Warning: file(cgi-bin/yabb/Boards/.dat): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/web93/html/forumgroenefee/index.php on line 71

De F@TM@N

Barski (04/26/06 om 12:03:56):

Afgelopen zaterdag kreeg ik van onze grote vriend een flesje van zijn 6e batch en ik had hem beloofd deze eens grondig te proeven en er feedback op te leveren. Welnu, mijn hoofd is na een uitermate gezellige avond nog altijd een beetje zwaar maar ik ga er toch voor zitten.

Allereerst de geur. De dop gaat van de fles en het eerste wat mij opvalt is een typische zoete geur. Nu weet ik het recept inmiddels maar ook zonder die kennis zou ik het kunnen raden. Kalmoes! Jawel, de zoete gemberachtige geur komt an kalmoes en wordt ondersteund door Kamille. Zeker niet onaangenaam maar een tikje weldadig is het wel. Steranijs haal ik er ook uit en al met al ruikt deze absint zoet. De geur doet dan ook een zoete absint verwachten. Maar is dat ook zo?

De kleur is mooi, de onorthodoxe werkwijze daargelaten (kleuren doe je eigenlijk niet in de magnetron) is het resultaat toch verbluffend mooi. Vol fris geelgroen, een goede kleur. Er drijft nog wel een aardige hoeveelheid residu op de bodem van de fles maar dat is een kwestie van even goed filteren. Ook in het glas misstaat deze groene kleur beslist niet. Mij blijft het fascineren.

De troebeling is goed, of beter uitstekend zelfs. Er drijft niet op het oppervlak, geen oliën, niets. Knap gedaan en tijdig gestopt. Eenmaal verdund met 4 delen water verspreid de F@TM@N #6 een aangenaam aroma. "Waarom gebruik ik eigenlijk geen aroma?", vraag ik mezelf af. Ik beslis deze jonge absint eens te proeven.

En toen de smaak, die viel mij eerlijk gezegd tegen. Het eerste wat direct opvalt is een toch wel bittere smaak die niet overeenkomt met wat de geur doet verwachten. Nu heb ik vanmorgen het recept vertaald en aangepast en nu weet ik ook waar de fouten zitten. Ten eerste zit er veel te veel alsem in.... omgerekend ongeveer 7,5 kilo per 100 liter !!! Dat is echt teveel en daardoor blijft dit distillaat veel te bitter. De kalmoes doet daar nog een flinke schep bovenop. Er zit bijna 3x meer in dan Arthur Frayn ( een grote kalmoes liefhebber) zou gebruiken. Ik had ook een goede vriend bij me in de kamer zitten die inmiddels ook al de nodige absints geprobeerd heeft en hij vond dat er een smaak in zat die hem aan tandpasta deed denken. (nu zit kalmoes ook idd vaak in tandpasta dus zo gek is het niet) Zijn feedback was verder nogal hard en weinig opbouwend en darom ga ik die hier niet herhalen. Om eerlijk te zijn snap ik wel waarom hij nogal kritisch was. Er zitten een aantal beginnersfouten in deze absint die eenvoudig te voorkomen zijn.

Het probleem in recept is de balans. De verhoudingen tussen de kruiden kloppen niet. Ik heb mijn grijze cellen er op los gelaten en je recept omgerekend en aangepast. Op die manier kun je het vergelijken met een klassiek recept. Ik denk dat wanneer je voorgestelde aanpassingen doorvoerd je direct een heel ander resultaat zult behalen. Probeer voor de verandering de magnetron een keer te laten staan en "au bain Marie" te kleuren. Gewoon een deel van het distillaat in een pannetje met de benodigde keluringskruiden. Zet het in een pan met water en verwarmt het tot het distillaat 50 graden is. Kleur niet langer dan 10 minuutjes. Laat het 2 dagen staan, filter het voeg het samen en verlaag het alcoholpercentage tot 69%  ;) Je zult zien dat deze aanpak voor betere resultaten zorgt. Bewaar meteen een flesje en trek die af en toe eens open om eraan te ruiken. Je zult zien dat de F@TM@N #7 aankomende zomer bij velen in de smaak zal vallen.
Succes, keep up the good work!

F@TM@N (04/26/06 om 18:17:50):

Bedankt voor de feedback op de # 6

Vind hem zelf veel minder smakelijk als de # 4 , maar hij is vrijdag pas een week oud.

Ga na de vakantie eens met jou recept aan de gang , alleen de hoeveelheid kalmoes halveer ik , er komt weer wel kaneel in en ik ga ook iets van pontica in het destillaat gebruiken , weet niet of ik dat dan van de alsem af moet trekken.

En nu ………… in het bezit …..sinds een uur .....van de Kubler

Dus FF snel douchen en dan louchen......   ;D ;D ;D

ps   ben ook een voorstander om van de zelfde kruiden en dezelfde alcohol eens samen te stoken , en dan te zien wat de invloed van de ketels is.

Barski (04/26/06 om 18:36:11):

F@TM@N schreef:

Ga na de vakantie eens met jou recept aan de gang , alleen de hoeveelheid kalmoes halveer ik , er komt weer wel kaneel in en ik ga ook iets van pontica in het destillaat gebruiken , weet niet of ik dat dan van de alsem af moet trekken.

Ik zou zeker de hoeveelheid alsem ook terugbrengen, er is een goede reden waarom niemand meer gebruikt dan 5 kilo per 100 liter. Meer gebruiken resulteert in een te bittere absint. Vooral nu je ook Pontica gaat gebruiken, die is minder bitter dan alsem maar nog altijd bitter. Als je hem meedistilleert dan zou ik het van aftrekken van de hoeveelheid alsem. Bijvoorbeeld ipv 5 kilo alsem, 3,5 kilo alsem en 1,5 kilo pontica.