Het café

Mooie plaatjes

Zenzero (01/21/07 om 20:43:40):

Onlangs, heb ik in 'n artistieke (lees creatieve) bui het fototoestel ter hand genomen, om de "mooie louche" van 'n Absinthe Helfrich, vast te leggen op de gevoelige chip.
...
salut,

Zenzero

Helfrich (01/21/07 om 20:52:29):

Aan de kleur te zien is het een vintage Helfrich.

Zenzero (01/21/07 om 21:06:01):

Sorry, ik zat even niet op te letten (vertraagd reactie vermogen, logischerwijs te wijten aan de zoëven genuttigde alcoholische lekkernij) je had ze al bekeken.

Inderdaad, een Vintage Absinthe Helfrich.

radioflux (01/22/07 om 00:29:22):

Een Helfrich 1914? Mooi glas, trouwens.

Helfrich (02/14/07 om 22:41:15):

Duplais Balance door "moschops" (met avatar in Limburgse klederdracht op feeverte.net):

http://www.feeverte.net/forum/index.php?showtopic=3934&st=41

Zenzero (02/14/07 om 23:33:23):

Inderdaad, zéér mooi gedaan,mooie focus gaaf, mooie compositie, werkt inspirerend, ik ga 's even in mijn portfolio spitten of beter nog ik pak gewoon even de camera, check.

picasso (02/15/07 om 16:50:33):

Mooi glas inderdaad,

Ik gebruik ze ook. Te koop bij Blokker, 6euro voor 3 stuks. "Rajah" glazen noemt men ze daar. Ik weet niet waarvoor ze oorspronkelijk bestemd zijn, maar ze lenen zich uitstekend tot het drinken van Absinthe. Geen hoogwaardig cristal uit Pontarlier, geen reservoir, maar toch n mooie retro-look. Gezien zijn prijs ook aan te bevelen bij grote feestgelegenheden, waar je wat angstig bent om al je dure glazen in de handen van door drank benevelde kenissen te geven.

Zenzero (03/04/07 om 22:34:15):

Zie hier:

de ontbrekende afbeelding(en) zijn te vinden op: http://www.flickr.com/photos/redorange67/

door de ogen van Els La Vera

Zenzero (03/12/07 om 23:03:13):

Hèt ritueel op sublieme wijze vereeuwigd.

http://www.oxygenee.com/absinthe-buy/hevia

C'est magnifique.

Zenzero (03/22/07 om 23:21:21):

Nieuwe brouilleur  ;D

de ontbrekende afbeelding(en) zijn te vinden op: http://www.flickr.com/photos/redorange67/

Werkt ook nog

Helfrich (03/24/07 om 21:20:29):

Wat is dat voor een ding?

Zenzero (03/24/07 om 23:21:01):

Helfrich schreef:

3 keer raden...

Helfrich (03/25/07 om 19:39:33):

Ga je moeder pesten. Wat is dat voor een ding?

anrepta (03/25/07 om 19:53:37):

Helfrich schreef:

Het heeft wel iets weg van een gevuld glas absint...
Alleen dat metalen gevaarte erbovenop, dat is toch niet handig om te drinken?

Zenzero (03/25/07 om 20:29:49):

Helfrich schreef:

Ga je moeder pesten. Wat is dat voor een ding?

Ze kon het niet waarderen, en ze wil weten wie Serge, wel denkt dat ie is.

Het is een zelf vervaardigde diesaijn brouilleur, uit begin 21e eeuw.

Mooi hè (of niet, maar dat heeft dan weer met smaak te maken, èn daar valt niet over te twisten) ;D en anders wel functioneel.

anrepta schreef:

Het heeft wel iets weg van een gevuld glas absint...
Alleen dat metalen gevaarte erbovenop, dat is toch niet handig om te drinken?

Met 'n rietje bij de hand, kun je dat "gevaarte" gewoon laten staan, maar als het brouilleren gedaan is, kun je 't gewoon op 'n schoteltje plaatsen,
en het glas absint gaan degusteren...

radioflux (03/25/07 om 21:59:05):

Maar loopt het water niet een beetje snel door, zo?

Zenzero (03/25/07 om 23:31:34):

radioflux schreef:

Maar loopt het water niet een beetje snel door, zo?

Mmh, neuh, niet echt, en met ge-crushed ijs loopt 't al helemaal lekker, het reservoir, heeft 'n inhoud gelijk aan die van het afgebeelde glas, mits je de verhouding van circa 1:4 hanteert, bij 1:5 dien je naar eigen inzicht, 'n keer bij te vullen.

Ik vind 'm praktisch, simpelweg omdat ik nogal, gemakzuchtig ben van aard  ;D

Helfrich (03/26/07 om 22:57:04):

Zenzero schreef:

Mooi hè

Ik vind het een leuk ding.
(of niet, maar dat heeft dan weer met smaak te maken, èn daar valt niet over te twisten)

Daar ben ik het hartgrondig mee oneens. Dat over smaak niet valt te twisten is een gemeenplaats die de Nederlandse maaiveldcultuur schraagt. Ik vind evenwel dat slechte smaak niet slechts betwist, maar te vuur en te zwaard bestreden dient te worden.

Bijvoorbeeld: Je kunt heel goed niet van absint houden. Anijs ligt je niet, of de complexe kruidigheid is wat veel van het goede. Dat hoeft geen slechte smaak te zijn. Maar als je zoiets als Tabu 55 verkiest boven een correct gedistilleerd product, dan durf ik het wel aan om je smaak slecht te noemen.

Goede smaak dien je te ontwikkelen. Die ontwikkeling maakt deel uit van wat cultuur of beschaving heet. Dat geldt voor literatuur, beeldende kunst, muziek, voor eten en voor drinken.

Bijvoorbeeld: Een symfonie van Beethoven komt pas aan als je je zintuigen hebt gescherpt én als de thema's iets in je raken wat je door ervaring hebt opgedaan: liefde, leed, existentiële nood, of (meer cerebraal) kennis van en affiniteit met de ideeënwereld van de kunstenaar en zijn tijd. De kunstbeleving is dus allesbehalve 'consumptief', maar wel degelijk direct en oprecht. De smaak ervoor heb je ontwikkeld.

Een verdienstelijk auteur als Thomas Mann raakt je pas echt als je iets van zijn ideeënwereld hebt doorleefd, zoals er zijn: Schopenhauer, Wagner, Nietzsche, Schönberg en de grote - al dan niet Duitse - maatschappelijke rampen van de eerste helft van de vorige eeuw.

Met eten en drinken is het niet veel anders, al ontwikkel je jezelf niet op grond van iets ideëels, maar veeleer op grond van louter zintuiglijke ervaringen, die je leren wat goed, echt en vooral aangenaam is.

In Nederland geldt dat helaas als ijdel, arrogant en abject. Eten wat de pot schaft en gewoon doen, omdat dat al gek genoeg is, gelden er als de norm. (Collectieve mallotigheden vormen daar m.i. geen uitzondering op.) Maar is dat wel zo gewoon?

Er is bijna geen Nederlander meer die weet hoe rundvlees kan smaken. Waarom? Fatsoenlijk rundvlees wordt geëxporteerd, terwijl de derderangs rommel te lande prima te slijten is. Kwaliteit geldt als pedanterie.

Er is bijna geen Nederlander meer die weet hoe boter smaakt. Waarom? De Nederlander consumeert margarine die weliswaar niet te vreten is en die als de ziekte stinkt in de pan, maar die minder schadelijk lijkt te zijn voor hart en vaten. En de zogenaamde "echte boter" is een verwaterde versie van wat in andere landen boter heet. Echte boter wordt in Nederland geëxporteerd.

Er is bijna geen Nederlander meer die weet hoe jenever smaakt. Waarom? Fabrieksjenever is ook goed. Bovendien is alcohol zondig, dus je moet er niet te veel Waarde aan toekennen. Gevolg: fatsoenlijke jenever komt uit België, Frankrijk en Duitsland. (Uitzonderingen daargelaten: hulde aan Rutte!)

Er is bijna geen Nederlander die weet hoe mosselen smaken. Waarom? De beste mosselen ter wereld komen uit Zeeland, maar mosselen zijn vies. Hup! De grens over ermee! Liever een lekkere frikadel met een cola of een bekertje melk.

Zo ook het Texels lam. Waarom? Als de Nederlander al lam eet, is het diepvrieslam uit Nieuw-Zeeland. Prima toch? Prima, al dartelt het vlees van eerste kwaliteit in eigen land door de wei.

Ham (hesp voor de Belgische lezers) is in Nederland categorisch oneetbaar. Waarom? Flinterdun gesneden schouder met ingespoten hamsmaak is ook goed. Bovendien gaat de goede ham voor een groot deel naar Italië en komt dan vaak als in plastic voorverpakte en voorgesneden parmaham gewoon weer terug.

Ik zou ook nog wat kunnen zeggen over brood, wijn, eau-de-vie, witlo(o)f... maar het moet niet te gek worden.

Slechte smaak is echt door en door slecht. Slechte smaak is immoreel en maakt de wereld lelijker. Slechte smaak is aanwijsbaar en betwistbaar.

Goede smaak ontwikkel je en iedere investering die je daarvoor doet betaalt zich dubbel en dwars terug. Als de goegemeente je ervan weerhoudt is er maar één adequaat antwoord: keihard verzet.

radioflux (03/27/07 om 01:08:19):

Helfrich, ik ben blij dat je er bent, werkelijk.

Zenzero (03/27/07 om 02:03:08):

Wat een simpele uitdrukking in 'n zinnetje, (en 'n alternatieve brouilleur)
toch voor uitspraken en pleidooien teweeg kunnen brengen, is gewoonweg fantastisch...

sixela (03/27/07 om 12:23:13):

Helfrich schreef:

Bijvoorbeeld: Je kunt heel goed niet van absint houden. Anijs ligt je niet, of de complexe kruidigheid is wat veel van het goede. Dat hoeft geen slechte smaak te zijn. Maar als je zoiets als Tabu 55 verkiest boven een correct gedistilleerd product, dan durf ik het wel aan om je smaak slecht te noemen.

Belgische stereotype #1 over Nederlanders: Nederlanders hebben héél veel smaak....

...jammer dat het allemaal slechte smaak is.

Zenzero (03/27/07 om 14:43:34):

Vandaar dat België bestaat, voor de Nederlanders,
met véél, smaak, maar weinig geld, of met minder geld, dan smaak.

Helfrich (03/27/07 om 20:11:39):

sixela schreef:

Belgische stereotype #1 over Nederlanders: Nederlanders hebben héél veel smaak....

Jammer ook dat het echt zo is.

Zenzero (03/27/07 om 21:56:55):

Helfrich schreef:

Wat 'n onzin, toch weer, allemaal!

Helfrich (03/28/07 om 10:22:46):

Want?

Zenzero (03/28/07 om 11:59:28):

sixela schreef:

Helfrich schreef:

Ja, speak lekker for yourself!

Grappig.

Wat 'n gekkenhuizen, ongeloofeloos, zeg!

Op welke feiten baseert men die collectieve "slechte" smaak, dan wel ?? As ik vroagûh mag!!

Welke instituut, houdt zich daar me bezig dan?

Dit gaat nergens meer over, eigenlijk, wel?

;D :D :) ::)

Zenzero (03/28/07 om 12:06:31):

Ik ga 'n boterham met kaas eten, en, 'n lekker plakje Hollandse ham, glaasje soja melk d'r bij,

straks 'n bodempje Italiaanse espresso,Spaans sinaasappeltje......

ff lekker lunchûh.

Mazel.

Helfrich (03/28/07 om 12:56:11):

Instituut? Dat riekt meteen weer zo christendemocratisch. Een beetje ontwikkelde sensoriek met een beetje oordeelskracht zou moeten volstaan, lijkt me. Maar iedere woestijn heeft een roepende nodig, zoals flux ooit zei.

Door een gril van de schikgodinnen ben ik als bon vivant (op het nippertje) in het verkeerde land uitgepoept. Zoiets biedt natuurlijk wel veel interessante uitdagingen...

Sixela heeft ooit geprobeerd me te troosten door me aan de hand van een beeldende omschrijving van een portie spaghetti bolognese, waaruit blokjes gesneden konden worden, ervan te overuigen dat de situatie in Engeland nog veel rampzaliger is. Als Belg leer je koken als je in Engeland zit, omdat er geen andere optie is. En dat doet me dan weer denken aan de zoveelste ongenummerde stelling van Helfrich: het is niet per se onmogelijk om te leven met een Nederlandse vrouw, maar je moet wel zelf kunnen koken.

Eet smakelijk.

Zenzero (03/28/07 om 18:59:13):

Sixela heeft ooit geprobeerd me te troosten door me aan de hand van een beeldende omschrijving van een portie spaghetti bolognese, waaruit blokjes gesneden konden worden, ervan te overuigen dat de situatie in Engeland nog veel rampzaliger is. Als Belg leer je koken als je in Engeland zit, omdat er geen andere optie is. En dat doet me dan weer denken aan de zoveelste ongenummerde stelling van Helfrich: het is niet per se onmogelijk om te leven met een Nederlandse vrouw, maar je moet wel zelf kunnen koken.

Eet smakelijk.

Aah, dat verzacht de pijn van mijn eerder in dit antwoord, (of iets, wat daar voor door kan gaan), ietwat gekwetste ego, gelukkig weer 'n klein beetje.  ;D

Bedankt.

...Zucht  :(

Het café