Absintbereiding
KelderexperimentHelfrich (01/11/05 om 23:47:32): Geheel onbevangen, zonder de minste bedoeling een goed product te fabriceren, maar des te meer om wat te leren, ben ik afgelopen weekeinde begonnen aan Helfrichs Kelderexperiment.
Z.v.E (01/12/05 om 00:44:10): Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Helfrich (01/12/05 om 11:33:13): Zoethout eruit, hysop erin - dat wordt de volgende stap.
sixela (01/12/05 om 13:45:22): Helfrich schreef: Bij het eerste distillaat gevoegd en verdund tot ca. 560 ml van 47 % vol. Dat is niet sterk genoeg om te macereren. Een goede maceraat gebeeurt in 85° alcohol, volgens alle historische bronnen. Pas daarna wordt er verdund met water net voor de distillatie... Zoethout? Bah! Alsof er al niet genoeg anijs was... [Met steranijs moet je héél voorzichtig zijn - dat geeft heel veel anethol en dus louche, maar een iets pikant aroma, veel vlakker en dichter bij zoethout dan groene anijs]
sixela (01/12/05 om 13:51:38): Helfrich schreef: Zoethout eruit, hysop erin - dat wordt de volgende stap. Nog een vraagje -- welk venkelzaad gebruik je? Als het geen Foeniculum culgare var. dulce (zoete venkel, diegene die de knollen oplevert) is, dan geeft het een onprettig bittere bijsmaak - je moet maar wat Staroplzenecky proeven om je ervan te vergewissen. Florentijnse venkel geeft er een lekker smaakje van geconfijt fruit of citrusschil aan... Moeilijk te vinden, die Florentijnse (of zoete, of Romeinse,...) venkelzaden. En zelf planten gaat niet -- die planten leveren erg weinig zaad op (maar veel blad en knollen, voor de visschotels).
Helfrich (01/12/05 om 17:58:39): sixela schreef:
85% is beter, maar ik moet zeggen dat er bij 47% een heel behoorlijke extractie plaatsvindt. Met name het aandeel van de alsem in het gedistilleerde maceraat verraste me nogal. Op absinth-guide.de is iemand die in 38% (doppelkorn!) macereerde en bij hem was het de alsem die juist niet goed doorkwam. De volgende wil ik in een sterkere oplossing macereren: 80 à 90 % vol. uitgaand van gerectificeerde ethylalcohol (96,3%) - maar die is prijzig - om vast te kunnen stellen welke winst dat oplevert. De maceratietijd van ca. een dag houd ik voorlopig maar aan. Terzijde: Pernot macereert nauwelijks. Hij begint na toevoeging van de planten direct te distilleren: langzaam en au bain-marie. Dat heb ik zelfs even overwogen. Helaas weet ik niet hoe sterk zijn alcoholoplossing dan is.
Helfrich (01/12/05 om 18:09:04): sixela schreef:
Ik vermoed dat het de als reformproduct gangbare Foeniculum vulgare is. (Geen dulce.) Deze voegt in mijn beleving weinig onverwachts aan het distillaat toe. In de middenloop zit overigens erg weinig bitterheid, in tegenstelling tot de naloop, waarin de bittere stoffen zich in gruwelijke hoeveelheden hebben opgehoopt. Maar ik zal nog eens proeven met nuchtere papillen.
Helfrich (01/22/05 om 15:58:57): Het resultaat valt honderd procent mee. Ik heb zoals verwacht geen topproduct gecreëerd, maar toch zo'n 400 ml kristalheldere Blanche met een indrukwekkende louche, die ik ook nog eens voor mijn plezier drink.
Helfrich (01/23/05 om 22:05:19): En voor wie Duits leest, hier een prikkelende opvatting over maceratie van Tuivel, de man achter Absinthe Montmartre: http://www.absinth-guide.de/forum/thread.php?postid=17290#post17290
Helfrich (02/12/05 om 22:22:45): Helfrich schreef:
Aldus uit wijn gewonnen alcohol geeft een veel te "mollig" distillaat. Het is wel bruikbaar voor een assemblage, om een neutrale alcohol een wijnachtergrond te geven, in een mengverhouding van pak 'm beet 1:9. (wijndistillaat : neutrale Eth-OH).
wilbert_v (05/25/05 om 23:42:52): Al dat gestook heeft mijn intresse in scheikunde wat (nieuw) leven ingeblazen. De afgelopen maanden heb ik weer wat rondgekeken op internet en op kosten van de staat mijn glascollectie uitgebreid met de benodigde spulletjes, o.a. geslepen condenser en wat adapters. Heb glas gekocht omdat ik toch niks drinkbaars wil maken, en omdat ik dan lekker mee kan kijken. Ik zal alle posts nog een paar keer doorlezen voor wat informatie. Als iemand nog een goed boek weet over dit onderwerp dan hoor ik het graag! (distilleren voor beginners?)
Helfrich (05/26/05 om 13:50:56): Het is zeer goed mogelijk iets drinkbaars te distilleren met een glazen opstelling. Ik zou daar toch maar voor gaan als ik jou was. Zorg dan wel kooksteentjes in de kolf (een kiezel kan ook).
radioflux (05/27/05 om 00:26:54):
Helfrich (05/27/05 om 08:42:37): Nee muts, het Stookboek van Frank Fluiter en Harm Fles, met illustraties van Hermina R. Kalfstruffel.
wilbert_v (06/04/05 om 19:07:20): Ik stond gisteren versteld! was een glaasje Sambuca met ijs aan het drinken in een hotel in amsterdam (lekkerrrr!) toen ik voor het eerst van mijn leven niet die witte louche zag, ook niet nadat de helft van het ijs gesmolten was! Hoe kan dat?
Helfrich (06/09/05 om 16:49:16): wilbert_v schreef: Ik stond gisteren versteld! was een glaasje Sambuca met ijs aan het drinken in een hotel in amsterdam (lekkerrrr!) toen ik voor het eerst van mijn leven niet die witte louche zag, ook niet nadat de helft van het ijs gesmolten was! Hoe kan dat? Zit er blijkbaar niet genoeg anethol in om bij die water/alcohol-verhouding en bij die temperatuur uit oplossing te komen. Een andere verklaring is er volgens mij niet...
Wat ga je eigenlijk precies doen? Ben je al begonnen?
wilbert_v (06/11/05 om 00:19:08): Al dat distilleren maakte mij nieuwschierig en dus ben ik maar eens gaan kijken hoe dat nou moet. Na het aanschaffen van het nodige glaswerk en een boek met was nodige tips ben ik gaan proberen.
Helfrich (06/16/05 om 23:48:15): Lambrusco kun je inderdaad maar het beste afstoken. Ik zou niet weten wat je er anders mee zou moeten. Maar waar komt die zweetvoetenlucht vandaan? Ruik je die al aan de lambrusco? Zorg er in ieder geval voor dat je rustig distilleert en tijdig de naloop afsplitst.
wilbert_v (06/18/05 om 19:52:38): Ik geloof dat ik dat maar aan jullie overlaat, voorlopig vermaak ik me prima met mijn distillatie, en dat moet ik eerst maar eens onder de knie krijgen. Dat rustig aan doen lukt me nog niet echt, ook het scheiden van de naloop moet ik ook nog iets beter gaan bekijken. Voorlopig waag ik me maar niet aan het maken van iets drinkbaars.
wilbert_v (08/14/05 om 21:16:31): Het valt allemaal niet mee! Ik begin met 0,7 liter wijn van 10,5%, distilleer en heb daarna 90 ml distillaat van 84%. Ik begin dus met 73,5 ml pure alcohol en eindig met 75.6 ml?
Helfrich (08/14/05 om 22:17:21): Komkom, Wilbert, 10 tot 20% verlies kun je als distillateur nog aan de douane verkopen. Met 3% winst kom je niet zomaar weg.
|
|