Absintbereiding

Boerenwormkruid

Helfrich (02/12/05 om 22:38:02):

Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare) mag in Nederland niet meer worden verkocht (tenzij via de apotheek). Ondertussen ben ik nog op zoek naar een leverancier van dit gewas, eventueel in het buitenland (De: Rainfarn, Fr: tanaisie, En: tansy). Tips zijn welkom.

En anders trek ik wel de vrije natuur in om het zelf te gaan oogsten...

Biesjanker (03/20/05 om 20:11:25):

Volgens mij is dit geen zeldzaam kruid in Nederland dus in de zomer kun je genoeg in de vrije natuur oogsten.
Heb je ook Artemisia Absintum? Ik had het een paar jaar geleden in de tuin. Groeit goed hier, ik denk alleen dat het in warme landen meer aroma zal hebben.

wilbert_v (03/20/05 om 20:33:48):

Hoezo zou je dat bij de absintbereiding gebruiken? het is toch giftig?

Helfrich (03/20/05 om 21:47:24):

Biesjanker schreef:

Heb je ook Artemisia Absintum? Ik had het een paar jaar geleden in de tuin. Groeit goed hier, ik denk alleen dat het in warme landen meer aroma zal hebben.

Na die paar lenteachtige dagen schiet de Artemisia absinthium hier weer de grond uit. Hopelijk deze zomer een distillaat uit eigen kweek.

Ik verwacht dat diverse factoren belangrijker zijn dan het klimaat, zoals het moment van oogsten.  (Bij Guy scheppen ze er graag over op dat ze de enige distilleerderij zijn met een eigen veld in Pontarlier. Ik betwijfel sterk of dat bepalend is, maar goed, hun alsem is inderdaad superieur.)

Helfrich (03/20/05 om 21:50:21):

wilbert_v schreef:

Hoezo zou je dat bij de absintbereiding gebruiken? het is toch giftig?

Weet je ook waarom? Vanwege de thujon! En thujon ontwormt, vandaar de naam.

Ik wil het hebben voor het aroma, dat naar ik meen een bijzondere meerwaarde biedt, indien in geringe mate toegepast.

Christian (10/22/05 om 21:12:02):

Vandaag,liep ik nietsvermoedend langs een kerk bij mij in de buurt..aan het voetpad gelegen achter een hek,was een kruidentuintje..ik dacht even kijken wat er allemaal groeit en bloeit..en er stond waarachtig ook een bordje tussen met het opschrift: Boerenwormkruid...zomaar! :)

Helfrich (10/29/05 om 18:04:34):

Volgende keer moet je maar eens een blaadje kneuzen. Je ruikt dan een wat zoetig-bloemige geur die wat aan amandel doet denken en die typerend is voor groene absint uit Fougerolles, zoals de huidige Verte de F. en de Libertines.

Naar ik meen is niet-medicinale toepassing van boerenwormkruid tegenwoordig in heel Europa verboden. Het aroma komt ook voor in andere Tanacetum- en zelfs Artemisia-soorten, zoals de Alpenartemisia's. In de geurtuin van Lemercier staat een Tanacetum die "Chartreuse" heet. Je zou evenwel zweren dat het gewoon boerenwormkruid is...

We vinden dit typische aroma ook terug in de likeuren chartreuse en génépi.

Helfrich (11/10/05 om 11:20:08):

Opmerkelijke bevinding bij het degusteren van Pernod Fils 1900/1910, op het Franse forum:

L'arôme ne semble pas s'être aténué avec l'âge. Comparé avec celui de l'Edouard, ce dernier est clairement plus frais, plus jeune (le contraire eût été étonnant), par contre, celui de la Pernod fils a des notes plus... euh... spéciales, qui tantôt m'ont fait vaguement penser à de l'amande, tantôt à du sapin.

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=440

wilbert_v (11/10/05 om 11:38:52):

Eeeh...? kan iemand mij een hint geven wat hier staat?

Z.v.E (11/10/05 om 11:41:12):

Altijd leuk zo'n Babel Fish vertaling :D

Het aroma schijnt niet met de leeftijd aténué. Vergeleken met die van Edouard, is laatstgenoemde duidelijk meer vers, jonger (het tegendeel was verwonderlijk geweest), daarentegen, die van Pernod draden heeft speciale aantekeningen meer... euh..., die soms me vaag aan amandel, soms aan den hebben laten denken.

Absintbereiding