Algemene absintdiscussie
Thujon: Lachenmeier et al.Helfrich (04/19/08 om 13:07:16): Voor wie het gemist heeft, de bevestiging van wat we eigenlijk al wisten: Chemical Composition of Vintage Preban Absinthe with Special Reference to
Stijn - Huis Absinthia (04/19/08 om 13:24:37): Mooi werk van Dirk Lachenmeier en de anderen, nu het nog bekend zien te krijgen bij Jan Modaal en zijn vrienden, zodat zij die beweren stevig te trippen van absinth(e) eindelijk hun mond houden.
Zenzero (04/19/08 om 16:56:54): Thujon? Ik drink absint niet vanwege de thujon, ik drink thee, niet omdat het gallotannine bevat en drink koffie, maar niet om de cafeïne.
Helfrich (04/19/08 om 17:19:12): Ik begin de dag soms met een ibuprofennetje omdat het zo waanzinnig lekker smaakt. Absint drink ik onder andere omdat er ethanol in zit.
Zenzero (04/19/08 om 18:36:49): Ik was serieus, maar dat kan hier blijkbaar niet.
Zenzero (04/19/08 om 18:56:51): Ik neem trouwens regelmatig een Aspirientje die smaak van acetylasalicylzuur, héérlijk.
Zenzero (04/19/08 om 20:03:34): Dan heb ik het liever over de meer plausibele aspecten en eigenschappen van absint en de theorieën die daar over bestaan, de groene kleur
Stijn - Huis Absinthia (04/19/08 om 20:30:08): Ok jongens, willen jullie even kijken op deze pagina of ik geen fouten heb gezet... Ik hoop het niet, maar ik wil wel zeker zijn. Bedankt alvast! En drink er nog eentje ;)
Zenzero (04/19/08 om 20:47:40): Ik heb in ieder geval niets vreemds ontdekt,
Helfrich (04/19/08 om 20:51:21): De strekking van je betoog klopt wel, volgens mij. Ik heb wel wat moeite met de kwalificatie "likeur", omdat een likeur altijd gesuikerd op de fles gaat en (echte) absint nooit. (Vroeger was dat onderscheid misschien minder strikt, gezien de titel van Bedel.)
Zenzero (04/19/08 om 22:40:46): Wow! Wat weerhoudt jou er plotseling van om ze op te sommen zonder uitdrukkelijke toestemming?
Helfrich (04/19/08 om 22:59:37): Niets eigenlijk, of het zou de vermoeidheid moeten zijn. Waarom vervoeg jij zo'n moeilijk woord als "weerhouden" ineens correct? Is dit een complot of zo?
Zenzero (04/20/08 om 00:11:18): Nee waarschijnlijk vermoeidheid, dat versterkt de aandacht.
Stijn - Huis Absinthia (04/20/08 om 12:16:47): Helfrich, laat maar komen die taalfouden :)
Zenzero (04/20/08 om 19:59:07): Heeft een en ander misschien te maken met vrije vertaling uit het Frans? Om maar eens wat te noemen.
Helfrich (04/20/08 om 20:34:28): Inderdaad, het Engels waarschijnlijk: liquor = sterke drank, liqueur = likeur. Absint valt zeker niet onder wat we vandaag de dag onder likeur verstaan.
Helfrich (04/21/08 om 00:05:02): Stijn - Huis Absinthia schreef: Helfrich, laat maar komen die taalfouden :) Je hebt ze eerst zelf weggehaald, smiecht! Het blijft toch een jezuïtisch land, dat België. Maar jij blijft een held omdat je in Nütterden een Dorfkrugspfanne hebt besteld. Er staat er nog minstens één, maar die doet geen pijn: "te veel" dient niet aaneengeschreven te worden omdat het niet zelfstandig is gebruikt. "Te veel", analoog aan "te weinig" en niet (zelfstandig) "het teveel", analoog aan "het tekort". We kunnen nu de zogenaamde trippers met nog meer feiten om de oren slaan over het thujongehalte en de "effecten" van absint. Dat betekent waarschijnlijk dat de huidige doelgroep kleiner wordt, want van absint ga je helemaal niet trippen. Nu hoeven we de rest van de wereld er alleen nog maar van te overtuigen dat absint desondanks de moeite waard is.
Stijn - Huis Absinthia (04/21/08 om 10:22:24): Haha ja een smiecht ben ik, en leve de Pfanne! De dt foutjes had mijn lieve vriendin er al op schooljufwijze uit geplukt. Enkel dat "teveel/te veel" stond er dus nog. Merci Helfrich!
sixela (04/21/08 om 12:45:59): Stijn - Huis Absinthia schreef: Helfrich, laat maar komen die taalfouden :) Neen. Gedistilleerde sterke ("geestrijke") drank, ja, maar geen likeur. Jenever, whisky en wodka noem je ook geen likeurs.
Stijn Absinthia (04/21/08 om 14:14:59): Inderdaad Sixela, net zoals Helfrich denk ik dat die foute benaming komt door het Engelse "liquor", al zijn er veel bronnen die absint als likeur vermelden (zelfs de nederlandse wettekst van het absintverbod is er sprake van alsemlikeur, al bedoelden ze toen gewoon alle dranken waarin alsem wordt gebruikt) Maar ach wat zou het ook eigenlijk. Hoe zei Shakespeare het weer? That which we call a rose by any other name would smell as sweet... ;)
Kroeze (04/22/08 om 10:44:53): Helfrich schreef: Ik heb wel wat moeite met de kwalificatie "likeur", omdat een likeur altijd gesuikerd op de fles gaat en (echte) absint nooit.) 32. Likeur a) Likeur is een gedistilleerde drank die: i) een gehalte aan suiker, uitgedrukt in invertsuiker, heeft van ten minste: — 70 g per liter voor kersenlikeur waarvan de ethylalcohol uitsluitend uit kersen-eau-de vie bestaat, — 80 g per liter voor gentiaanlikeur of soortgelijke likeuren bij de bereiding waarvan gentiaanplanten of soortgelijke planten als aromastof zijn gebruikt, — 100 g per liter in alle overige gevallen; ii) is verkregen door ethylalcohol uit landbouwproducten of een distillaat uit landbouwproducten of een of meer gedistilleerde dranken of een mengsel van dergelijke producten die zijn verzoet en waaraan eventueel landbouwproducten of voedingsmiddelen zoals room, melk of andere zuivelproducten, vruchten, wijn of gearomatiseerde wijn zoals gedefinieerd in Verordening (EEG) nr. 1601/91 van de Raad van 10 juni 1991 tot vaststelling van de algemene voorschriften betreffende de definitie, de aanduiding en de aanbiedingsvorm van gearomatiseerde wijnen, gearomatiseerde dranken op basis van wijn en gearomatiseerde cocktails van wijnbouwproducten (1) zijn toegevoegd. b) Het alcoholvolumegehalte van likeur bedraagt ten minste 15 % vol. c) Bij de bereiding van likeur mogen geen andere aroma’s dan natuurlijke aromastoffen en aromatiserende preparaten zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 2, onder b), i), en onder c), van Richtlijn 88/388/EEG en natuuridentieke aromastoffen zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 2, onder b), ii), van die richtlijn worden gebruikt. Natuuridentieke aromastoffen zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 2, onder b), ii), van de genoemde richtlijn mogen echter niet worden gebruikt bij de bereiding van de volgende likeuren: i) vruchtenlikeuren: — zwarte bessen, — kersen, — frambozen, L 39/40 NL Publicatieblad van de Europese Unie 13.2.2008 (1) PB L 149 van 14.6.1991, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij de Toetredingsakte van 2005.
Christian (04/28/08 om 08:13:54): Absinthisme kent maar een oorzaak: ethanol.
Stijn Absinthia (04/28/08 om 12:53:14): Kopersulfaat en nog wat van de chemische rommel die men toevoegde voor kleuring of smaakversterking kunnen rare dingen met je doen, maar naar mijn mening was het toch in de eerste plaats de alcohol die het em deed. En die twee in combinatie...
Helfrich (04/29/08 om 22:19:06): Van thujon in absint word je niet gek, maar absint was een probleem dus er zal wel iets anders in gezeten hebben, zoals methanol of kopersulfaat in de goedkope merken die heel veel gedronken werden.
Het zou zomaar een tweede mythe kunnen zijn; een mythe die leeft onder hen die weten hoe het zit met thujon. Dat bezinksel ziet er evenwel heel vreemd uit. Vooral de kleur doet aan neergeslagen koperzouten denken. Ik durf er verder niets over te zeggen.
Zenzero (04/29/08 om 23:49:02): Hè jammer. Dat getuigt dan weer van weinig lef!
Helfrich (04/30/08 om 00:00:53): Dat heeft niets met lef te maken. Ik heb gewoon geen idee wat er aan de hand is en dan doe ik er liever geen uitspraak over. Er zijn andere mensen die graag uitspraken doen over dingen waar ze geen idee van hebben, maar ik behoor niet tot die categorie.
Zenzero (04/30/08 om 00:16:26): Ik had wel een idee, sterker nog ik heb het nog steeds en daar over bek m'n houden is een héél slecht idee.
Christian (04/30/08 om 08:37:12): Omdat dit aangetroffen werd in een gesloten PF van rond 1914 en PF toen eigenlijk op het punt stond om opgedoekt te worden (naar mijn weten) werd er gespeculeerd dat deze fles wellicht ergens anders is gebotteld, minder vakkundig en zodoende het goedje erin is verzeild geraakt.
Zenzero (04/30/08 om 14:57:59): Daardoor zijn dat soort historische feiten ook bestempeld als mysterie, toch?
Helfrich (04/30/08 om 15:48:44): Aangezien de flessen niet bij Pernod Fils zijn gebotteld en in mandflessen zijn geleverd kan er vanalles mee gebeurd zijn, als het al Pernod Fils is. In ieder geval lijkt het erop dat er onverdund is geleverd, gezien de alcoholmeting. Wat er verder wel en niet mee gebeurd is valt nauwelijks na te gaan. Misschien een fles clandestien gedistilleerde absint, een imitatie gebotteld in een PF fles en wel gekleurd volgens de methode uit de overleveringen. Het allerlaatste waar men wel aan zou denken is natuurlijk het kopersulfaat wat PF uiteindelijk de kop zou hebben gekost (speculatie) Dan zou de man die in zijn artikel stelt dat er nooit absint met kopersulfaat is gevonden aan zijn klanten absint met kopersulfaat verkopen, misschien zonder het zelf te weten. Die man kennende acht ik dat niet aannemelijk, maar ik wil het niet uitsluiten.
Christian (04/30/08 om 18:22:48): Helfrich schreef:
..ik heb nog niks kunnen vinden.
Helfrich (04/30/08 om 18:36:12): Ik heb hem er al wel naar gevraagd...
Christian (04/30/08 om 19:41:29): Ik ben toch benieuwd naar de uitkomst..de blauwe kleur voorspelt niet veel goeds, maar we zullen afwachten.
Helfrich (05/06/08 om 19:22:59): Bon, ik kreeg zojuist bericht van hem. Hij heeft de resultaten gepost: http://www.feeverte.net/forum/index.php?s=&showtopic=4650&view=findpost&p=154742 Geen spannende koperzouten.
Barski (05/06/08 om 20:06:14): Inderdaad. Maar het blijft desondanks onduidelijk hoe dit kalkachtige goedje in die fles is beland.
Bop (05/07/08 om 09:26:21): Eén en ander sijpelt zelfs de populaire Vlaamse pers binnen:
Stijn Absinthia (05/07/08 om 13:51:23): Vooral de commentaar die op dat artikeltje van die krant gegeven wordt is weer zeer typerend triest... Zo gaan we nog veel werk hebben in Vlaanderen.
|
|