Algemene absintdiscussie
Echt, niet echt,...jay (03/12/06 om 13:10:14): Wat maakt een absinth tot een "echte" absinth?
Helfrich (03/12/06 om 14:48:03): "Echt" is in dit geval een rekbaar begrip. Je zou kunnen zeggen dat het "echt" is als er alsemextract in voorkomt, maar dan zouden al die onzindrankjes met alsemolie ook "echte" absint zijn. Het lijkt mij redelijk om te stellen dat een absint "echt" is, als het op z'n minst een distillaat betreft van anijszaad, venkelzaad en absintalsem.
s0lar (03/13/06 om 01:46:58): Ik denk dat je een goede of zoals jij het vraagt een echte makkelijk kan herkennen aan de louche en de kleur en geur. Je ziet direct of het een wanproduct is. En als er ergens Tsjechisch bijstaat is het ook rotzooi, of thujon dit en thujon dat of als men aanraadt het te flamberen...
Barski (03/13/06 om 17:18:11): Op de vraag wat echte kwaliteitsabsint is hebben onze oosterburen een mooi antwoord geformuleerd. Het onderstaande rijtje is afkomstig van Andy, de beheerder van absinthguide.de.
Helfrich (03/13/06 om 20:02:52): Absint is een van de meest olierijke distillaten die er zijn. Dat het geen oliën zou mogen bevatten lijkt me bepaald geen maatstaf. Als hij bedoelt dat er geen oliën worden toegevoegd, dan zit daar natuurlijk wel wat in.
Barski (03/13/06 om 20:40:35): Ik heb het lijstje rechtstreeks vertaald en ik denk dat Andy heeft bedoelt dat absint niet naar pure alcohol dient te ruiken. Als dat wel het geval is dan heb je waarschijnlijk met Tsjechische troep te maken. Jeweetwel, het spul waar je beter je ramen mee kunt wassen. Dat brengt me trouwens op een idee. Misschien is het leuk een lijstje te maken met dingen waar je Tsjechische absint wel voor kunt gebruiken! Ik zal er de nog een geven:
Helfrich (03/13/06 om 22:09:45): Ruitensproeiervloeistof. Dat spul is ook peperduur en zelfs tot het in uiterste verdund, in homeopathische doseringen, meurt het nog als de hel.
Barski (03/13/06 om 23:35:02): Wat dacht je van deze:
Christian (03/14/06 om 16:32:02): ..waar het in eerste instantie ook voor bedoeld is...dat men dat niet wist: :D
Kroeze (03/15/06 om 12:53:23): - ruikt en smaakt niet naar ethanol
Helfrich (03/15/06 om 13:16:19): Dat klopt. De eerste twee alcoholen, methanol en ethanol, zijn volstrekt geur- en smaakloos. Dat eraan ruiken of ervan proeven toch een beleving geeft, zal te maken hebben met een irritatie van de slijmvliezen. Laat dit een geruststelling zijn voor wie regelmatig met een kegel rondloopt. Je kunt niet uit je mond ruiken naar alcohol.
Barski (03/15/06 om 14:48:25): Als ik zo de reacties lees dan denk ik dat onze Oosterburen nog het een en ander te leren hebben. Hieronder heb je de link naar de orginele pagina.
Nurgle (03/18/06 om 14:04:38): Helfrich schreef:
Dat is heel graag gedaan :D. Eén van m'n favoriete, typisch Vlaamse, zegswijzen is "de patatten gaan afgieten" (even naar het toilet gaan). Maar dit heeft uiteraard niets rechtstreeks met absint te maken, so nevermind. Het wordt me al wat duidelijker wat 'echte' absint juist is, maar ik vind het nog verwarrend, zeker wat betreft de kleur. Andy zegt dat absint geen lichtblauwe of groene kleur heeft, maar is 'goede' absint juist niet groen of wit? Mogen we dan ook van blauwe absint of rode (zie webstek met Dita Von Teese) ook per definitie uitgaan dat dit slechte/commerciële/brol absint is? Ik moet toegeven, blauw - en vooral rood - lijken me nogal wansmakelijk, maar zelf ken ik er nog niets van... Ik heb hier in Vlaanderen nog steeds geen plek gevonden waar ik een fles absint kan kopen, maar ik ben misschien eens van plan een kleiner flesje Absente 55% te kopen. Kwestie van deze toch al eens uitgeprobeerd te hebben. Nu maar hopen dat dit niet zo'n verschrikkelijke kennismaking zou zijn dat ik van mijn leven geen absint meer wens te proeven :-/.
Nurgle (03/18/06 om 15:00:05): Net toevallig gevonden op het net: een korte revieuw van 'Serpis', rode absint:
Helfrich (03/18/06 om 23:12:19): Er is een vrij duidelijk onderscheid tussen de cocktaildrankjes en alcopops die in bepaalde kringen populair zijn en datgene wat de absintheur zoekt. In ieder geval is absint nooit blauw, laat staan rood.
sixela (03/21/06 om 12:39:13): jay schreef: Wat maakt een absinth tot een "echte" absinth? Let op - het Nederlandse woord is "absint". "Absinth" wordt vaak gebruikt om Tsjechische brol te noemen die niet veel met absint te maken heeft (behalve de naam) en gewoon probeert te teren op de reputatie die absint tot voor kort genoot. Hoewel d'r nu ook goede "absinth" is - Eichelberger uit Duitsland valt best mee. Ik heb toch nog een "e" achter "absinth" geschreven op het etiket, omdat die spelling me zo stoorde ;).
sixela (03/21/06 om 12:42:38): Helfrich schreef: Ruitensproeiervloeistof. Niet aan te raden. Hill's bevat teveel suiker om glazen goed mee te kunnen wassen - d'r blijft een klevend laagje suiker met de geur van hoestsiroop. Het enige waar ik het al met succes voor gebruikt heb (behalve waar alcohol nuttig is, maar dan moet je achteraf met water spoelen) is geflambeerde bananen.
sixela (03/21/06 om 12:47:08): Barski schreef: Als ik zo de reacties lees dan denk ik dat onze Oosterburen nog het een en ander te leren hebben. De link die je postte bevatte niet zoveel foutjes - en een aantal van de opmerkingen is minder van toepassing op de originele Duitse lijst ("hergestellt mit Ölen" betekent nog wat anders dan oliën bevatten). Alleen dat van die ethanol is een beetje vreemd, maar ik snap wel waar ze naartoe willen. Er zijn genoeg andere sites waar *alles* gewoon verkeerd is.
sixela (03/21/06 om 12:48:45): Nurgle schreef: Andy zegt dat absint geen lichtblauwe of groene kleur heeft, Andy zegt "leuchtend" - in dit geval bedoelt hij dat de absint geen hel (d.w.z. fluo) kleurtje moet hebben.
Nurgle (03/23/06 om 09:24:20): Alvast bedankt, het wordt me toch al iéts duidelijker allemaal :). Ik heb gisteren zo'n kleine fles Absente van 10 cl gekocht. Aan de beschrijvingen te horen ziet het er inderdaad niet de beste absint uit, vooral die kunstmatige suikering stoort me, maar een mens moet ergens beginnen he :).
Nurgle (03/23/06 om 18:29:31): Even enkele heel domme vragen, maar gun het me tot ik er net iets meer over weet : hoe kan je via de louche een idee hebben van de kwaliteit van een absint? 'Heel troebel = goede absint', of is het wat ingewikkelder? (Ik neem aan dat het wel de 2e optie zal zijn).
Helfrich (03/23/06 om 22:40:34): De troebeling is voornamelijk toe te schrijven aan anijsolie (anethol). Deze olie is niet oplosbaar in water, dus het mengsel in je glas slaat blind na toevoeging van water. Absint is een anijsdrank; als je geen troebeling krijgt klopt er iets niet. Er zit dan geen of te weinig anijs in.
s0lar (03/24/06 om 01:32:57): Ik heb geen fontein en ik gebruik een petfles die ik minimaal open en gebruik om mee te druppelen, werkt degelijk. Het gaat natuurlijk nog steeds vrij snel maar ik vind deze methode een goed compromis.
Helfrich (03/25/06 om 13:10:40): Ik gebruik meestal zo'n buikige aardewerken Ricard-karaf, inmiddels een collectors-item. Het voor de hand liggende voordeel van dit ontwerp is dat de ijsblokjes er niet uit lazeren.
Nurgle (03/27/06 om 09:11:41): Hier ben ik weer. Ik heb in het weekend nog wat zitten rondsnuffelen, en ik dacht van het Kübler 53 pack 17 te bestellen bij Markus, dan heb ik meteen 2 geschikte glazen erbij (als dit een goede koop is tenminste). Op feeverte krijgt de Kübler een rating van 81 en hier is hij blijkbaar ook geliefd, maar heeft er iemand een idee van de betrouwbaarheid van de feeverte ratings? Daar krijgt de François Guy immers amper 60 en de Un Emile 68 is er ook maar een goede 50 waard. En dit schijnen toch goede merken te zijn...
F@TM@N (03/27/06 om 18:53:38): en ik dacht van het Kübler 53 pack 17 te bestellen bij Markus er zit maar een half litertje absint bij.. voor hetzelfde geld ( zonder glazen) heb je een liter .... en de glazen kan veel goedkoper...of iets duurder ..maar dan antieke glazen. over de smaak ......hij staat hoog op m`n verlanglijst... maar heb hem nog nooit mogen proeven maar word hier wel lovend besproken door Barski ik zou voor een liter gaan ..... en een liter Guy en desnoods gewoon uit van die lege nutella-pot glazen drinken ....dat komt wel... had een paar mooie glazen ....maar zijn allemaal kapot heb nu alleen nog twee pernod glazen ...
Helfrich (03/28/06 om 15:17:43): De Guy en de Emile zijn prima, alleen wat achterhaald door een aantal producten van de laatste jaren. Ze zijn kortom uit de mode. De Emile is ook zeker aan de magere kant. Voor sommigen houdt de Guy stand. Voor mij bijvoorbeeld, of voor de Duitse absintheurs. Het is een simpel en weinig spectaculair product, maar gedistilleerd met uitstekende planten.
s0lar (03/28/06 om 16:02:38): Wat in of uit de mode is, daar trek ik me niets van aan. Ik had de eerste maal een Guy en een Kubler 53 besteld en beide zijn goed te drinken, mooie louche, ruiken geweldig, gewoon wat het zou moeten zijn.
Barski (03/28/06 om 19:24:05): Helfrich schreef: Voor sommigen houdt de Guy stand. Voor mij bijvoorbeeld, of voor de Duitse absintheurs. Het is een simpel en weinig spectaculair product, maar gedistilleerd met uitstekende planten. Daar ben ik het helemaal mee eens. Als mijn huidige voorraad op begint te raken dan zal ik ook zeker weer een fles bestellen (die mooie fles). Helfrich schreef:
Inderdaad, een waarheid als een koe! De La Valotte Martin bijvoorbeeld is een Blanche die bij vele leden van absinth-guide.de als de beste blanche wordt aangemerkt. Bij feeverte.net vinden ze hem middelmatig en daar schrijven ze zelfs dat hij voor verbetering vatbaar is. I do not agree! Die feeverte lui zijn zowieso erg goed in slap geouwehoer. Doe mij het forum van onze oosterburen maar, en dit forum natuurlijk ;)
radioflux (05/01/06 om 00:55:10): Barski schreef: Misschien is het leuk een lijstje te maken met dingen waar je Tsjechische absint wel voor kunt gebruiken! Ik heb geloof ik wel eens een scheut Pernod 68 gebruikt om een metersdiepe snijwond te ontsmetten. Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat spul is wel Frans.
coeurverte (01/20/08 om 19:22:24): Helfrich schreef: "Echt" is in dit geval een rekbaar begrip. Je zou kunnen zeggen dat het "echt" is als er alsemextract in voorkomt, maar dan zouden al die onzindrankjes met alsemolie ook "echte" absint zijn. Het lijkt mij redelijk om te stellen dat een absint "echt" is, als het op z'n minst een distillaat betreft van anijszaad, venkelzaad en absintalsem. absinthe anisée is zowiezo al een afgeleide van de pure absinthe dus de anijs maakt de echtheid niet uit, trouwens anijs absinthe werdt gemaakt zodat het ritueel niet noodzakelijk was en als we uwer regels toepassen dan is de absinthe blanche ook geen echte absinthe hoewel die veel gedronken werd in de belle epoque de artemisia pontica wordt nog wel gebruikt maar alleen nog bij het kleuren van de absinthe ik ben in de war van brol of geen brol en welk merk beter is origineel of moderne bucht ik laat mij er niet meer door leiden ik maakt mijn absinthe gewoon zelf ;D
Zenzero (01/20/08 om 20:20:08): Bienvenue coeurverte,
coeurverte (01/20/08 om 21:56:20): ik ziet nu inderdaad ook zelve die humor ervan in
Helfrich (01/21/08 om 09:26:04): Coeur is mannelijk, dus u had eigenlijk coeurvert moeten heten. Verder raaskalt u nogal. Probeert u ons daarmee ergens van te overtuigen of is dat gewoon uw manier van aanwezig zijn? Welkom.
Zenzero (01/21/08 om 15:21:54): Maar m'n beste, uit welk gegeven moet ik dan concluderen dat de persoon in kwestie sowieso van 'n bepaald geslacht is?
coeurverte (01/21/08 om 17:01:19): hm, leuk opgemerkt
Helfrich (01/21/08 om 17:25:30): Ah kijk, "coeur verte" staat ook op sommige van mijn vaten, als twee woorden boven elkaar, in de betekenis van "de la" zeg maar.
coeurverte (01/21/08 om 17:32:20): hmmm, ik leerde eerder het recept kennen dan de directe geschiedenis
Zenzero (01/21/08 om 19:06:38): Bien, maar wat is naar jouw mening dan échte absint, als ik zo vrij zijn mag, dit te vragen.
Barski (01/21/08 om 22:19:06): Het wachten is op Sixela die iets gaat zeggen over het nalaten van het gebruik van hoofdletters en punten.
coeurverte (01/21/08 om 22:20:43): naar mijn mening?
Barski (01/21/08 om 22:22:03): Helfrich schreef: Ik woon in Duitsland, maar die taal spreek ik nauwelijks. Dat is niet erg omdat ze waar ik woon gewoon plat Groesbeeks spreken. Dus toch! Ik had al zo'n vermoeden toen ze met dat Gruusbeeks woordenboek aan kwamen zetten. Hoe bevalt het trouwens daar over de grens. Zit je al aan de Paulaner Hefe Weisse?
coeurverte (01/21/08 om 22:25:35): Barski schreef: Het wachten is op Sixela die iets gaat zeggen over het nalaten van het gebruik van hoofdletters en punten. er stond een recept in het gratis brouwland tijdschrift voor de kalmoes likeur, eveneens voor sinaasappelschillenlikeur en asperge likeur ik dacht probeer het eens uit... en de kleurtjes waren inderdaad mooi... behalve die ene groene die ik de volgende ochtend van mijn muur zag druipen. afkomstig van mij... het nalaten van hoofdletters en komma's is mijn eigen keuze, zo ik ze wel gebruik verdwijnt mijn spontaniteit
Zenzero (01/21/08 om 23:25:34): het nalaten van hoofdletters en komma's is mijn eigen keuze, zo ik ze wel gebruik verdwijnt mijn spontaniteit Vind ik 'n redelijk plausibel standpunt. Ik vind het in z'n geheel niet lastig om te lezen, afgezien van de inhoud dan - verweet de pot de ketel dat ie zwart zag - welteverstaan. Maar we zeuren niet.
Zenzero (01/21/08 om 23:44:01): Het recept daarentegen, lijkt mij vrij lastig, omslachtig en in praktisch opzicht niet eenvoudig uitvoerbaar, maar je hebt nog wel wat positief saldo qua twijfel, dus verklaar u nader, want ik heb nog maar bar weinig tot nagenoeg geen plezier aan dit topic beleefd.
coeurverte (01/22/08 om 18:02:15): het recept is eigenlijk makkelijker dan het lijkt hoor
Barski (01/22/08 om 21:09:57): Welnu coeurverte als meer wilt weten over hoe absint wordt gemaakt dan moet je eens op deze pagina kijken: http://www.oxygenee.com/absinthe-distillation.html Het is zowiezo een goede site waar menigeen een groot deel van zijn kennis vandaan heeft gehaald. Voor meer inzicht in recepten zou ik eens hier kijken http://www.oxygenee.com/absinthe/books4.html
Barski (01/22/08 om 21:11:27): Als je een paar duizend euro teveel geld hebt dan kun je bij de eigenaar van de website ook zeldzame absint kopen van hoge leeftijd.
coeurverte (01/22/08 om 21:29:18): hm, dit is de site waar ik mijn uitgebreider recept vandaan heb, ik heb al menig uur besteed aan het lezen ervan
Helfrich (01/23/08 om 16:21:32): Waarom doe je dan zo raar?
coeurverte (01/23/08 om 16:23:37): wat bedoel je met raar?
Helfrich (01/23/08 om 16:35:03): Barski schreef:
Het bevalt uitstekend. De mensen zijn er wel anders dan waar ik vandaan kom: afstandelijker, minder hufterig en als je ze benadert doorgaans vriendelijk, behulpzaam en uiterst correct. De landelijke omgeving is zeer leefbaar. Ik heb uitzicht over het dorp, koolzaadvelden (voordat ik heenga zijn dat alsemvelden) en de beboste heuvels van het Reichswald. De zonsopkomst in klatergoud maakte me gisteren bijna uitzinnig van vreugde. Met de Hefeweizen wacht ik tot de dagen lang en de koolzaadvelden geel zijn.
coeurverte (01/23/08 om 16:39:51): lijkt op mijn thuis ^^
Helfrich (01/23/08 om 16:41:01): coeurverte schreef: wat bedoel je met raar? Dit vind ik bijvoorbeeld enigszins raar: "als men een bokaal gebruikt moet men filtreren en goede filters zijn duur." Zeven dagen koud kleuren ook. Suikers meten in je distillaat vind ik heel raar.
coeurverte (01/23/08 om 20:10:44): tja, het is gewoon het feit dat glazen bokalen niet goed te verhitten zijn en niet op een distillatie buis kunnen worden aangesloten
Helfrich (01/29/08 om 10:32:06): Glazen kolven zijn uitstekend te verhitten. Koperen ketels zijn beter omdat ze de warmte beter geleiden en dus beter verdelen. Wat een distilleerbuis is weet ik niet, maar als je een kolom bedoelt dan kan ik je melden dat die er ook voor glazen kolven zijn en tevens dat je zoiets voor de distillatie van absint volstrekt niet nodig hebt.
Helfrich (01/29/08 om 10:34:15): Helfrich schreef:
Maar dat bedoel je niet als die opmerking die in je woordenbrij tussen haakjes staat op een handeling achteraf slaat.
coeurverte (01/29/08 om 17:42:26): Helfrich schreef:
ik volg niet meer, filtreren OF distileren ik heb het over BOKALEN en geen kolven, de kolven die ik gezien heb zijn vooral voor kleine hoeveelheden tegelijk, niet genoeg voor mijn zinnen. bokalen zijn van slecht glas en ze verdelen de hitte niet goed een distillatie buis is een apart onderdeel dat de dampen naar de koeler lijdt, bij de glazen versies zit die buis al aan de koeler vast de suikermeting is zuiver en alleen om op te tekenen hoeveel suiker er gemmiddeld in mijn absinthe zit.
coeurverte (01/29/08 om 17:47:22): Helfrich schreef: Glazen kolven zijn uitstekend te verhitten. Koperen ketels zijn beter omdat ze de warmte beter geleiden en dus beter verdelen. Wat een distilleerbuis is weet ik niet, maar als je een kolom bedoelt dan kan ik je melden dat die er ook voor glazen kolven zijn en tevens dat je zoiets voor de distillatie van absint volstrekt niet nodig hebt. na het filtreren OF (IK ZEG NU DUS DUIDELIJK OFFFF) distilleren, wordt er ook nog eens gekleurd hetgeen inhoudt dat er andere kruiden bijkomen die ook nog eens bijdragen aan de smaak. Als ik filtreer heb ik inderdaad maar een soort alsem wodka over ja, daarom wordt er ook nog eens gekleurd en zoals ik al zei betekent dat dat er nog smaak bijkomt.
Helfrich (01/29/08 om 18:22:39): In het geval van die bokalen distilleer je dus niet en filtreer je alleen. De Tsjechische methode, zeg maar, maar dan over actieve kool. En dan ga je ook nog eens kleuren. De basishandleidingen op de site van Oxy heb je gelezen. In de "eindfase" van je gedistilleerde absint meet je suikers (heb je daar resultaten van?). Tja, wat bedoel ik toch met raar?
coeurverte (01/29/08 om 18:27:40): feit, voor meer dan dat dienen die dingen ook niet
|
|