Algemene absintdiscussie
Absint en de letterenHelfrich (07/13/05 om 22:39:01): In oktober 2004 vertelde Marie-Claude Delahaye me dat ze in Auvers was bezocht door twee Nederlanders die werkten aan een boek over absint en de letteren. Ze hadden al haar boeken gekocht.
Christian (07/14/05 om 20:33:07): mooie literatuur!..
Z.v.E (07/14/05 om 20:36:07): Bouazza?
Helfrich (09/16/05 om 01:40:49): Geen Bouazza gezien, spijtig genoeg. Wel de gehele harde kern van de dichters en vertalers rond tijdschrift De Tweede Ronde, die ik nog ken uit een vorig leven, inclusief Paul van den Hout en Jan Kal. Mij kennen ze niet zo goed meer, geloof ik, en ik denk dat dat goed is. Paul van den Hout bleek wederom vergeten dat we samen twee keer strontlazarus zijn geworden, in Arti en in De Klepel, en lastig zijn gevallen door dezelfde nymfomane, dat ik deze keer maar heb afgezien van een gesprek.
radioflux (09/16/05 om 21:10:59): [b]De gifgroene muze[/b]
Helfrich (10/04/05 om 15:56:40): In het boek zelf ook geen Bouazza gezien trouwens. Of mijn bron deugt van geen kanten, of iemand heeft vóór het ter perse gaan een verstandige beslissing genomen.
Helfrich (10/04/05 om 22:13:03): Meindert Burger maakt er niet echt een potje van, al komen we het Boheemse ritueel natuurlijk wel weer tegen. Zo zou men het in de negentiende eeuw gedaan hebben. Suiker werd toegevoegd vanwege de "intens bittere smaak". Aldus:
Z.v.E (11/08/05 om 19:36:55): Vandaag heb ik het boek gehaald. Ik moet de vertalingen nog lezen maar wat dat betreft ben ik er wel erg blij mee.
wilbert_v (11/08/05 om 21:09:33): Om er maar weer eens brutaal doorheen te posten:
radioflux (11/09/05 om 00:30:45): Z.v.E schreef: Enkel om het aan de smaak van de jongere generatie te laten voldoen werd er water aan toegevoegd incl. een modieuze lepel etc. Zoiets als pure rum tegenover Breezer of een Bacardi Cola? Verslingerd aan een 19e-eeuwse Breezer?! Iets meer dan ik had willen weten. ::) Dit maakt iedere sneer naar het Boheemse vuurspektakel natuurlijk direct aanzienlijk minder steekhoudend. Wie bepaalt er wat 'traditioneel' is? Vadertje Tijd? Of een elite van (jawel) pretentieuze kwasten, die, gewapend met wat oude geschriften, een beter dan gemiddelde kennis van het Frans en teveel vrije tijd, bepalen hoe absint gedronken dient te worden?
Z.v.E (11/09/05 om 07:49:00): wilbert_v schreef:
Dit boek heb ik zelf ook (gesigneerde hardcover) en is zeker een mooi boek. Qua inhoud niet spectaculair enkel wel mooi uitgevoerd.
Z.v.E (11/09/05 om 08:09:53): radioflux schreef:
Dit (Absinthe met water of niet) heeft niet zoveel met het zogenaamde Boheemse ritueel te maken. Tegenwoordig zou dat best kunnen maar het past niet in de historie. Overigens vind ik wel dat iedereen vrij is om zijn/ haar Absinthe te drinken op welke manier dan ook.
radioflux (11/10/05 om 00:25:57): Z.v.E schreef:
Maar welke "historie"? Als het aanlengen met water inderdaad pas na 1880 plaatsvindt, dan kun je met net zoveel reden aanvoeren dat ook dat niet in de historie past. Analoog daaraan: net zoals de "modieuze" lepel+water van toen misschien niet serieus genomen werd door de oudere generatie die absint alleen maar puur dronk, halen de tegenwoordige puristen (waaronder ik) de neus op voor het geflambeerde suikerklontje ("toegevoegd om Hills marginaal consumeerbaar te maken" en zo). Dat zoiets in een 'literair' werk aangevoerd wordt als illustratie van hoe het in de 19e eeuw ging, is natuurlijk hoe dan ook weer treurniswekkend. Overigens vind ik wel dat iedereen vrij is om zijn/ haar Absinthe te drinken op welke manier dan ook. Uiteraard. Wat mij betreft giet men het in de karnemelk; als mensen er maar plezier mee hebben...
Helfrich (11/11/05 om 00:04:27): Absint werd op alle mogelijke manieren gedronken: puur of versneden met water, wijn, cognac of wat dan ook. Het zal ook geliefd zijn geweest als (zeer) stevig bittertje, zeker in de begintijd.
Helfrich (12/04/05 om 23:47:59): De confrontatie: http://www.parool.nl/parooltheater/
wilbert_v (12/05/05 om 17:54:43): Jammer, ik kan alweer niet.
Z.v.E (12/05/05 om 19:20:40): Helfrich schreef: De confrontatie: http://www.parool.nl/parooltheater/ Dat is woensdag! Is er meer bekend over deze avond? Lijkt me best leuk!
Helfrich (12/05/05 om 19:36:13): Veel weet ik niet. Eigenlijk alleen dat ik er tegen negenen moet zijn. Reserveringen via Het Parool (zie link).
Z.v.E (12/05/05 om 19:45:29): Nuja er is plek voor 35 personen... Ik zal morgen eens contact met ze opnemen.
Helfrich (12/06/05 om 16:18:24): En?
Z.v.E (12/06/05 om 18:24:30): Nuja niet gebeld. Mijn agenda staat een tripje naar Amsterdam niet toe.. helaas.
Z.v.E (12/06/05 om 18:56:33): Het is te hopen dat men nu een betere keuze heeft gemaakt qua proefmateriaal:
Helfrich (12/06/05 om 19:33:41): Café Welling, Café Welling... Verhip! Het is Meindert Burger die nog ergens in het gastenboek van mijn oude xs4all-meuk staat. Dat zie ik nu pas. Toen dacht ik: wie is die kerel? Het was een stormachtige tijd en misschien heb ik niet eens geantwoord. Boorsma kon eindelijk zijn mondwater legaal verkopen.
Helfrich (12/08/05 om 15:43:04): Een ingedikt verslag van een geslaagde avond, waarop zeer veel is gezegd: http://www.parool.nl/parooltheater/verslagen/120805-gifgroenemuze.html
radioflux (12/10/05 om 01:55:25): Helfrich schreef: Een ingedikt verslag van een geslaagde avond, waarop zeer veel is gezegd: http://www.parool.nl/parooltheater/verslagen/120805-gifgroenemuze.html Het stukje is gelezen, de podcast beluisterd - op de 'pod, in de trein: denk langs de vensters voorbijglijdend polderland, terwijl over de koptelefoon een beschaafd grachtengordelgezelschap zich klokkend een glas Helfrich inschenkt. Zo in de vroege ochtendspits klonk het in ieder geval als een gezellige avond. Kennelijk viel er in de zaal toch enige teleurstelling te bespeuren over het feit dat absintconsumptie niet garant staat voor creatief genie. Ontluistering alweer. Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat Bouazza's betrokkenheid dan inhield, en waarom dat anders is gelopen. Maar dat is slechts mijn ongezonde nieuwsgierigheid. ;)
radioflux (12/10/05 om 01:56:52): Z.v.E schreef: Het is te hopen dat men nu een betere keuze heeft gemaakt qua proefmateriaal: Waarom staan al die mensen zo te dringen?
Z.v.E (12/11/05 om 18:25:18): Gelukkig hadden ze geen last van Die Gothics... :-/
Helfrich (12/12/05 om 16:43:04): Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wat er over "die gothics" is gezegd. Het was niet zo aardig, begrijp ik?
Z.v.E (12/19/05 om 19:40:13): Helfrich schreef: Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wat er over "die gothics" is gezegd. Het was niet zo aardig, begrijp ik? Tijdens wat googlen kwam ik dit oudje tegen: http://www.network54.com/Forum/66144/thread/1086431696/last-1087471864/Proefproces+Absinthe Een vermoeiende discussie. Een van de vele op dat board.
s0lar (12/19/05 om 21:52:31): Wat een lachertje. Het placebo effect :).
Helfrich (12/19/05 om 22:17:32): Z.v.E schreef:
Grappig, die JJV ken ik toevallig uit een andere krocht. Dat Internet is blijkbaar niet zo groot als soms wordt beweerd. Maar wat is nu precies je punt? Dat "die gothics" niets van absint begrijpen, dat de slaven van de consumptiemaatschappij (zomin als de al dan niet aan het leven lijdende pedante kwasten) niets van "goth" begrijpen, of beide?
Z.v.E (12/20/05 om 08:27:50): De stelligheid waarmee beweert werd dat het effecten zou opleveren verbaasde mij nog het meest.
radioflux (12/23/05 om 20:11:14): Aanschouwelijk voorbeeld: een al wat oudere videoclip van gothic-idool Trent Reznor, voor incidentele muziek bij David Lynch zijn film Lost Highway. Het nummer heet 'The Perfect Drug', en zoals je dan direct al weet is het fluorescerend groen en zit het in een glas. Verbazend mag echter heten dat hier nu eens voor de verandering geen brandstichting plaats vindt. Er is slechts sprake van een keurige absintlepel, een suikerklontje, en een karaf koud water. Wel een uiterst twijfelachtig ogende fles - maar goed, iets met zulke ongezonde emissies moet natuurlijk een ongezond etiket hebben.
Helfrich (12/29/05 om 22:56:45): Z.v.E schreef:
Dat vraag ik me af. Er lijkt wel degelijk wat te begrijpen en er valt zeker een en ander niet te begrijpen. In het voorbijgaan neem ik kennis van bepaalde thema's, zoals: de verbeelding, fascinatie voor de donkere kant van het bestaan en een afkeer van het collectief en de consumptiemaatschappij. Die eerste twee vind ik in de goth-scene een beetje carnavalesk vertegenwoordigd. Dat is best leuk en flamboyant en alles. Je zou kunnen denken aan wat voorzichtige schreden op het pad van de introspectie tot het balanceren op de rand van de peilloze afgrond van het bestaan, maar daarvan is volstrekt geen sprake. Het is veeleer een fascinatie van plastic. Sympathiek, zou ik zeggen. Goth is daarbij opvallend eclectisch. Gotiek komt uit het gebied rond Parijs, maar vormt in de goth-subcultuur eerder een operettedecor voor allerlei Keltische uitingsvormen binnen een eigentijdse herinterpretatie van de Victoriaanse tijd. Is het consumentisme niet gewoon teruggebracht tot een binnen het collectief van de subcultuur geaccepteerde vorm? Zou het er niet beter zijn om bijvoorbeeld whisky tot cultdrank te verheffen? Graan en turf lijken er beter bij te passen dan de rijke geuren van zonovergoten bergweiden. Afkeer van de consumptiemaatschappij? Waar komt die belangstelling voor absint vandaan? Uit Hollywood, lijkt me.
Helfrich (12/30/05 om 20:30:15): Helfrich schreef:
Die vraag is blijkbaar morfogenetisch doorgeresoneerd naar de andere kant van de plas: http://wormwoodsociety.org/forums/index.php?showtopic=793
radioflux (12/31/05 om 21:51:46): Helfrich schreef:
Inderdaad, maar dat soort vragen kun je bij iedere subcultuur stellen. Waarom dragen rappers te grote trainingspakken en omgedraaide honkbalpetten? Waarom waren ze in de punk-scene zo blij met de veiligheidsspeld? Waarom draag ik (ik ben mijn eigen subcultuur) altijd zwart? Het is niet makkelijk om over zoiets te spreken zonder in generaliseringen te vervallen, maar de indruk die ik van de meeste gothics krijg is dat het vooral om uiterlijk en identificatie gaat. Jouw treffende typering van die vermenging van stijlen wijst daar volgens mij ook op. Er is een hang naar een oppervlakkig soort duistere mystiek. Alles wat op zo'n manier geinterpreteerd kan worden, en wat bij voorkeur ook nog bruikbaar is om je te onderscheiden van het establishment, danwel je af te zetten tegen je ouders, danwel je aan te sluiten bij je peer-group, wordt ingelijfd. Absint past die rol. Whisky natuurlijk absoluut niet, want dat is de drank van de Anderen. Diegenen die wel eens een boek ter hand nemen zul je dan ook niet zo snel Hardy, De Maupassant of Poe zien lezen (hoewel die laatste een twijfelgeval is), noch primaire 'Keltische' werken als The Book of Conquests, maar veeleer de moderne fantasy-auteurs, zoals J.R.R.Tolkien, Raymond Feist of Poppy Z. Brite (zelf een fervent bourbon-drinkster!)
Helfrich (01/01/06 om 20:34:54): radioflux schreef:
Broeder! Er is een hang naar een oppervlakkig soort duistere mystiek. Alles wat op zo'n manier geinterpreteerd kan worden, en wat bij voorkeur ook nog bruikbaar is om je te onderscheiden van het establishment, danwel je af te zetten tegen je ouders, danwel je aan te sluiten bij je peer-group, wordt ingelijfd. Een bondige en trefzekere karakterisering. Absint past die rol. Whisky natuurlijk absoluut niet, want dat is de drank van de Anderen. Selbstverständlich. Diegenen die wel eens een boek ter hand nemen zul je dan ook niet zo snel Hardy, De Maupassant of Poe zien lezen (hoewel die laatste een twijfelgeval is), noch primaire 'Keltische' werken als The Book of Conquests, maar veeleer de moderne fantasy-auteurs, zoals J.R.R.Tolkien, Raymond Feist of Poppy Z. Brite (zelf een fervent bourbon-drinkster!) En een Nederlands auteur als Paul Evenblij, hoe doet die het in die kringen?
Z.v.E (01/02/06 om 10:40:23): Overigens zijn er binnen de gothic-subcultuur allerlei stromingen die onderling vrijwel niets met elkaar te maken hebben. Dit maakt het karakteriseren van deze scene weer lastiger.
Helfrich (01/29/06 om 11:19:29): http://www.ikonrtv.nl/radio747live/program.asp?lIntEntityId=104&lIntEntityItemId=473
Helfrich (01/29/06 om 12:36:52): radioflux schreef:
Ik geloof niet dat ik een echte liefhebber ben. Wat een irritant gedoe. Wel leuk dat er ook een masturbeerviool in zit.
radioflux (02/03/06 om 01:12:53): Helfrich schreef: Wel leuk dat er ook een masturbeerviool in zit. De maker van de video kende zijn klassieken. Of wilde in ieder geval doen voorkomen dat hij ze kende.
Helfrich (10/26/07 om 11:04:06): Helfrich schreef: Café Welling, Café Welling... Verhip! Inmiddels schenkt zelfs Welling alleen nog maar Tabu. Mja, de Nederlandse missie heeft jammerlijk gefaald (niet geheel onvoorzien). Terwijl de geletterde grachtengordelaars gezellig wat industrieel bocht uit het Ruhrgebied flamberen, ga ik verder met de rest van de wereld. Adieu!
|
|