Het café

iMac

F@TM@N (01/27/08 om 16:11:31):

Ben van plan een andere pc te kopen .... denk aan een IiMac..

Heeft iemand hier ervaring mee ?
en hoe is het werken met Mac OS X versie 10.5.1 Leopard ? Zit hier een internetbrowser bij...???


 

 

anrepta (01/27/08 om 16:39:40):

Er zijn natuurlijk verschillende versies van de iMac. Ikzelf heb ervaring met de iMac G3, de allereerste editie met CRT scherm, en mijn zus heeft onlangs een iMac gekocht met een intel processor.
Maar ik neem aan dat je natuurlijk de meest recente versie gaat kopen, die met de aluminium behuizing (ze zijn van de plastic behuizing afgestapt omdat dat niet recycleerbaar was).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hardware van de oude macs een stuk stabieler vind. Die iMac G3 draait nog steeds, terwijl er hier gisteren nog iemand aan de deur stond met een iMac G4 van 6 jaar oud met een kapotte voeding. Mijn mac mini had zelfs al na 3 jaar een nieuwe harde schijf nodig. Een levensduur van 6 jaar vind ik nog acceptabel, 3 jaar vind ik wat op het randje.
Ik heb geen ervaring met os X 10.5, maar ik neem aan dat apple er alles aan gedaan heeft om het gebruiksgemak en de stabiliteit van de vorige versies te evenaren.
En er zit een webbrowser in os X, namelijk safari, waar trouwens ook een windows versie van bestaat. Bovendien kan je probleemloos firefox installeren op een mac.

 

radioflux (01/28/08 om 14:07:44):

Ik werk op Apple sinds de Quadra 840av, en zou niet anders willen.

Leopard heeft op het niveau van de gebruikersinterface een aantal wijzigingen ondergaan ten opzichte van 10.4, sommige heel goed, sommige onbegrijpelijk slecht (vind ik), maar voor iemand zonder eerdere Mac-ervaring is dat niet relevant. Verbeteringen onder de motorkap zijn er overigens ook legio.

Safari 3 wordt meegeleverd met Mac OS X. Andere mogelijkheden zijn inderdaad Firefox, Camino (de Mac-native versie van Mozilla), Opera, iCab, OmniWeb.

Als je nieuwe hardware koopt krijg je er volgens mij ook iLife '08 (= iPhoto, iMovie, iBlah etc.) bij, maar daar ben ik niet zeker van.

 

F@TM@N (01/28/08 om 19:15:11):

anrepta  radioflux  Bedankt voor jullie antwoord.
Ik ga voor deze :

20 inch 2,4 GHz

2,4-GHz Intel
Core 2 Duo
1 GB geheugen
320-GB harde schijf1
8x dubbellaags SuperDrive
ATI Radeon HD 2600 PRO met 256 MB

Mac OS X versie 10.5.1 Leopard
's Werelds meest geavanceerde besturingssysteem inclusief de nieuwste versies van onderstaande systeemprogramma's:
• Adresboek
• Dvd-speler
• iCal
• iChat AV
• Mail
• Voorvertoning
• Safari
• Xcode


Elke iMac wordt geleverd met iLife '08, de plek waar alle gebeurtenissen in je leven samenkomen. Deze nieuwe iLife-versie bevat updates van iPhoto, iDVD, iWeb en GarageBand, en een compleet nieuwe versie van iMovie, zodat je nu nog meer kunt doen met al je herinneringen.


Verzendklaar: 24hrs
Gratis geleverd

meegeleverde software :

• Front Row
• Photo Booth
• iWork '08-proefversie (30 dagen)
• Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive (gratis 30 dagen op proef)

Eur 1.449,00
(Eur 1.217,65 excl. BTW)

Lijkt me een fijne machine...

 

Z.v.E (01/29/08 om 09:19:23):

Zijn er dan alternatieven naast Mac?  ;)

Ik ben zelf begonnen met een iMac G3 400 en sinds 2003 heb ik een Powerbook G4 12" 1GHz. Met de iMac had ik nogal wel eens wat problemen onder OS9 (later met OSX draaide hij stukken beter) maar met de PB nog nooit. Mijn vriendin heeft sinds een jaar een iMac 20" (eind 2006 model). Werkt ronduit fantastisch! Enkel de muis moet je na een jaar vervangen aangezien dat kleine scroll balletje kapot gaat. Dit probleem komt ook voor op de iMac van zuslief (laatste model).

Welkom tot het Mac kamp!

 

F@TM@N (01/29/08 om 18:32:46):

Ik heb hem net gehaald....zit nog in de doos...eerst eten en douchen en dan rustig uitpakken heb er in de winkel FF mee gespeeld hij is supermooi...:)))))))))))))))))

 

F@TM@N (02/01/08 om 17:57:41):

Het is wel ontzettend wennen .... Maar hoe meer ik  ontdek hoe prettiger ik hem ga vinden..
Het 20 inch scherm is natuurlijk super maar ook de i tunes ik heb er al ruim 10,000 nummers in staan, in een paar muisklikken zet je die in een apart mapje .nog 80,000 nummers toevoegen in het weekend
en I photo ook super ... Safari... ik wist niet dat pagina`s zo snel konden laden ... ik wou er jaren geleden al een... maar ik weet nu al dat ik nooit weer een andere wil.

en met m`n Imac ga ik natuurlijk m`n recept schrijven voor mijn valentijnsabsint ...

 

Zenzero (02/01/08 om 19:09:53):

F@TM@N schreef:

...en dan rustig uitpakken...


3 dagen kun je gerust rustig noemen. :)

F@TM@N schreef:
...en met m`n Imac ga ik natuurlijk m`n recept schrijven voor mijn valentijnsabsint ...


Kijk je wel uit! Want je haalt er gelijk wel meteen alles uit wat er in zit hè? ;D

Maar proficiat met je échte computer ;)

Ik heb 'n Senseo gekocht, maar dat ter zijde.


 

F@TM@N (02/01/08 om 19:58:15):

3 dagen kun je gerust rustig noemen.  
;D ;D ;D ;D

Ik heb van de week storingsdienst gehad.... veel gewerkt.... Dus nu een Absint van Barry.... tegen de kou zullen we maar zeggen  

 

anrepta (02/01/08 om 21:37:38):

Zenzero schreef:


Maar proficiat met je échte computer ;)


Zoals sixela al elders zei:

sixela schreef:


Ach neen. Iemand die absint drinkt moet gewoon een Indigo2 Extreme hebben (geen High of Max IMPACT, een Extreme):




Maar dan ben je natuurlijk wel verplicht om er fusion op te draaien.

 

Het café