Algemene absintdiscussie

absint-kaart

Bop (09/13/07 om 13:53:44):

Goeiedag,

Elders wordt de vraag gesteld welke de 5 beste absinten zijn, naar de smaak van de forumleden.

Ik wilde graag een ander denkoefeningske opgeven:

Je goede vriend Jan opent weldra een bar/café in je thuisstad. Hij had graag ook enkele merken absint aangeboden, maar kent daar helaas niet veel van. Hij vraagt jou een lijstje met 6 absinten op te stellen die hij kan serveren.

Je kan dan natuurlijk de 6 beste neerschrijven, maar dat is eigenlijk niet wat Jan van je verwacht.
Je lijstje bevat idealiter een mooie mix van kwalitatieve én verkoopbare absinten, in verschillende prijscategorieën, voor de kenner zowel als voor de debutant, wit én groen...

Voilà, aan u!

Oh ja, mijn excuses dat ik me niet beleefd heb geïntroduceerd; mijn naam is Bop en ik kom uit Leuven (en ik heb vooralsnog geen plannen om een café te openen...).

 

sixela (09/13/07 om 15:42:00):

Bop schreef:


Je lijstje bevat idealiter een mooie mix van kwalitatieve én verkoopbare absinten, in verschillende prijscategorieën, voor de kenner zowel als voor de debutant, wit én groen...


Drek is in de absintmarkt niet zoveel goedkoper dan kwalitatieve absint, dus...

Ach ja, je kunt er altijd een fles Deva, NS70 of zelfs la Feh bij flansen, voor mensen die vinden dat zelfs Duplais Balance of Kübler te duur is. En zeker Guy voor de mensen die wat meer naar pastis leunen (hoewel eigenlijk de Pontarlier-Anis beter is, maar ja, 't is geen absint).


 

Helfrich (09/13/07 om 22:18:31):

[list]
[*]Een klassieke Verte, bijvoorbeeld uit de Duplais-lijn.
[*]Een eigenzinnige Verte, zoals Montmartre of Helfrich.
[*]Een klassieke Blanche. Blanchette, Duplais, Helfrich.
[*]Een La Bleue. Bijvoorbeeld een met een tamelijk uitgebreid distributienetwerk: La Clandestine of Kübler.
[*]Iets redelijks voor de marketingslachtoffertjes: La Fée (Parisian), evt. Pernod.
[*]Iets goedkoops voor de onkritische gasten. Lasala?
[/list]

 

Helfrich (09/13/07 om 22:26:56):

En François Guy natuurlijk. Heel behoorlijk en zeer toegankelijk voor de liefhebber van geaniseerde aperitieven.

 

Zenzero (09/13/07 om 22:41:42):

D'n Guy, Poeh poeh ik dacht al, hij vergeet 'm!

 

Bop (09/18/07 om 11:44:43):

Bedankt voor de opinies.

Enkele absinten komen zowel op jullie als op mijn eigen eerste lijstje terug: Kübler, Guy, Duplais (Balance).

Of je een goedkope (drinkbare) absint opneemt of niet, is een commerciële beslissing, maar als je het doet, lijkt iets Spaans wel voor de hand te liggen (Lasala, NS70).

Ook een commerciële beslissing kan zijn van net iets prijzigs (overprijsd?) op te nemen in het assortiment. Ik heb het - waarschijnlijk omwille van mijn sobere salaris - zelf nooit gedaan, maar ik merk dat er soms mensen op café een fles champagne laten aanrukken, of iets vergelijkbaars. Meestal goedboerende middenstanders die iets te vieren hebben, of gewoon op zoek zijn naar een aangename manier om hun (zwart) geld besteed te krijgen. Zouden we deze klanten kunnen helpen door het aanbieden van één van de distillaten van mijnheer Breaux (inclusief een leuke marge)?  

Wat ik me nog afvraag: als je als privépersoon een flesje meebrengt vanuit een buurland, of zelfs bestelt in een webwinkel, dan maken de lieden van de Belgische Douane & Accijnzen daar geen probleem van. Als je daarentegen die fles aanbiedt in een café of winkel, word je dan niet geacht aan te kunnen tonen dat de accijns óók (een tweede keer dus) in België werd voldaan? Weet iemand daar iets van?

Bop

 

Helfrich (09/18/07 om 13:05:01):

Het is niet zondermeer toegestaan om accijnsgoederen die je uit een andere lidstaat betrekt in je eigen land in het handelsverkeer te brengen. De accijns moet dan worden verlegd en daarvoor heb je een vergunning nodig.

Aangezien deze vraag wel vaker opdoemt is het misschien een idee om iets te regelen met een Belgische importeur. Nu lijkt het zo te zijn dat importeurs niet geïnteresseerd zijn in fatsoenlijke absint omdat er geen vraag naar is, terwijl de vraag er wel is, maar er kan niet aan worden voldaan omdat er volstrekt geen aanbod is. Treed eens met elkaar in contact, zou ik zeggen.

Bij Jade betaal je niet alleen voor een fles met inhoud, maar ook voor het verhaal eromheen en de icoon Ted Breaux. Of je clientèle daar ontvankelijk voor is kun je waarschijnlijk zelf het best beoordelen.

 

Bop (09/20/07 om 12:22:34):

Helfrich schreef:

Het is niet zondermeer toegestaan om accijnsgoederen die je uit een andere lidstaat betrekt in je eigen land in het handelsverkeer te brengen. De accijns moet dan worden verlegd en daarvoor heb je een vergunning nodig.

Aangezien deze vraag wel vaker opdoemt is het misschien een idee om iets te regelen met een Belgische importeur. Nu lijkt het zo te zijn dat importeurs niet geïnteresseerd zijn in fatsoenlijke absint omdat er geen vraag naar is, terwijl de vraag er wel is, maar er kan niet aan worden voldaan omdat er volstrekt geen aanbod is. Treed eens met elkaar in contact, zou ik zeggen.



Vermoedelijk lopen de kosten die zo'n depothouder-importeur aanrekent voor zijn diensten (stockage en douaneaangifte) hoger op dan de accijnzen zelf (waarschijnlijk een bedrag per hectoliter alcohol)?

 

Helfrich (09/20/07 om 12:31:44):

Waarom denk je dat? De marges van distributeurs zijn vaak opvallend bescheiden en de aangiften gaan gewoon op de grote hoop.

 

Helfrich (09/20/07 om 12:54:48):

Een andere optie is dat de accijns in beide lidstaten wordt afgedragen. Vervolgens wordt deze door de leverancier teruggevraagd. Daar is een procedure voor.

Ik heb er geen al te geweldige ervaringen mee, maar als niemand ook maar de geringste steek laat vallen dan is het in principe mogelijk. (Een kleine misstap en Het Rijk zal je bestelen door belasting te vangen voor goederen die nooit in het handelsverkeer zijn gekomen. Die vorm van diefstal hebben ze beschermd met allerlei verraderlijke wetsartikelen en regels.)

 

Algemene absintdiscussie