Brocante

pyrogene

lezArts_du_Soleil (11/04/06 om 12:22:17):

Zo'n pyrogene wordt aangeboden als een accessoire die nodig is om de boel in de fik te steken. Komt daar die tsjechische flambeertoestand niet vandaan. Het is toch gewoon een kroegdingetje uit de tijd dat er nauwelijks aanstekers waren?

Welke absinthistoricus weet hier een eenduidig antwoord op?

Trouwens filosofisch geauwehoer mag natuurlijk ook!!!

 

Barski (11/04/06 om 13:45:07):

lezArts_du_Soleil schreef:

Het is toch gewoon een kroegdingetje uit de tijd dat er nauwelijks aanstekers waren?


Dat is helemaal correct! Leuk voor als je antiek verzamelt, maar inderdaad absoluut niet nodig.

 

Helfrich (11/04/06 om 23:36:00):

Pyrogènes zijn inderdaad bistro-objecten bedoeld om een lucifer langs af te strijken. Ze waren populair in de belle époque en daarom is het niet verwonderlijk dat vele zijn voorzien van een absintmerk. Merken van anderssoortige aperitieven worden ook op pyrogènes aangetroffen. Op veel pyrogènes is geen enkel drankmerk te bekennen (daarvan circuleren er heel wat in België - op de antiekmarkt in Tongeren bijvoorbeeld).

Met absint hebben ze hooguit als publicitair object wat te maken, en met het flamberen daarvan al helemaal niet.

 

lezArts_du_Soleil (11/05/06 om 09:48:37):

Is het in Tongeren een beetje betaalbaar?
Zijn er ook wel eens andere Absinthe gerelateerde producten te vinden?

Zo ja dan moet ik maar eens snel langs gaan.

 

Helfrich (11/05/06 om 18:00:39):

Zelf kom ik er niet zo vaak. Ik weet het van een Eindhovense antiquair die daar vaak inkoopt. Hij had zijn woonkamer plotseling vol pyrogènes staan en was stomverbaasd dat ik meteen wist wat dat waren. Tegelijkertijd was ik minstens zo verbaasd dat hij de link met absint niet kende.

We kunnen samen wel een keer op onderzoek uitgaan in Tongeren, als je wilt.

 

Zenzero (10/15/07 om 12:15:22):

En welke antiquair uit Eindhoven was dat??

 

Helfrich (10/15/07 om 12:42:16):

D'n dizze: http://www.berryswinkelsantiek.nl/

 

Zenzero (10/15/07 om 12:50:17):

Ik zag ze onlangs staan in 'n vitrine op de absinthiana expo te Pontarlier.

Ze waren mooi, maar groter dan ik ze me had voorgesteld, ik dacht n.l. dat ze de omvang van 'n koffiekopje hadden.

 

Brocante