Absintmerken

tips?

picasso (10/23/06 om 15:04:04):

Salut amis de la fée,

Ik vroeg mij af of iemand mij met raad kon bijstaan bij het maken van een moeilijk (doch aangename) keuze.
Ik ben immers nog niet zo'n ervaren absinthe-drinker die bij momenten een beetje verloren loopt tussen alle smaken en merken. Ik heb de meeste commercieel verkrijgbare merken (Un emile, François Guy, La fée, muse verte, sebor, enz.) al geproefd en enkele betere distillaten (Montmartre, Kübler 53, Blanchette) maar ben nu op zoek naar een goede fles Verte en een typische Blanche die de A.Absinthum volledig tot zijn recht laten komen. Voor de Verte dacht ik aan een Duplais, Eichelberger, Verte de Fougerolles of Libertine Amer 72of68?, voor de Blanche aan een Blanchette of een la bleue (elixir du pays des fées) ? Buiten de Blanchette (die ik uitstekend vond) heb ik geen enkele van de voornoemde merken geproefd...iemand enige tips omtrent de volgorde waarin ik ze bestel/proef? Ik houd wel van een kruidige absinthe die de alsem goed tot z'n recht laat komen maar ook andere kruiden volwaardig behandeld. De Montmartre vond ik uitstekend, maar ik las dat vele kenners hem a-typisch vonden, vandaar mijn zoektocht naar meer typische vertes.
(Ik acht mij echter zowel qua ervaring als qua financiële toestand nog niet klaar voor een Jade verte). Ik wil gewoon rustig stap voor stap meer en beter proeven en daarbij geen enkele trede overslaan... alvast bedankt

 

Nurgle (10/23/06 om 17:46:52):

picasso schreef:



Voor de Verte dacht ik aan een Duplais, Eichelberger, Verte de Fougerolles of Libertine Amer 72of68?, voor de Blanche aan een Blanchette of een la bleue (elixir du pays des fées) ?


Voor de vertes die je opsomt heb ik enkel ervaring met de Duplais en de Libertine 72. De Duplais vind ik zelf enorm lekker, temeer ik ook meer te vinden ben voor absinthes met een anijssmaak die meer naar de achtergrond verdwijnt. Ik heb nog niet zoveel ervaring, maar naar mijn mening kan je met een Duplais alleszins niets verkeerd doen, integendeel. De VdF schijnt ook fantastisch de zijn; daar zullen een paar andere absintheurs op dit forum wel meer over weten? :)

De Libertine 72 is zeker niet slecht, maar ik verkies toch de Duplais. De L verdraagt flink wat water en heeft een goede, pittige smaak, maar persoonlijk vind ik de Duplais stukken beter.

Over de blanches kan ik niet veel zeggen. Wel heeft de La Valote François Martin, op aanraden van Sixela, me enorm gesmaakt. Meer van dat!

 

Helfrich (10/23/06 om 19:50:00):

Duplais inderdaad. Zeker de huidige versie is een mooie klassieke Verte en verder alles wat een typische Verte behoort te zijn. Ik zou zeker niet een veelvoud uitgeven om een Jade te bemachtigen.

Eichelberger en Verte de Fougerolles zijn ook uitstekend, maar eerder een tikje atypisch: de eerste met een wat moeilijk te duiden kruidige en citrusachtige ondertoon, de tweede met ereprijs in de kleuring en dat merkwaardige tanacetum- of genepi-achtige aroma. Een Helfrich zou ook te overwegen zijn, maar de Libertine Amer zou ik laten staan.

In de Blanches vind je A. absinth[b]i[/b]um het meest uitgesproken terug in de Blanchette. En als je toch voor een Bleue gaat in de DuVallon (het gaat dan wel om doorgekookte alsem, maar die is allerminst onaangenaam). Bezençon (Elixir) is niet slecht, maar wat vlak en saai. La Valote Martin is terecht één van de populairste La Bleues. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de distillaten van Bugnon.

 

picasso (10/23/06 om 22:21:39):

Prachtig, alles wat ik moest weten! Ik denk dat ik zonder enige twijfel voor een Duplais zal gaan en een Verte de Fougerolles (mooie fles trouwens). Een Helfrich staat zeker ook op mijn verlanglijstje, maar die zal ik mij eens moeten aanschaffen bij mijn volgende bezoek aan Nederland. Voor de Blanche vindt ik de Blanchette misschien wel het meest aantrekkelijk, deels omdat ik ook wel kick op reproducties...nuja, we zien wel, heb hem al in een staaltje geproefd maar niet in optimale omstandigheden (enkel lauw kraantjeswater voorhanden  :-[). Tot slot: weet iemand of Absinthevertrieb de flessen vdf met de Franse labelling of de originele labelling verkoopt? De fles zou immers ook in een kortfilm gebruikt worden, en het zou makkelijker zijn als het woord "Absinthe" in vette letters op de fles stond dan het discrete "aux extraits de plantes d'absinthe" (kwestie dat het ook voor onwetende leek overduidelijk is wat er gedronken wordt). Alvast Bedankt voor de tips monsieur Helfrich! Amis de la fée: a votre santé!

 

Helfrich (10/23/06 om 22:56:40):

Volgens mij hanteren ze voor VdF op dit moment enkel de Franse etikettering, maar met "absinthe" in vette letters (wat dan eigenlijk weer niet mag). Wat voor een kortfilm, picasso?

 

sixela (10/24/06 om 00:25:06):

Helfrich schreef:


Eichelberger en Verte de Fougerolles zijn ook uitstekend, maar eerder een tikje atypisch: de eerste met een wat moeilijk te duiden kruidige en citrusachtige ondertoon,


die Eichelberger verliest dat kantje als-ie geel wordt - en wordt dan trouwens lekkerder. De fles die we samen proefden is nu op, maar een week of zo geleden was-ie veel beter dan toen ik hem meenam naar Barski.

Iedereen schijnt de Duplais lekker te vinden, maar er is een zout kantje aan en een zeepsmaakje die ik er niet prettig in vind - althans als die jong is.



 

sixela (10/24/06 om 00:26:44):

picasso schreef:

Voor de Blanche vindt ik de Blanchette misschien wel het meest aantrekkelijk, deels omdat ik ook wel kick op reproducties..


Als je alsem wilt proeven een wijze keuze. Andere mogelijkheid: La Valote Fornoni.

 

picasso (10/24/06 om 16:39:26):

Bij die kortfilm moet men zich althans nog niet teveel voorstellen, het gaat om een afstudeerproject van een vriend aan het Rits in Brussel (zowat de filmschool van België samen met KASK). Een kortfilm van ongeveer 10  of 15 minuten. eerder een soort experimentele aaneenschakeling van beelden en geluiden zonder concrete verhaallijn, maar hij vond het beeld van langzaam druppelend water over een suikerklontje en het daarbij troebelend effect in de Absinthe wel een beeld dat hij wou gebruiken voor een scène. De kortfilm zou eigenlijk gaan over het steeds verder strekkende postmodernisme in de kunst en het verlies van referentiekaders en grote stromingen of zoiets, hij wou de absinthe als een symbolische verwijzing naar de Belle époque en de impressionisten gebruiken...hoe alles nu concreet in mekaar zit weet ik ook nog niet, maar ik beloof wel jullie op de hoogte te houden.
A la prochaine messieurs, et merci encore!

 

Absintmerken