Algemene absintdiscussie

Trouw

Helfrich (05/23/06 om 15:25:29):

Is er een Trouw-abonnee in de zaal die dit gelezen heeft? http://archief.trouw.nl/artikel?text=absint&SORT=date&ED=ola&SEC=%2A&SO=%2A&PRD=1w&fdoc=0

 

Helfrich (05/24/06 om 14:29:53):

Nou ja, ik heb die gereformeerden maar betaald om het artikeltje te mogen lezen. Vijf vragen over absint beantwoord door Pieter Rijneveen. Niet opzienbarend maar een fijne opsteker voor de absint in het algemeen en de Helfrich in het bijzonder.

David Davidson interviewde mij ooit voor De Gelderlander. Mooi dat de absint hem blijkbaar niet loslaat.

Naar aanleiding van het artikel nam de Joodse gemeenschap telefonisch contact met mij op om de voor de hand liggende zesde vraag te stellen, namelijk of de absint in het algemeen en de Helfrich in het bijzonder kosjer is...

 

Kroeze (05/24/06 om 14:53:48):

Als je dan toch je geld besteed hebt aan een trouwe gereformeerde, wil je ons dan niet laten delen in je pas verworven kennis.

En is de Helfrich kosjer?

 

Helfrich (05/24/06 om 15:05:10):

De Dordtse Helfrich is kosjer, maar b.v. de Muse de France "Helfrich" niet. (Rara, hoe kan dat?)

 

Barski (05/24/06 om 15:59:18):


Een jaar geleden werd het verbod op absint opgeheven. Sinds die tijd maakt de Dordtse distilleerder Pieter Rijneveen het ambachtelijke Absinthe Helfrich. De groene fee is terug.

1 Gaat de groene fee opnieuw een grote vlucht nemen

"Dat verwacht ik niet. Er is een kleine groep liefhebbers die regelmatig absint drinkt en een groep die het wel eens probeert. Hoewel het niet echt storm loopt, merk ik wel dat de verkopen langzaam stijgen. Ook zijn er steeds meer cafés die Absinthe Helfrich schenken, nu al drie in Dordrecht en een paar in Rotterdam. Maar een echte hype wordt het niet. Door alle verhalen die de ronde doen over absint vergeten mensen dat het gewoon een erg lekkere anijsdrank is."

2 Waarom was absint ook alweer verboden

"Om het volk te beschermen tegen absinthisme. Ze geloofden dat je gek werd van het drankje en er mensen van ging vermoorden. De belangrijkste kruiden in absint zijn alsem, venkel en anijs. Een bestanddeel van de alsem is thujon. Volgens de overlevering zorgt deze stof voor hallucinaties en stuiptrekkingen bij de innemer. Bekende gebruikers waren Oscar Wilde en Vincent van Gogh, die er zijn 'gele periode' aan te danken zou hebben."

3 Na hoeveel glazen ga je stuiptrekken en schuimbekken

"Vroeger kon je er inderdaad ziek van worden. Maar dat dat aan de absint ligt is een misverstand. Thujon heeft alleen effect als je het in immense hoeveelheden binnenkrijgt. De stof zit vooral in verse bladeren, wij gebruiken gedroogde. Na distillatie blijft er helemaal niets over. Om de absint een blauwgroene kleur te geven werd destijds kopersulfaat toegevoegd. En daar kon je natuurlijk van alles van krijgen. Tegenwoordig gebruiken we dat niet meer. Van moderne absint kan je alleen nog dronken worden, dat gebeurt na drie tot vijf glazen. Het gaat trouwens wel om een sociale dronkenschap. De anijs pept je op, je gaat daardoor meer praten."

4 Hoe moet absint worden gedronken

"Absint is onverdund niet te drinken. Doordat het een alcoholpercentage heeft van 68, moet er water bij, dan komt de smaak ook beter vrij. Absint is van nature wat bitter, daarom voegen veel mensen wat suiker toe. Je legt een suikerklontje op een lepel met gaatjes en druppelt daar ijswater overheen. Het is een fabeltje dat je absint in de fik moet steken voordat je het opdrinkt. In Engeland was dat ooit gebruikelijk met Tsjechische absint. Dat was zulk slecht spul dat dat misschien inderdaad het beste was."

5 Waarom Absinthe Helfrich

"Er zijn veel ontzettend slechte Absints op de markt. Daarom heeft Serge Helfrich uit Nijmegen een nieuw recept gemaakt, op basis van originele literatuur en onderzoek van andere distilleerders. Onze absint is gedistilleerd en wordt op een ambachtelijke manier gemaakt van echte kruiden."

 

Barski (05/24/06 om 16:05:19):

Barski schreef:

De anijs pept je op, je gaat daardoor meer praten


Waar haalt hij dat nu weer vandaan?

 

Helfrich (05/24/06 om 16:42:05):

Barski schreef:

Copyright 2006 PCM Uitgevers B.V.

Innocens ego sum, vos videritis.

 

Helfrich (05/24/06 om 16:44:52):

Barski schreef:


Waar haalt hij dat nu weer vandaan?

Uit de anijs, gok ik.

 

Kroeze (05/24/06 om 20:42:11):

Barski schreef:



Waar haalt hij dat nu weer vandaan?


Anijs heeft een stimulerende werking, o.a. het zog, bij jonge moeders.

 

Kroeze (05/24/06 om 20:50:25):

Helfrich schreef:

(Rara, hoe kan dat?)


Ik neem aan dat er niet joodse wijn gebruikt wordt en dat daar de alcohol uit gestookt wordt.

 

sixela (05/24/06 om 21:38:19):

Ach - strikt gezien mag je kruiden zelfs niet malen voor je macereert...

 

Helfrich (05/24/06 om 22:51:05):

Kroeze schreef:


Ik neem aan dat er niet joodse wijn gebruikt wordt en dat daar de alcohol uit gestookt wordt.

Exact.

 

Helfrich (10/29/06 om 12:08:04):

Kroeze schreef:



Anijs heeft een stimulerende werking, o.a. het zog, bij jonge moeders.


http://www.interraweb.com/gast/kruiden/logs/anijs%20in%20beschuit%20metmuisjes.htm

En het leukste wat ik tegen gekomen ben is dat heksen niet tegen anijs kunnen, zodat ze het pasgeboren kind niet kunnen bezweren.


Vandaar het mateloze succes van Tsjechische brol in het hekserijwezen.

 

Algemene absintdiscussie