Absintmerken

Doub's

s0lar (03/28/06 om 01:41:21):

Ik had ergens eens een test gelezen van Doub's absinthe. Nu is ie te koop bij absinthe-distribution. http://www.absinthe-distribution.com/oxid.php/sid/f4ab64d80098a63ce0ca8b6888c3ebe2/cl/details/anid/a1e43e76b09105317.78862033/Doubs-Absinthe/
Iemand hem al eens geproefd?

 

Barski (03/28/06 om 11:00:50):

Lijkt me een beetje een lastige. Het is overduidelijk een mix van gedistilleerde absintkruiden en essenses. Dat gezegd zal deze absint nooit het niveau halen van een gedistilleerde Verte. Ik ben net even gaan lezen en dit stukje zegt alles:

"That said, it's the best of its type I've had."

Als je een mix wilt proeven moet je er dus vooral voor gaan want dit is onder de gemengde absints de beste. Zelf zou ik voor een goede verte gaan. Een paar suggesties:

De Eichelberger (daar zijn ze in Duitsland heel lyrisch over), de Verte de Fougerolles 72, Muse de France, de Hellfrich of de Montmatre.

 

s0lar (03/28/06 om 11:14:30):

Barski schreef:

Zelf zou ik voor een goede verte gaan. Een paar suggesties:

De Eichelberger (daar zijn ze in Duitsland heel lyrisch over), de Verte de Fougerolles 72, Muse de France, de Hellfrich of de Montmatre.

Wat de duitsers graag eten of drinken, lijkt me geen aanbeveling ;).
The first enjoyable German Absinthe staat er op absinthevertrieb, vrij vertaald: te eerste absint uit Duitsland die te zuipen is.
Die montmartre ga ik wel eens proeven, Hellfrich's godendrankje moet ik ook eens geproefd hebben maar staat momenteel niet in de lijst daar en dan twijfel ik nog wat.

 

Helfrich (03/28/06 om 14:52:31):

Die komt nog wel op die lijst. Daar zijn vrij duidelijke afspraken over gemaakt.

Die Zuid-Afrikaan heet overigens "Doubs", naar de rivier waaraan, en het departement waarin Pontarlier ligt.

 

s0lar (03/28/06 om 15:00:36):

Helfrich schreef:

Die komt nog wel op die lijst. Daar zijn vrij duidelijke afspraken over gemaakt.

Die Zuid-Afrikaan heet overigens "Doubs", naar de rivier waaraan, en het departement waarin Pontarlier ligt.


Idd, het is doubs, elke keer een accentje minder werk om te typen dus. Heb jij 'm al eens geproefd?

 

Helfrich (03/28/06 om 15:49:50):

Nee nooit. Ik verwacht er niet heel veel van, maar aangezien een aantal doorgewinterde absintheurs er enthousiast over is, ben ik er wel benieuwd naar.

 

picasso (09/04/06 om 17:16:40):

Gegroet,

Ik wou toch even wat kwijt over "Doubs". Gezien het feit dat m'n zus in een ngo in Zuid-Afrika werkt en elke vakantieperiode terug naar België komt, brengt ze mij geregeld een flesje mee uit de taxfree-shop van Johannesburg. Ik drink hem dus wel vrij regelmatig en akkoord:

- Dit is geen topklasse Absinthe
- Het is overduidelijk een commerciële creatie
- De kleur is ietsje te groen om natuurlijk te zijn
- Absinthe uit Zuid-Afrika??? (Ik bedoel er niets principieels mee, maar een Absinthe die wordt gebrouwen in een brouwerijtje ongeveer 10.000km van de plaats naar waar ie genoemd is, het is toch op zijn minst ongewoon)
- De vergelijking met Franse of Zwitserse Absinthe gaat niet op.

Maar toch...

De brouwer heeft niet snel een productje in elkaar geflanst om mee te kunnen genieten van een nieuwe golf van Absinthe-populariteit . Dit is geen derdeklasse product dat mikt op onwetende tieners om - gebruik makend van de beruchte reputatie van de groene fee - snel veel geld in het laadje te brengen. Deze Absinthe is dus zeker niet op hetzelde niveau te plaatsen als merken zoals Tabu, Absente, Mata Hari, Tunel, Père Kermann of Hill's.
De brouwer heeft werk gemaakt van dit drankje, ook al is het zeker geen typische absinthe: het heeft een nogal eigen, fruitige en frisse smaak (naar mijn mening). Het doet mij nog het meest denken aan vers geplukte kruiden, vers gemaaid gras...een soort van heksenbrouwsel. Zeker geen anijsbom: de smaak is een wel gebalanceerde mengeling van allerlei verschillende kruiden, soms lijk je munt te proeven...dan weer citroenmelisse. De geur  doet denken aan alpenweides of vloeibare ricola-bonbons, ja soms zelf aan een kruidige hoestsiroop. In ieder geval, deze Absinthe heeft SMAAK, en goede dan nog ook (naar mijn bescheiden mening dan toch).
Een Absinthe die je met plezier opdrinkt, die je niet beu wordt en die verbazend genoeg zelf verfrissend is. Iets speciaals, dat zeker, maar daarom niet minder lekker. Ik kan het iedereen aanbevelen die een relatief goedkope, goede en smaakvolle fles zoekt. Zeker ook voor mensen die niet al te verzot zijn op een uitgesproken anijssmaak!

 

Helfrich (09/13/06 om 00:29:59):

Hoe dan ook, absint dient gemaakt te worden door distillateurs en niet door brouwers.

 

F@TM@N (09/13/06 om 16:29:44):

Shit ....ik ben net aan het proberen om bier te brouwen met m`n Absintketel.....:)

 

Helfrich (04/17/07 om 00:46:37):

Vorige week heb ik dan eindelijk eens wat van die "Doubs" kunnen proeven.

De geur doet me vooral denken aan groene peper. Daar bereid ik graag een steak of een eendenborst mee, maar in absint zit ik er niet direct op te wachten. De plantaardige aroma's van een gedistilleerde absint ontbreken verder ten enenmale.

In de mond springt een soort grondsmaak naar voren (niet zozeer gentiaan, maar eerder of je aan een steen hebt gelikt), gecompenseerd door een zeer kunstmatige, anijzige zoetheid.

Dat het wanproduct op feeverte.net boven de 70 scoort geeft te denken. Dat heeft mogelijk meer te maken met het gezag van de webmaster dan met de aard van het product.

Liefhebbers van Absente en Spaanse oliemengsels beleven er misschien een zeker genoegen aan, maar dit is echt een product van niets. Ik heb het glas niet op eigen kracht kunnen ledigen (gelukkig had degene die me het aanbood alle begrip daarvoor).

Te vermijden.

 

Helfrich (10/10/07 om 16:55:33):

De nieuwe Doubs wordt gedistilleerd bij Pernot in Pontarlier. Naar ik begrijp is het een goed product geworden.

 

Zenzero (10/10/07 om 17:12:10):

Over smaak, even iets anders dan, de Lemercier abisinthe 72 heeft een hardener achtige (?) nasmaak die ik ook bij de versinthe la blanche heb geproeft.
Dit is toch niet het zelfde als de snoepjes smaak, waar men wel eens van spreekt?

 

Helfrich (10/10/07 om 17:26:26):

Hardener-achtige? Weet ik niet. De grootste overeenkomst tussen Versinthe La Blanche en Abisinthe is de overdosis steranijs.

 

Zenzero (10/10/07 om 17:36:23):

je kent toch wel de geur van dimethylketon (of misschien nailpolish remover) daar neigt de nasmaak, vreemd genoeg, naar

Het kan ook dat het de artificiële aardbij smaak van zuurstokken is, ik heb geen flauw idee, hoe het anders te omschrijven.

Wist ik 't, dan zou ik het niet vragen

 

Helfrich (10/10/07 om 21:43:43):

Esters. Die bubblegum-eigenschap wordt soms toegeschreven aan de venkel, maar eerlijk gezegd denk ik dat de alsem er meestal meer mee te maken heeft. In alsemolie kun je het tegenkomen, en in synthetische vervangers daarvan mogelijk nog sterker (Arsinthe André uit La Clayette is de referentie als het om kauwgomballen en zuurtjes gaat). Is het de Abisinthe Amer? In dat geval zou ik het toeschrijven aan de toegevoegde olie die ze van de smaakjesfabriek betrekken.

 

Zenzero (10/10/07 om 22:50:11):

Smaakjes?? Godverdegodver... Vuile kuthonden zijn 't toch ook hè..!

 

Zenzero (10/11/07 om 00:23:06):

Ik weet 't, ik weet 't, mag ik 't zeggen... Watskeburt??
D'r zit meer Thujone (dus ook alsem, vermoed ik) in dan normaliter het geval is, dat verklaart alles. Zomaar in ene, hop.

 

Zenzero (10/11/07 om 17:01:41):

Het is trouwens geen Amer!

 

Zenzero (10/11/07 om 17:45:20):

Of had ik voor aankoop de aanwijzingen op de verpakking moeten lezen??

 

Helfrich (10/11/07 om 17:57:04):

Lemercier propageert nog altijd het vuurritueel. We hebben ooit geprobeerd om ze echte absint te laten maken, in het Muse de France-project, maar dat werd ook niet veel bijzonders.

 

Zenzero (10/11/07 om 18:16:29):

I rest my case. Na deze vaststelling:
De verte de Fougerolles 72 is dan toch stukken beterderderder! Voilà da's eruit

 

Zenzero (10/13/07 om 01:48:13):

Helfrich schreef:

Esters...

Aaah Ester, die vergeet ik niet gauw 'n dame naar m'n hart, ja echt, geen grappen.
Die kon goverdomme lekker... En alles slikken hè.
Of was 't Esther, nee Astrid? Kut ik ben 't ff kwijt

 

Absintmerken