Absintbereiding

Still

F@TM@N (10/29/05 om 20:40:16):

http://www.wijnmaken.nl/catalog/index.php?cPath=64&sort=products_sort_order&page=2&osCsid=dc1cc33262d2de854e769711b49ebf15

Zou dit wat zijn ........ik denk zelf voor de 10 liter te gaan...

Doel.....zelf wat expirimenteren

 

Helfrich (10/29/05 om 21:02:49):

Dat werkt wel goed, ja. Die ketels komen van een obscure Portugese fabrikant die o.a. de volgende websites heeft:

http://www.destillatio.com (Duits)
http://www.alquitaras.com (een soort Frans)

 

F@TM@N (10/29/05 om 21:20:58):

Helfrich schreef:

obscure Portugese fabrikant

Bedoel je daar de kwaliteit mee....?
zie er heel mooie dingen staan
denk eigelijk toch om met een kleinere te beginnen.

 

Helfrich (10/29/05 om 22:50:33):

Kwaliteit is wel in orde. Allemaal koper en vrij degelijk vervaardigd. Alleen hun spiritusbranders zijn knudde omdat de metalen huls rond de pit snel oxideert en vergaat. Voor een beginner is dit wel een aardig setje, met elektrische kookplaat:
http://www.destillatio.com/destille/destillen/destillieranlagen/destillieranlage6liter.htm
Niet geschikt om zuivere alcohol mee te stoken, al rectificeert de brede helm beter dan menige kolom. Biedt ook de mogelijkheid tot dampdistillatie met een aromakorf, al is dat voor absint niet direct aan te bevelen.

 

radioflux (12/03/05 om 15:06:06):

Of er (naar goede Dordtse traditie) eentje maken van een boiler?

 

Helfrich (12/04/05 om 11:36:42):

Barski schreef:

Door zelf aan de slag te gaan houden we tenminste nog een eeuwenoude traditie in stand. Zelf distilleren is een van de oudste vormen van huisvlijt heb ik wel eens ergens gelezen. Het is in ieder geval een fantastische hobby.

Bovendien heb je zelf het proces volledig in de hand. En je wordt niet aangesproken op de soms minder goede prestaties van anderen.

(edit: uitingen van ongenoegen verwijderd)


 

Helfrich (12/04/05 om 14:15:17):

F@TM@N schreef:

denk eigelijk toch om met een kleinere te beginnen.

Een kleine ketel is erg handig om recepten te ontwikkelen. Wil je ook kleine producties gaan draaien, dan zul je toch een ketel van enkele tientallen liters nodig hebben. Die hoef je dan niet altijd helemaal te vullen.

Bedenk wel dat het sterk van de ketel afhangt hoe ver je hem moet vullen, wil hij nog goed scheiden. Reken op een derde tot de helft, maar het kan ook minder zijn. Als je hem slechts voor een klein deel vult, fungeert de lege ruimte als "helm". Je hebt dan meer reflux en je distillaat wordt "dunner" (zuiverder).

Als je warmtebron niet goed regelbaar is, loop je gevaar kleine hoeveelheden substraat "uit te koken". De foezels komen dan veel te vroeg mee. Zelfs in een kleine ketel is het nagenoeg onmogelijk om met een spiritus- of een bunsenbrander een bodempje naloop op te zuiveren.

 

Helfrich (12/15/05 om 17:25:41):

Zoiets zou een ideale hobbyketel kunnen zijn: "pot still" met bain-marie.



www.lavelis.com

 

Helfrich (12/15/05 om 22:45:45):

Helfrich schreef:


www.lavelis.com

Ik zie nu wel dat je Frans moet kunnen lezen. Met Spaans of Engels krijg je alleen enkelwandige modellen te zien. Rare Spanjaarden.

 

F@TM@N (12/16/05 om 15:50:36):

mooie ketels.......

ik lees helaas geen frans.. :-/

 

Barski (12/20/05 om 21:14:04):

Ik ben momenteel bezig met een ontwerp voor mijn nieuwe ketel, die zou ook dubbelwandig/au bain mariemoeten worden. Ik vraag me alleen af of het niet goedkoper is om er een kant en klaar te kopen. Serge, enig idee hoe het zit met het invoeren van ketels die je online kan kopen? Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is: Hoe groot is de kans dat de douane ze onderschept?

 

Helfrich (12/20/05 om 23:32:11):

Die kans is binnen de EU niet erg groot. Bedenk ook dat Brouwland en Van Gelder gewoon ketels bestellen en doorverkopen aan particulieren. Dat is niet legaal, al zeggen ze er expliciet bij dat er niet mee gestookt mag worden. Toch is er (vooralsnog) geen haan die ernaar kraait.

Al zal het niet zo snel gebeuren, de douane mag zo'n ketel wel in beslag nemen. Ze hebben mij ook gewaarschuwd: "Als we wat bij u aantreffen, dan bent u het direct kwijt."

Hoe dan ook, de kans dat een bestelling wordt onderschept is zeer klein, hoewel groter dan nul.

 

Helfrich (12/21/05 om 21:46:12):

De mogelijkheden zijn er zeker, al is het een hoop gedoe. Er zijn na mijn activiteiten van de laatste tijd ook wel mensen waar ik wat aan heb die me willen helpen. Maar toch.


(edit: uiting van ongenoegen verwijderd)

 

Helfrich (12/21/05 om 22:20:55):

Barski schreef:

verassingen.

Wat had ik nou zojuist gezegd over brandstichting?

Het is wel waar wat je zegt. En naast kennis is het van belang dat met de nodige "zorg" wordt gewerkt. Of meer gezwollen: "met liefde". Bovendien dien je over "smaak" te beschikken om je resultaten te beoordelen en af te meten aan een referentie. Dat alles, dat kun je nu eenmaal het beste zelf.

 

F@TM@N (01/13/06 om 20:21:17):

Heb je een foto....???????


en een bouwtekening.....

succes met je keteltje ...... ;)

 

wilbert_v (01/13/06 om 21:40:21):

Klinkt goed!

Voor het hosten van foto's kan je hier terecht:

http://picsplace.to


En om nog even weg te dromen:

http://www.vendomecopper.com/pgpstill.htm

 

F@TM@N (01/15/06 om 17:52:22):

Ben trouwens wel benieuwd wat je zelf voor een ketel hebt


heb net een mail terug gehad van drogist de Lange te Rotterdam

hij is verdeler van brouwland... en alles wat op de site van brouwland staat heeft hij een week later in huis...( ook  de zuivere alcohol )
bespaard me dus een rit naar Belgie

maar ik ga dit dus bestellen

http://www.brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=1297&cat=25&new=&promo=&nxt=025%2E076%2E1&ext=1&desc=&prv=&count=21

en dit

http://www.brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=1298&cat=25&new=&promo=&nxt=025%2E076%2E1&ext=1&desc=&prv=&count=21


en natuurlijk een paar flessen

http://www.brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=2016&cat=81&new=&promo=&nxt=&ext=1&desc=&prv=&count=1

nu nog op zoek naar grondstoffen......
waarvoor ik graag jullie hulp inroep voor adressen...;)

 

Helfrich (01/16/06 om 22:54:05):

Kruiden haal je gewoon bij klassieke drogisterijen met namen als De Gaper, of bij kruiderijketens zoals Erica.

 

F@TM@N (01/18/06 om 19:15:08):

301,35 eur


Das nog ex BTW ...

maar het is een mooi keteltje ......


ook ik wil ooit m`n  eigen ketel maken ....maar eerst even kijken waar ik bij zelfbouw op moet letten .....!!!


waar blijven de foto`s.....;) ....?????

 

F@TM@N (01/21/06 om 19:17:01):

Ik ben zeer geinteresseerd

Ik wil het ook wel op komen halen  ….zodat  ik eindelijk de ketel der ketels kan zien ….want met de foto`s schiet het niet echt op  ;D  ;D


Wat voor kruiden heb je ……de prijs hoeft niet ….is van ondergeschikt belang


 

wilbert_v (01/21/06 om 21:33:06):

Ik heb het nu even druk maar misschien ga ik de komende tijd ook wel weer wat proberen. Wat extra kruiden zijn altijd welkom.

 

F@TM@N (01/23/06 om 18:44:55):

Mooi ding...


maar vind je het erg dat ik hem iets.....maar dan ook een heel klein beetje van een frituurpan weg vind hebben...... ;D ;D ;D ;D

 

F@TM@N (01/25/06 om 18:46:12):

vind hem ook heel mooi ....maar is de kolom niet te hoog /smal

ik heb altijd geleerd .hoe smaller hoe hoger hoe minder aroma en hoe hoger het alcoholpercentage

hoe breder en lager de kolom....hoe meer aroma en hoe lager het alcohol ...


maar ben  zeer geintresseerd om  kruiden over te nemen ......   moet ik U mailen....???????


 

F@TM@N (01/27/06 om 19:07:59):


een mailtje is handig maar een bezoekje is vast en zeker gezelliger

lijkt me leuk


Ik ben trouwens bij brouwland geweest..

wat een teringeind rijden....

ik zat bij kaai 702 in Antwerpen....het was echt nog bijna een uur rijden

Het leek me toch wel prettig als je iets eerst ziet voor de aanschaf

de buit bestaat uit :

een still 5 liter
het groot zelf distileer en likeurmaakboek van Jan van Schaik
2 halve liters alcohol 96,3 % van goede smaak
een alcoholmeter 0 tot 100 % met thermometer
en nog zo`n glazen ding om die meter in te doen

dat is het wel


en nog een boel goedkope wijn en port ,om een beetje mee te oefenen ...

maak dadelijk wel een foto

en dan is het bijna zover voor de Absint ...Fatman 69...



 

F@TM@N (01/28/06 om 14:32:52):

eindelijk aan de gang


4 flessen goedkope port de alcohol gestookt
een nacht met wat in stukken gesneden sinasappel citroen en pijpkaneel laten trekken
en vandaag gestookt een kristalhelder distilaat welriekend en een mooie louche als er water bij gedruppelt word... 70 % alcohol...

alleen die spiritusbrander..... veels te klein voor die grote ketel ....moet hem onder het distilleren nog twee keer bijvullen terwijl hij heet is gevaarlijk dus....

dus de eerste modificatie is uitgevoerd.



nu eerst lekker lamsvlees gaan halen

en dan vanavond ... eens wat alcohol uit goedkope witte wijn gaan halen....

en dan zo snel mogelijk een bezoek aan Meesterstoker Barski ....om iets van zijn lekkers te proeven ....en wat kruiden over te nemen .....

 

Helfrich (01/28/06 om 22:10:35):

Haha, je hebt de poten afgezaagd? Hoe zit die koelwaterslang trouwens precies?

 

F@TM@N (01/28/06 om 22:29:52):

Helfrich schreef:

Haha, je hebt de poten afgezaagd? Hoe zit die koelwaterslang trouwens precies?


HaHaha

als je twee weken gestopt bent met roken.... zaag je niet ....maar slijp of breek je,,,, ;D ;D ;D


en die koelslang ....zit alleen nog aan de bovenkant met een pijpje ....,.

maandag soldeer ik er aan de onderkant ( ook nog een gaatje boren ) ook nog een pijpje op ....en dan of met een pomp ....of met de waterleiding .... een permanent koelsysteem ....
nu moet ik er nog regelmatig ....handmatig ....water in gooien....



 

Helfrich (01/28/06 om 22:37:52):

Je kunt ook gewoon de aanvoerslang naar de bodem van de koeler leiden en de afvoerslang aan het pijpje bevestigen. Dat is eigenlijk de bedoeling.

 

F@TM@N (02/04/06 om 13:56:31):

Ik zal er morgen een lijstje van maken.



Andere tijdsbeleving in Arnhem....??

ik heb al venkel en zouthout......


lijkt me dat je daar niks drinkbaars van kan maken


en nog een vraagje ..... als je alcohol uit wijn stookt ....neeem je dan de hele lichte bijsmaak voor lief .....of ga je nog iets doen met active kool ...?????

 

wilbert_v (02/18/06 om 18:39:08):

Ziet er goed uit!

 

F@TM@N (02/18/06 om 19:09:11):

Prachtige Ketel......

 

Helfrich (02/18/06 om 22:30:40):

Ziet er mooi uit, Barski. Het oog wil ook wat. Ik ben benieuwd naar de resultaten die je ermee bereikt.

 

Kroeze (02/27/06 om 12:27:11):

Dat keteltje ziet er zeker goed uit. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je hem afsluit. Dit ook ivm eventuele ontploffingen. Daar heb ik zelf wat ervaring mee

 

Kroeze (03/10/06 om 01:16:47):


Deze ketel wordt bijna hermetisch afgesloten doordat de deksel (met kolom) voor gebruik vastgeschroeft wordt met 8 dikke messing schroeven. Een veilige afsluiting die voorkomt dat de deksel eraf zou vliegen bij een te hoog oplopende druk.

Daar ben ik nu juist bang voor, dat de druk te hoog oploopt. Als de deksel er niet afvliegt, waar moet de overdruk dan een uitweg vinden als door bv door het uitzetten ven de kruiden de kolom verstopt geraakt is. Hij is tenslotte maar 22mm breed.

 

Helfrich (04/27/06 om 11:37:01):

Snelkookpan met koeler gemaakt van een oploskoffieblik:



Snelkookpan met koeler gemaakt van een granaathuls uit de Eerste Wereldoorlog:

 

Helfrich (08/24/06 om 23:13:00):

Helfrich schreef:


www.lavelis.com

Lavelis is helaas een leverancier van lik m'n reet. Offerte-aanvragen worden niet beantwoord en het is bijna onmogelijk iemand aan de lijn te krijgen die iets anders spreekt dan Spaans. Nu heeft de boel rond Pontevedra de laatste tijd wel behoorlijk in de fik gestaan. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Misschien.

Unicobres (= Al-Ambik = destillatio.com) is daarentegen fantastisch. Ze communiceren in Frans, Duits en Engels, weten een goede deal te sluiten en leveren bliksemsnel. In ruim een week kreeg ik mijn 60 liter-ketel met bain-marie geleverd, op maat gemaakt. En dat bovendien met de nodige humor, wat ik ook niet onbelangrijk vind.

 

Helfrich (08/25/06 om 11:49:34):

Ik ga nu echt eerst even op vakantie, anders komt dat er niet meer van.

 

Helfrich (09/22/06 om 23:57:30):

Inderhaast, met een gammel mobieltje geknipt:

 

wilbert_v (09/23/06 om 09:15:54):

Zo zo, dat is het betere werk. Ziet er goed uit!

 

Absintbereiding