Algemene absintdiscussie

Profielwerkstuk

Femke (10/18/05 om 15:45:23):

Hallo!!  :)

Ik zit nu in 5 Havo en moet dit jaar een profielwerkstuk maken over Absinth.
Dus ik dacht... Misschien kan iemand mij een handje helpen?
We moeten bij het profielwerkstuk ook iets van een proef doen, dus bijvoorbeeld een bestanddeel van de Absinth aan kunnen tonen. Heeft iemand een idee hoe en wat??


 

Helfrich (10/18/05 om 19:26:48):

Beste Femke, wat een profielwerkstuk is weet ik niet, maar ik wil je allereerst wijzen op de Nederlandse schrijfwijze van het woord "absint". Absinth met een hoofdletter en een 'h' is Duits. Ook vinden we deze schrijfwijze op de etiketten van Tsjechische producten die strikt genomen weinig met absint te maken hebben, of met "absinthe" zoals men het in het Frans of Engels spelt, met als gevolg dat men nu in het Franse en Engelse taalgebied vindt dat absinth in essentie een ander product is dan absinthe, daar waar het enkel gaat om gegoochel met letters en abjecte charlatanerie in Oost-Europa. Verwarring alom dus, wat het belang van de spelling des te duidelijker onderstreept. De juiste spelling is in het Nederlands "absint".

Bij wijze van "proef" stel ik je een thujonbepaling op de "Absinthe Helfrich" voor. Je leraar scheikunde kan je precies vertellen hoe zoiets in z'n werk gaat.

 

Barski (10/19/05 om 12:09:52):

"Bij wijze van "proef" stel ik je een thujonbepaling op de "Absinthe Helfrich" voor."

Kom op zeg, hier kun je toch niet mee aankomen, ik had van jou toch een paar betere suggesties verwacht voor een havoleerling die een werkstuk moet maken. Ze doet de havo, ze is geen student farmacie op een universiteit.

Femke, voor welk vak moet je dat profielwerkstuk eigenlijk schrijven? Misschien dat ik nog wat suggesties voor je heb waar je echt iets aan hebt.

 

Helfrich (10/19/05 om 14:35:28):

Uitstekend. De vacature voor een huiswerkhulp v/m op groenefee.nl was vorig jaar gesloten bij gebrek aan geschikte kandidaten. Ik verwacht dat de webmaster binnen vijf werkdagen contact met je opneemt om een gematigd honorarium overeen te komen.

 

Barski (10/19/05 om 15:07:33):

Eh... even een vraagje maar met welke reden ben je destijds ook alweer begonnen met dit forum? Voorlichting toch?! Kom joh, doe eens een keer lief, jij houdt er juist zo van als mensen aan je lippen hangen. Je noemt het "huiswerkhulp", zie het eerder als kennisverschaffing. Dit meisje klopt hier juist aan omdat ze er vanuit gaat dat er hier mensen zitten die haar een handje kunnen helpen. Ze heeft toch gelijk of vergis ik me?

Oftewel Femke als je dit leest. Kijk maar eens of je hier iets aan hebt. Een dikke eeuw geleden was absint in Frankrijk geweldig populair en werd flink wat van gedronken. De aantrekkingskracht van het drankje zou voor een groot deel te maken hebben met het ritueel rondom de bereiding van een glas absint. Als je water toevoegd aan absint dan zie je de heldere likeur direct veranderen in een troebele ondoorzichtige drank. Dat scheikundige proces is heel eenvoudig te verklaren door de reactie tussen water en in absint aanwezige stoffen. Wellicht dat dit op veel mensen vroeger een bijzondere aantrekking uitoefende. Kijk maar of je er iets mee kunt, tegenwoordig is het namelijk ook nog steeds de hele sfeer en de ritualiteit rondom absint bereiding die mensen aanspreekt. Ik hoor het wel als je meer vragen hebt.

 

Helfrich (10/19/05 om 16:19:33):

Barski schreef:

Eh... even een vraagje maar met welke reden ben je destijds ook alweer begonnen met dit forum? Voorlichting toch?! Kom joh, doe eens een keer lief, jij houdt er juist zo van als mensen aan je lippen hangen. Je noemt het "huiswerkhulp", zie het eerder als kennisverschaffing. Dit meisje klopt hier juist aan omdat ze er vanuit gaat dat er hier mensen zitten die haar een handje kunnen helpen. Ze heeft toch gelijk of vergis ik me?

Voel je vooral vrij om "voor te lichten". Wel moet ik zeggen dat ik de meerwaarde van triviale antwoorden op ongerichte vragen uiterst beperkt acht, wat overigens niet wil zeggen dat er per se geen plaats voor zou zijn op dit forum.
Als je water toevoegd aan absint dan zie je de heldere likeur direct veranderen in een troebele ondoorzichtige drank. Dat scheikundige proces is heel eenvoudig te verklaren door de reactie tussen water en in absint aanwezige stoffen.

Neen, de troebeling is absoluut geen chemische reactie, maar enkel olie die uit oplossing komt.

 

Femke (10/19/05 om 16:52:28):

Een profielwerkstuk is het eindproject wat je maakt in je examenjaar. Het telt voor een heel groot deel mee voor je examen.  :)
Voor je profielwerkstuk moet je 2 vakken kiezen die met je onderwerp te maken hebben. In mijn geval is scheikunde het hoofdvak. Dus het aantonen van thujon is wel mogelijk. Mijn scheikunde docent is bereid er aan mee te werken.
Ik hoef geen huiswerkhulp, alleen voorlichting en antwoorden op eventuele vragen. Ik zou niet weten waar ik anders heen zou moeten met die vragen. En aangezien jullie er verstand van hebben dacht ik dat iemand misschien af en toe kon helpen. ???
En de suggesties van Barski zou ik graag willen horen  :D

Zelf heb ik overigens ook al een paar keer absint gedronken. Dat is ook de reden geweest waarom we voor dit onderwerp hebben gekozen.

Alvast bedankt  :)

 

Helfrich (10/19/05 om 17:07:51):

Femke, gerichte vragen zal ik zeker beantwoorden, of het nu voor een "profielwerkstuk" is of niet. Ondertussen heb ik er een paar voor jou. Wat is het  bijvak voor dit "profielwerkstuk"? Heb je je al georiënteerd op het onderwerp? Zo ja, vanuit welke vraagstellingen ga je dit "profielwerkstuk" schrijven?

 

Barski (10/19/05 om 19:26:18):

:)

 

Femke (10/20/05 om 00:18:39):

Het bijvak is nog niet helemaal bekend.. Ik kan kiezen uit biologie, wiskunde en natuurkunde, maar geen van deze vakken sluit goed aan bij het onderwerp. Wat niet echt heel veel uitmaakt want het gaat eigenlijk om het scheikunde deel.
Ja, we hebben ons al georiënteerd, althans dat wil zeggen dat we veel informatie over het onderwerp hebben, dus eigenlijk nog niet echt een hoofdvraagstelling hebben. Als thujon echt goed aan te tonen valt in absint dan kan dat de vraagstelling zijn;
Zit er nog thujon in absint?
Want wat mij duidelijk is geworden, is dat veel mensen van mijn school niet eens weten of dat er nog wel of niet in zit.

 

Helfrich (10/20/05 om 11:14:24):

Lijkt me toch dat biologie wel aansluit. Plantkunde bijvoorbeeld, of de neurobiologische aspecten van absintconsumptie, zoals de invloed van thujon op het centrale zenuwstelsel, en hoeveel geconsumeerd moet worden wil deze invloed van enige betekenis zijn.

Thujon is een bestanddeel van de etherische olie van (o.a.) alsem. Absint is gemaakt van alsem, dus er zit thujon in. Dat was 150 jaar geleden zo en dat is nu nog zo. Tegenwoordig worden soms thujoninfusies toegevoegd, vanwege de vermeende effecten, een onzinnige praktijk die in de negentiende eeuw niet voorkwam.

Verplichte literatuur is het werk van Joachim Emmert en collega's:
http://www.emmert-analytik.de/absinth.htm
http://www.emmert-analytik.de/Tox_Absinth.htm
En dan vooral het artikel in Forensic Science International (2005). Dat kan ik niet online zetten, maar ik kan het je wel mailen.

Als je geen ervaring hebt met het lezen van wetenschappelijke publicaties, lees dan (na de titel) eerst de eerste en laatste regels van de samenvatting. Je weet dan wat er is onderzocht en welke conclusies uit de resultaten worden getrokken. Neem dan de samenvatting helemaal door. Lees de inleiding en de conclusie van het artikel zelf, en lees tenslotte het hele artikel, inclusief methoden en resultaten.

Besef in ieder geval dat de absint van nu geen product is waarvan het thujongehalte kunstmatig is teruggebracht (eerder het omgekeerde: er wordt soms ingespeeld op een thujonhype), al houden zelfs enkele prominenten vast aan deze mythe.

 

nightf3v3r (10/25/05 om 14:12:00):

beffy schreef:

ik moet ook men eindwerk (ongeveer hetzelfde als proefwerkstuk) make over absinth

heb al enkele pagina's
mijn praktishe proef is :
ik heb nu 4 keer 100 ml absinth gemaakt met ethanol( 96% alcohol)
ik ga de ene 4 weke late intrekke, de 2de 5weke , de 3de 6weke, ...
achteraf ga ik op alle 4 de recipienten Gaschromatografie laten uitvoeren om de Alpha-tujon hoeveelhede in elk recipient te bepalen
en zo kijke of het veel verschilt als je het langer laat staan ...

femke kan ik contact opneme met je, mischien kunne we samen werken ?


Volgens mij doet de "N" toets op je keyboard het niet helemaal..

 

Barski (10/25/05 om 19:14:37):

Beffy.... hoe kom je in godsnaam op zo'n naam?

 

Barski (10/25/05 om 19:25:57):

Wat dacht je van deze link: http://www.dyslexie.nl/

Het helpt als je er met anderen over praat, echt waar!

 

Helfrich (10/25/05 om 23:44:55):

Je hebt beffy weggejaagd! Hoe moet dat nu met zijn werkstuk?

 

Femke (11/16/05 om 11:17:53):

Heej!
We gaan inderdaad thujon bepalen in absint door middel van gas-chromatografie. We zoeken hier voor een absint met een redelijk hoog thujon gehalte. Ik heb gelezen dat de Versinthe La Blanche een hoog thujon gehalte heeft, maar we hebben liever een groene absint en hij moet ook nog redelijk drinkbaar zijn.
Ik woon in haarlem, maar hier heb ik nog niet veel verschillende absintmerken gevonden. Alleen, Pernod, d'absinthe, versinthe, teichenne, mad cat (?!) en tabu. Dus heeft iemand suggesties over welke absint we dan kunnen gebruiken?
Ook willen we proberen een simpele absint te maken, heeft iemand een makkelijk recept?
Alvast bedankt   :)

 

jerks (11/16/05 om 15:24:48):

hallow
ik ben ook aan een werk bezig over absinth
ik heb het reeds gemaakt met dit (eenvoudig)recept

“Bluehouse-recept”
Ingrediënten
42,53 gr (1.5 oz.) Alsem (Wormwood – Artemisia absinthium)
9,45 gr (1/3 oz.) Hysop (Hyssop – Hyssopus officinalis)
9,45 gr (1/3 oz.) Kalmoes (Calamus Root – Acorus calamus)
3,54 gr (1/8 oz.) Venkelzaad (Fennel Seed – Foeniculum vulgare)
1 theelepel Munt (Mint – Pepermunt – Mentha piperita)*
1 theelepel Kruidnagels (cloves – Eugenia caryphyllus of Caryophillus aromaticus)*
1 theelepel Koriander (coriander – Coriandrum sativum)*
½ theelepel Nootmuskaat (Nutmeg – Myristica fragans)*
1000 ml absolute alcohol 95° (Everclear, 190 proof)
½ druppelteller essentiële Alsemolie (Wormwood Essential Oil – Artemisia absinthium))*
1/3 à 2/3 fles Anijsextract (Anise Extract – Pimpinella anisum), naar eigen smaak
1 theelepel Muntextract (Mint Extract)*
2 à 10 borrels Ouzo, naar eigen smaak*

nu zoek ik een gaschromatograaf om proeven uit te voeren...

if u need info, ask

 

Helfrich (11/16/05 om 15:53:58):

Ik neem aan dat je dit heksenbrouwsel louter uit wetenschappelijke belangstelling hebt vervaardigd.

 

jerks (11/16/05 om 16:29:42):

tuurlijk :)
ik drink er niet van :p
als ik een lekker recept wil vraag ik het wel eens aan jou :)

 

Helfrich (11/16/05 om 16:35:37):

Femke schreef:

We gaan inderdaad thujon bepalen in absint door middel van gas-chromatografie. We zoeken hier voor een absint met een redelijk hoog thujon gehalte. Ik heb gelezen dat de Versinthe La Blanche een hoog thujon gehalte heeft, maar we hebben liever een groene absint en hij moet ook nog redelijk drinkbaar zijn.
Ik woon in haarlem, maar hier heb ik nog niet veel verschillende absintmerken gevonden. Alleen, Pernod, d'absinthe, versinthe, teichenne, mad cat (?!) en tabu. Dus heeft iemand suggesties over welke absint we dan kunnen gebruiken?

Ik zou een absint nemen die een bepaald thujongehalte claimt. Zoals Versinthe La Blanche inderdaad (30 mg/l). Pernod 68 kun je net zo goed als blanco gebruiken. Daar zou 0 mg/l uit moeten komen.

Ook willen we proberen een simpele absint te maken, heeft iemand een makkelijk recept?

Macereer alsemkruid, anijszaad en venkelzaad in alcohol van ten minste 80%. Neem b.v. 50 à 60 gram van elk per liter alcohol.
Verdun na maceratie met water tot 35 à 40% alcohol.
Distilleer het geheel (dus met de kruiden in de kolf) langzaam. Splits de naloop af (waarschijnlijk bij een damptemperatuur van 85 à 86ºC).
Kleur de onverdunde middenloop door deze voorzichtig te verwarmen met 5 gram bijvoetkruid per liter tot ruim 60ºC.
Filter door een doek en breng het filtraat op sterkte (b.v. 68%) met water.
Een dag of wat laten rusten.
Klaar.

 

Femke (11/16/05 om 17:15:23):

Bedankt  :D
Dat recept moet ongetwijfelt lukken!  :)
Over die Versinthe La Blanche... Ik zoek dus eigenlijk liever een absint die wel gewoon groen van kleur is... Ander idee?

 

Helfrich (11/16/05 om 23:35:40):

King of Spirits Gold  ;D

 

Z.v.E (11/17/05 om 07:59:34):

Helfrich schreef:

King of Spirits Gold  ;D


Daar zou je de thujone toch met een lepel uit kunnen scheppen? ;)

 

Fokov (11/18/05 om 01:46:30):

Een echte absinteur injecteert z'n spul intraveneus.

 

Algemene absintdiscussie