Absintmerken

Arsinthe André

Helfrich (08/07/05 om 23:39:37):

Arsinthe André Micollier is een créatie van de 'traditionele' distilleerderij Bouhy in Varennes-sous-Dun, nabij La Clayette in de Bourgogne. De betiteling ARSINTHE is een manier om de Franse wetgeving rond etikettering te omzeilen (letterbeeld), al staat er ook nog het onvermijdelijke "aux extraits de plantes d'ABSINTHE".

De kleur is mooi groen en komt natuurlijk over. In de neus overheersen alcohol (72%) en een snoepjesachtige geur die me doet denken aan zoetigheid die ik als kind gevoerd kreeg tijdens lange autoritten. Ook in de smaak komen alsem, anijs of venkel nauwelijks door, wel een onduidelijk soort kruidigheid die wordt ondersteund door de snoepjes die hun smaak onmogelijk aan plantaardige bestanddelen kunnen ontlenen. De louche is zwak tot zeer zwak.

Wie erin slaagt een glas leeg te drinken is daarmee niet van die snoepjes af. Ze laten sporen na in de neus en vanuit te maag weten ze via oprispingen de smaakzin weer de bereiken. Het glas laat zich er ook niet van verlossen door spoeling met water. Zelfs na een sodabehandeling leek de Bezençon die ik erna dronk erdoor te zijn aangetast. Tijdens het koken had ik na het pletten van de knoflook mijn vingers maar wellustig afgelikt, en vervolgens was ik na twee noodgedwongen glazen water nagenoeg van deze ambachtelijke Arsinthe verlost.

Dit is geen goed aperitief.

 

Absintmerken