Algemene absintdiscussie

vraagje

addntox69 (03/22/05 om 19:10:38):

Ik heb een vraagje , mms een domme vraag maar toch...,ik wil eindelijk wel es een duidelijk antwoord :)...
Is het toegelaten om in Belgie absinth (zoals de merken die ze bv via alandia verkopen)te verkopen op cafe of in de winkel?
Zo ja ,hoe komt het dan dat het aanbod hier zo bedroevend is?

 

Helfrich (03/24/05 om 10:08:00):

Ja, dat is toegestaan indien het gehalte aan terpenen (zoals thujon) voldoet aan de Europese norm, die is overgenomen in de landelijke Warenwet.

Sinds dit jaar is de Belgische absintwet niet meer van kracht. Daar is niet veel ruchtbaarheid aan gegeven (ik weet het van Sixela). Die wet was niet consistent met de Europese regelgeving zoals die in 1992 door de lidstaten is ondertekend.

In Nederland kenden we een soortgelijke situatie. De intrekking van de Absintwet ging met wat meer bombarie gepaard, omdat het allemaal begon met de strafrechtelijke vervolging van twee Amsterdamse slijters.

Het bedroevende aanbod in België zal ermee te maken hebben dat het er nog niet sterk leeft. Daarbij (en bijgevolg) zijn er waarschijnlijk geen importeurs van interessante producten.

 

radioflux (03/25/05 om 01:03:07):

En troost je, Tox: ook in Nederland is het niet bijzonder vrolijk gesteld met het aanbod.

En ook in Nederland viert gemoedelijke onkunde hoogfeest.

 

wilbert_v (03/25/05 om 11:00:06):

Ik moet helaas bekennen dat ik een paar weken geleden in de absint bar in amsterdam was. Ik kan mij nog herinneren dat ze daar vreselijke zelfgestookte bocht verkochten (om over de ijsjes nog maar niet te spreken) maar dat was gelukkig voorbij. Daar heb ik redelijke absint op de kaart gezien en dat is gelijk ook de enige tent die ik ken waar ze het hebben. De beste van de vier merken die hadden was versinthe la blanche voor ik meen 12 euro. Ik heb lekker twee biertjes gedronken en ben weer verder gegaan...

 

Fokov (03/25/05 om 13:27:59):

12 euro voor 1 glas ?? :o

 

Helfrich (03/26/05 om 17:31:14):

wilbert_v schreef:

Ik kan mij nog herinneren dat ze daar vreselijke zelfgestookte bocht verkochten

Het was niet eens eigen stook, maar ouzo met wat eigen toevoegingen (waarvan je volgens de eigenaar kon gaan hallucineren).

 

sixela (04/20/05 om 15:59:22):

addntox69 schreef:

Is het toegelaten om in Belgie absinth (zoals de merken die ze bv via alandia verkopen)te verkopen op cafe of in de winkel?

Sinds 1 januari 2005, dankzij onze staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging (Vincent van Q).


Zo ja ,hoe komt het dan dat het aanbod hier zo bedroevend is?


Zie boven. Da's nog niet bijster lang geleden.

In Lier is er een café die "absint" heet -- ik vraag me af wat ze daar nu serveren.

Tussen haakjes, voor een ruimer aanbod aan iets betere merken, kies eerder voor Markus Lion (www.absinthvertrieb.de) dan Alandia (al is Alandia's Zwitserse Bleue niet slecht, ze promoten nog meer producten voor de thujon!-verblinde medemens dan Markus).

 

saki (05/08/05 om 21:11:09):

sixela schreef:


Sinds 1 januari 2005, dankzij onze staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging (Vincent van Q).


Zie boven. Da's nog niet bijster lang geleden.

In Lier is er een café die "absint" heet -- ik vraag me af wat ze daar nu serveren.

Tussen haakjes, voor een ruimer aanbod aan iets betere merken, kies eerder voor Markus Lion (www.absinthvertrieb.de) dan Alandia (al is Alandia's Zwitserse Bleue niet slecht, ze promoten nog meer producten voor de thujon!-verblinde medemens dan Markus).

http://www.absint-lier.be
men serveert daar geen absint , het is gewoon een gezellige lounge/restaurant  in lier

groetjes de webmaster van de absint site

 

sixela (05/09/05 om 12:50:45):

saki schreef:


http://www.absint-lier.be
men serveert daar geen absint ,


Tja -- daar moet dringend verandering in komen, niet?

Zo'n fles Verte de Suisse (binnenkort terug in stock) staat toch goed op de achtergrond (en blijft *honderden* jaren goed).

In Antwerpen is er nu een heuse absinthbar. Ja, u leest het goed - met "h".

Natuurlijk serveert men daar de "krachtige" Tsjechische merken (Hill's en zelfs - bah - Bairnsfather Bitter).

Er wordt op verzoek geflambeerd.

::)

 

Helfrich (05/09/05 om 20:18:56):

Wat een narigheid. Ik heb toch een hoge dunk van Belgen als het om eten, drinken en goede smaak gaat. Dat alles zich ten goede moge keren...

 

radioflux (05/09/05 om 21:30:24):

saki schreef:


http://www.absint-lier.be
men serveert daar geen absint , het is gewoon een gezellige lounge/restaurant

Hm. Als je je bar "Absint" noemt, terwijl het enige dat op de kaart die naam draagt het bittergarnituur is, kun je vast wel gedonder krijgen met de Reclamecode-commissie, niet?

 

sixela (05/10/05 om 13:11:32):

Helemaal niet - vergeet niet dat de bar die naam al droeg als de drank hier niet legaal te verhandelen was - men kan dus veronderstellen dat het ging om de plant (absintalsem), nietwaar?

 

GroeneFee (05/22/05 om 11:58:03):

Helfrich schreef:

Wat een narigheid. Ik heb toch een hoge dunk van Belgen als het om eten, drinken en goede smaak gaat. Dat alles zich ten goede moge keren...

Dat zal vast wel. Op grond van de geografische verdeling van de bestellingen zouden we beter een .be-domein kunnen aanvragen, om vervolgens verder te varen onder de vlag "Absint in België". Het leven van een Fee is niet eenvoudig in een melkdrinkende natie ten noorden van de knoflookgrens.

 

nicky (05/26/05 om 18:56:23):

Bijdrage verwijderd (auteur is hierover geïnformeerd)

 

GroeneFee (05/26/05 om 19:21:10):

Bijdrage verwijderd (auteur is hierover geïnformeerd)

 

radioflux (05/27/05 om 00:22:52):

GroeneFee schreef:

Misschien helpt absint er wel tegen. Dat is namelijk overal goed voor.

Hoewel ik het desondanks niet waarschijnlijk acht dat we meneer Helfrich zover kunnen krijgen zijn product Haarlemmerolie te noemen.

 

pierken62 (05/27/05 om 00:56:15):

Bijdrage verwijderd (auteur is hierover geïnformeerd)

 

GroeneFee (06/15/05 om 10:41:33):

addntox69 schreef:


Is het toegelaten om in Belgie absinth (zoals de merken die ze bv via alandia verkopen)te verkopen op cafe of in de winkel?


En het Belgische Staatsblad, zie artikel 7: http://www.kafka.be/doc/1109235640-1760.pdf

 

addntox69 (06/21/05 om 20:37:36):

thx! voor jullie antwoorden maar ik begin meer en meer goesting te krijgen om hier in Belgie zelf wat te doen aan het tekort (en oplichtingspraktijken), bv door zelf wat kwaliteits-absinth te importeren (of zelf te maken  ;D ) en een zaakje op te starten.
Alleen vrees ik een beetje dat dit bijna ondoenbaar is of ben ik verkeerd?
Mensen die me kunnen helpen of samen iets willen beginnen.... mail me direct-pronto  ;) op addntox69@hotmail.com
Greetz
Anton.

 

picasso (09/07/06 om 14:40:05):

Je kan in de Floris bar in Brussel (zijstraatje van de rue du Boucher) wel een paar lekkere merken proeven.

 

Nurgle (09/10/06 om 18:28:59):

Ik wilde net een fles Kübler 53 en Duplais bestellen via Markus, maar ik zie dat de enige betalingswijze via kredietkaart is.

Ik ken echt niets over bestellen via het internet, maar is het bij Markus ook niet mogelijk om eerst te betalen via overschrijving?

PS: Iemand al eens de Maison Alandia geproefd? Lijkt me niet slecht, op't eerste zicht ;).

 

picasso (09/11/06 om 20:41:39):

Nurgle schreef:

Ik wilde net een fles Kübler 53 en Duplais bestellen via Markus, maar ik zie dat de enige betalingswijze via kredietkaart is.

Ik ken echt niets over bestellen via het internet, maar is het bij Markus ook niet mogelijk om eerst te betalen via overschrijving?

PS: Iemand al eens de Maison Alandia geproefd? Lijkt me niet slecht, op't eerste zicht ;).



Op www.alandia.de kan je via overschrijving betalen (paypal), via Markus ook wel, maar op aanvraag...trouwens, de portkosten zijn lager op Alandia als je maar één fles koopt...

 

Nurgle (09/12/06 om 18:35:31):

Alles gelukt, ik heb intussen een factuur via mail gekregen van bij Markus. Ik heb een goede 10 euro portkosten, maar heb twee flessen besteld: een Kübler 53 & een Duplais.

Na al die goede woorden over de Kübler kon ik het niet laten...

 

Nurgle (09/19/06 om 19:09:37):

Al een week geleden en nog niets ontvangen. Nu beghint een mensch toch dorst te kryghen...

 

Muse (09/20/06 om 23:08:43):

Nurgle schreef:

Al een week geleden en nog niets ontvangen. Nu beghint een mensch toch dorst te kryghen...


Is inderdaad enige nadeel van een bestelling in het buitenland :P. Troost je, 2 weken zal het normaal gezien niet duren.

 

Algemene absintdiscussie