Het café

Heksen

Helfrich (11/11/04 om 17:29:35):

Gut. Zojuist had ik mij manmoedig binnen de gelederen van het heksenforum begeven ( http://www.silvercircle.org/forum/ ), met de bedoeling om als een ware sixela de ene keiharde absintwaarheid na de andere te verkondigen. Het is nu al foute boel, geloof ik.

 

Z.v.E (11/11/04 om 18:48:04):

Pas er maar mee op. Ze toveren je zo in een kikker.

 

radioflux (11/11/04 om 22:08:50):

Helfrich schreef:

Gut. Zojuist had ik mij manmoedig binnen de gelederen van het heksenforum begeven ( http://www.silvercircle.org/forum/ ), met de bedoeling om als een ware sixela de ene keiharde absintwaarheid na de andere te verkondigen. Het is nu al foute boel, geloof ik.


Nog steeds snoeihard aan het proberen de mensheid op te voeden?
Mensen willen geen waarheid. Heksen willen geen waarheid. En al zeker geen absintwaarheid.
Alleen al uit de indrukwekkende New Age-vormgeving van die site had je dat toch kunnen afleiden...

:-/
Maar ach, iedere woestijn heeft een roepende nodig.

 

Helfrich (11/11/04 om 22:33:18):

Z.v.E schreef:

Pas er maar mee op. Ze toveren je zo in een kikker.


In dat geval zal ik al mijn charmes in de strijd gooien om me terug te laten zoenen tot de prins die ik ben. Maar, o hel, op de eerstvolgende heksensabbat zullen ze met alsem gevulde Helfrichpoppetjes verbranden. Hun eerste vloek is al uitgesproken, over flamberen als modern bedenksel:

"We slurpen toch ook geen water meer uit de rivier zoals in de prehistorie? De wereld ontwikkelt zich..."

En over een eigentijdse smaakbeleving:

"Over smaak valt te twisten... er is geen enkele reden om duitse of tschjechische absinth als bocht af te doen. Het smaakt anders, en dat is goed, want de wereld zou behoorlijk saai zijn als alles hetzelfde zou smaken. "

 

Helfrich (11/11/04 om 22:43:39):

radioflux schreef:


Nog steeds snoeihard aan het proberen de mensheid op te voeden?


Ik kap daar maar mee. Het perverse genoegen dat ik eraan meende te kunnen beleven blijkt toch niet je van het.

Sixela, misschien iets voor jou, zo' n heksenkring? Als nieuwe uitdaging na de vegetariërs?

 

Helfrich (11/11/04 om 22:46:15):

Helfrich schreef:


Ik kap daar maar mee.


Maar morgen in Zaandam: http://www.nvlr.nl/studiemiddagen/12112004.htm

 

radioflux (11/11/04 om 23:15:06):

Helfrich schreef:



Maar morgen in Zaandam: http://www.nvlr.nl/studiemiddagen/12112004.htm


"De bijeenkomst zal om 16.30 uur worden afgesloten met een borrel."


...

 

Helfrich (11/12/04 om 01:13:31):

radioflux schreef:



"De bijeenkomst zal om 16.30 uur worden afgesloten met een borrel."


...

*hehe*  Ik ga overigens niet.

 

sixela (11/12/04 om 14:13:16):

Helfrich schreef:

Het is nu al foute boel, geloof ik.


Dat kan je wel zeggen.  Ik kan me niet op zulk een forum wagen -- naast larie over absint wordt er daar zoveel larie over *andere* zaken waar ik iets van ken verteld dat fungeren als kruisridder daar een volledige dagtaak zou zijn -- als ik het niet zou opgeven van de barstende koppijn na het lezen van tonnen 'dt'-fouten.

Tja. De Tsjechen hebben blijkbaar ook al het bier uitgevonden volgens iemand die het opnam voor absinth in die thread ::).

 

Helfrich (11/12/04 om 14:25:09):

Vrienden, ik zal nooit meer zoiets doms doen. Ik beloof het.

 

sixela (11/12/04 om 15:01:07):

Het was niet dom. Er was genoeg informatie voor de goede verstaander, en een link naar hier.

Ik ben zelfs nieuwgierig om te zien of we Serotia hier gaan zien - ze beweerde absint te drinken...misschien kun je ze wel een PM sturen.

Voor diegenen die de link niet *willen* volgen, wel,...
...was er niet een thread die met "Lasciate..." begon?

 

Helfrich (11/12/04 om 17:03:44):

sixela schreef:

Het was niet dom. Er was genoeg informatie voor de goede verstaander, en een link naar hier.

Akkoord, maar ik betwijfel sterk of het de plek is om goede verstaanders aan te treffen. Als het niet dom was, acht ik het op z'n minst zinloos.

Ik ben zelfs nieuwgierig om te zien of we Serotopia hier gaan zien - ze beweerde absint te drinken...misschien kun je ze wel een PM sturen.

;D Zou ze na het lezen van deze thread staan te popelen om te participeren? Nou goed, ik zal het wel vragen.

 

Serotia (11/12/04 om 18:43:01):

Hoi Allemaal

Ik ben helemaal niet flauw om langs te vliegen hoor. Het is trouwens; Serotia ... vernoemd naar een boom de Prunus Serotia, staand in mijn achtertuin. En ja, ik drink Absint, zoals vele van mijn collegas het drinken. Dronk het al van onder de toonbank ..... Ook ik was degene met het item over het tjechische bier .. ook niet te versmaden trouwens. Tsja .. verval hier wel een beetje in dezelfde discussie als op het heksenforum ... misschien is de afkomst van Absint toch gewoon een kwestie van smaak?? Ik begreep dat er veel verschil is in zuiverheid ... weer wat geleerd dus. Ben benieuwd te horen wat dan wel de "beste" Absint is, en ook waar die te verkrijgen is, want ik ga natuurlijk wel voor kwaliteit !!!

B*B
Serotia

 

Helfrich (11/12/04 om 19:08:22):

Hallo Serotia!

Voor mij is de beste absint een van beide Jades (zie de thread Jade). Verder ben ik verslingerd aan François Guy, maar dat is vooral een persoonlijke voorkeur (ook een publieksvoorkeur, maar dat staat er volgens mij los van) - ik zou niet zeggen dat de Guy nou de beste absint is. En natuurlijk de distillaten uit Fougerolles, Pontarlier en de Zwitserse Jura.

 

sixela (11/12/04 om 20:38:41):

Serotia schreef:

Ook ik was degene met het item over het tjechische bier .. ook niet te versmaden trouwens.


Welkom. En bedankt om mij niet uit te schelden ondanks het feit dat ik je online-naam gruwelijk verminkte.

Perfekt mee eens - ik heb nog wat Regent en Budjejovicke Budvar staan. Dat betekent nog niet dat ik denk dat ze het uitgevonden hebben -- bier bestond al voor er sprake was van Slavische volkeren, laat staan Tsjechen (of zelfs Bohemiërs).

misschien is de afkomst van Absint toch gewoon een kwestie van smaak??

De afkomst is een historisch feit en geen zaak van smaak -- en voor 1989 werd er in de Tsjechische republiek gewoon geen "absinth" gemaakt.

Of je Tsjechische absinth lekker vindt of niet is een kwestie van smaak - maar ik ken weinig mensen die beide hebben geproefd en nog voor het Tsjechische goedje gaan.

Nu -- die lui zijn vrij om elke drank te voorschijn te toveren die ze willen - maar om dat nu absint te gaan noemen en er een Napoleon op te zetten en te pretenderen dat ze het recept van een Frans grootmoedertje hebben [ja, dat is allemaal gebeurd!], allemaal om te surfen op de reputatie van andermans product...en dat nieuwe ritueel met het vlammetje is wel leuk, maar een marketing gimmick (en een goede absint wordt door de caramelsmaak verpest).

Beste (commerciële) absint komt tegenwoordig (zoals vroeger) uit de streek van de Jura en de Val de Travers, in Zwitserland en Frankrijk, en andere concurrerende plaatsen in Frankrijk.

Als je voor kwaliteit gaat, bestel dan een "Jade pakket" bij Markus Lion, of bv. pakket 9:

http://www.absinthvertrieb.de/shop/index.php?sid=bf2c0729251d08da7514bb280a1a9af9&cl=details&cnid=4dc3f81905556f622.46721793&anid=3244135c5a63c6e69.87236817
http://www.absinthvertrieb.de/shop/index.php?sid=bf2c0729251d08da7514bb280a1a9af9&cl=details&cnid=4dc3f81905556f622.46721793&anid=3ed408fcffdbefdb8.81260955

of een enkele fles daaruit.

 

Serotia (11/12/04 om 22:14:58):

Wat een verschillende keuze hierin ..... poeh .... maar ook wat een prijzen ... Ik ben meestal rond de 30 euro (of iets goedkoper) voor een fles kwijt. Hier bij de slijterij kosten het zelfs Eur 24,95 (0,7 ltr), en dat vond ik al prijzig. Moet je me niet vragen wel merk, want de fles is al op. Ga wel een keer kijken wat het was. Leuk trouwens al die merken, maar waar zijn die binnen nederland te verkrijgen??

B*B
Serotia

 

Helfrich (11/12/04 om 22:28:29):

De Jades zijn erg duur. Een Guy (literfles) of een 'Un Emile' valt wel mee, zeker als je bedenkt dat je heel wat beters krijgt dan wat je bij een een Nederlandse slijter voor 30 euro koopt.

De betere absint tref je in Nederland niet vaak aan. (Ik kan je vertellen dat wij - van groenefee.nl - daar verandering in willen brengen, maar dat is een heel gedoe in dit land, zeker als je toch al drukbezet bent.)

Je kunt gerust bij Markus bestellen. Zijn prijzen zijn redelijk, en hij is snel en betrouwbaar.

 

sixela (11/13/04 om 00:58:37):

Serotia schreef:

Ik ben meestal rond de 30 euro (of iets goedkoper) voor een fles kwijt.


Dan kan ik je het beste een François Guy of een Abisinthe 72 Amer aanraden (FG ziet er duur uit, maar de grote flessen zijn *liter*flessen! Er is ook een 50cl fles). Als je van whisky houdt, misschien de wat atypische Segarra 45 (eveneens in literflessen).

Als dat nog allemaal te duur is, pak dan een Spaanse geïnfuseerde absint zoals Lasala, NS70,... - maar voor het verschil in prijs hoeft dat voor mij niet echt. Tenzij je de knalrode Serpis wat vindt hebben.

 

radioflux (11/13/04 om 13:31:24):

sixela schreef:


-- bier bestond al voor er sprake was van Slavische volkeren, laat staan Tsjechen (of zelfs Bohemiërs).


Bier werd al gebrouwen in Sumerië en het oude Egypte.

 

Samanthawolf (11/14/04 om 17:30:04):

Hallo hier ,
Was ik net lekker aan het zweven en waar beland ik , bij de groene fee , tja heksen staan er om bekend dat zei erg zweverig zijn en natuurlijk van toveren houden , dus zit ik hier wel goed , dacht ik zo . Maar wat lees ik tot mijn verbazing dat men daar hier niet van houd , nou ja zeg.Ze blijven hier liever nuchter zo te lezen , jammer hoor want ik had wel zin in een zweverig praatje onder het genot van een heerlijk absintje. Nu ja dan zweef ik maar weer door , groetjes.
Samanthawolf

 

AxaliaN (02/09/05 om 21:51:17):

Heksen of Wicca mensen? Ik noem mezelf geen heks, maar met trots Wiccan, en ik geloof absoluut niet in toveren. Dat is voor kinderen van 12 die geen vriendje kunnen krijgen, en zielig naar Linkin Park zitten te luisteren onder het genot van een Breezer.

 

Het café