Absintmerken

MM

Helfrich (10/13/04 om 19:51:49):

Z.v.E en sixela, hoe verhoudt zo'n MM zich nu tot de beide Jades. Valt daar wat zinnigs over te zeggen?

 

sixela (10/13/04 om 21:21:31):

Valt weinig over te vertellen - de MM batches zijn onderling zéér verschillend.

Ik heb een Larmes De Lune #1 (op het recept van MM#24/25 gebaseerd) - een zeer eigenzinnige Blanche, en nog twee Pontarliers, MM#30 en #32.

De huidige #40 heeft waarschijnlijk wat meer A. Pontica en vooral Hyssopus in de kleuring, en misschien wat meer Veronica in het eerste maceraat, dan we van een Pontarlier kunnen verwachten.

De laatste batches zijn tamelijk goed, maar een beetje "hard" - ik denk dat hij een glazen distilleervat gebruikt in plaats van een koperen. Ze worden vier maand "oud" voor ze verscheept worden, maar ze moeten meestal nog een paar maandjes liggen; je kunt ze beter openen (dan verouderen ze wat sneller) en dan een maandje wachten tot ze wat zachter worden.

Er zijn geen clandestiene producten die beter zijn *en* relatief makkelijk te verkrijgen (tegenwoordig heb je zelfs bij MM een trouwe klant als referentie nodig).

Er zijn er wel een pak die wel degelijk beter zijn maar die alleen in heel beperkte kring circuleren (Swizzlé, Pignon et l'Épée, Nemesinthe, ADN, Special Reserve, BaMa,...); daarvan is BaMa waarschijnlijk de beste.

Om daaraan te geraken moet je niet alleen op de louchedlounge gaan hangen, maar zelfs de 'insiders' persoonlijk ontmoeten (op een LoucheFest in de Verenigde Staten). En ze moeten je achteraf nog lusten ook ;).

Je kunt mijn MMs niet vergelijken met een Jade - Jade heeft nog geen Pontarlier-gebaseerde versie. LDL#1 is met niets anders vergelijkbaar.

MM betalen is tegenwoordig nogal omslachtig geworden (met "elektronisch goud") - en daarbij begint de productie (op kleine schaal) pas nadat iedereen betaald heeft, dus je kijkt gauw op wachttijden van een 3-4 maanden voor je ze krijgt (en nog meer voor ze echt optimaal drinkbaar zijn).

Ik zou zeggen: tegenwoordig een vergelijkbaar kwaliteitsniveau met de Jades (als hij maar een koperen vat zou gebruiken,...), hoewel ik de MM#30 liever heb dan zelfs de Jade VS - maar dat zal, denk ik, veranderen als Jade er een repro Pontarlier (Pernod) bijkrijgt; Pontarlier ligt me gewoon beter dan een Berger reproductie qua recept.

 

sixela (10/13/04 om 21:21:31):

[Dubbeltje]

 

Z.v.E (10/13/04 om 23:00:45):

Nog geen Jade NO of VS hier.

 

Helfrich (10/13/04 om 23:11:31):

sixela schreef:

Valt weinig over te vertellen


Me dunkt. Hartelijk dank voor weer een fijne bijdrage. Weet je of Ted Breaux een Pontarlier overweegt?

 

Helfrich (10/13/04 om 23:13:13):

Z.v.E schreef:

Nog geen Jade NO of VS hier.


O ja, pardon - dat was ik in mijn enthousiasme even vergeten.

 

sixela (10/13/04 om 23:13:54):

Hij plant een Pernod (ik denk dat hij in totaal een vijftal recepten heeft), maar ik vergeet of het nu om een Pernod Fils of Edouard Pernod, of beide, ging.

 

Z.v.E (10/13/04 om 23:24:54):

Als ik de Jade binnen heb zal ik ze zeer zeker naast elkaar zetten.

 

wilbert_v (10/16/04 om 11:38:01):

een MM? kan iemend mij daar iets meer over vertellen?  ???

 

sixela (10/17/04 om 18:44:15):

http://isuisse.ifrance.com/absintheauthentique/

 

GroeneFee (10/17/04 om 19:04:55):

sixela schreef:

http://isuisse.ifrance.com/absintheauthentique/


We kunnen deze link straffeloos op het forum laten staan, gezien het nieuwe beleid van MM?

 

Z.v.E (10/17/04 om 22:57:37):

Het probleem ligt meer bij de wetgeving van het land dan bij Mr. MM.

Edit: De maan is hier ver vandaan dus ik verwacht geen problemen voor hem met deze link...

 

Absintmerken