Het café

Welkom

GroeneFee (10/12/04 om 17:08:17):

Welkom heren Paul_Auribeau, guyboul en wilbert_v. Gaan wij van u vernemen?

 

wilbert_v (10/12/04 om 20:39:41):

Bedankt! Ik was wel van plan wat te gaan posten alleen mijn ervaring met absint reikt niet veel verder dan Absinthe Trenet en Absente. Deze twee flessen heb ik ongeveer drie jaar geleden bij de slijter gekocht zonder veel verwachtingen, en ze zijn best te doen voor een leek!
Hoe echte absint zou moeten smaken weet ik niet dus nu is het tijd om dat eens te gaan onderzoeken. Ik wist nooit waar ik moest beginnen toen het nog illegaal was maar nu is het al wat makkelijker, tijd om te gaan verkennen!!!

Gelijk een vraag: wat is het verschil tussen Gemacereerd, Gedistilleerd en geïnfuseerde absint? (ik ben van plan om de Absinthiades lijst maar eens te gaan verkennen)

Hopelijk tot snel! Wilbert.

 

GroeneFee (10/12/04 om 22:59:23):

wilbert_v schreef:


Gelijk een vraag: wat is het verschil tussen Gemacereerd, Gedistilleerd en geïnfuseerde absint? (ik ben van plan om de Absinthiades lijst maar eens te gaan verkennen)


In het kort komt het erop neer dat men bij maceratie het plantaardig materiaal in alcohol laat trekken en vervolgens mengt en op sterkte brengt.  Een betere absint wordt gedistilleerd (na lange of korte maceratie), waarbij de fracties worden gescheiden. Sommige daarvan worden niet gebruikt (zoals de kop die de 'spiritus' bevat en de staart die de 'foezels' bevat) en sommige worden opnieuw gedistilleerd. Bij infusie worden de essences (van welke herkomst dan ook) rechtstreeks gemengd.

Beperk je bij voorkeur niet tot de erkende toppers, maar bepaal je eigen smaak en laat je verrassen. Het heeft evenwel geen enkele zin om af te dalen tot producten als Kermann's of Hill's, of het zou moeten zijn om te bepalen waar de bodem zich bevindt.

 

sixela (10/13/04 om 00:09:38):

Bah -- dat laatste weet ik zo niet. Er is bij de "erkende toppers" al zoveel variatie dat er volgens mij niet de minste reden is om af te dalen naar andere produkten dan gedistilleerde.

Jade VS, Jade NO, François Guy, Abisinthe 72° Amer, Segarra, Blanche de Fougerolles, Kübler, Un Emile, Versinthe La Blanche,...

...die zijn allemaal zéér verschillend, met méér onderlinge verschillen dan de tussen de "infusies" onderling (Pernod 68, La Fée en een dozijn Spaanse Absentas.)

Ik ga een enkele uitzondering maken voor Sebor (de enige enigszins drinkbare, en echt wel eigenzinnige, Tsjechische 'absinth').

Gemacereerde en dan niet gedistilleerde absinten zijn echt ondrinkbaar - absinthine (die oplosbaar is in het water van een maceraat maar niet in een correct distillaat voorkomt) is echt wel bitter. Als je zoals in "Absinth, King of Spirits" takjes vermeende alsem ziet drijven, laat alle hoop dan varen.

Anders konden we inderdaad absint maken door wat kruiden in wodka te weken. Niet dus.

 

Z.v.E (10/13/04 om 00:45:01):

Als je eenmaal de mogelijkheid hebt om die topmerken naast elkaar te proeven tezamen met wat goedkope Absenta's dan ontdek je pas het grote verschil in (onder andere) smaak. Het is denk ik wel nuttig om te weten hoe een goedkope/ inferieure Absinthe smaakt om het contrast te verkrijgen met een echt goed produkt. Als je dan eenmaal zover bent dat je van de topmerken hebt mogen genieten dan is er, helaas voor je budget, geen weg meer terug tenzij je gewoon een keertje enorm wil doorzakken.

 

sixela (10/13/04 om 10:59:11):

Tuurlijk is het "interessant" om het contrast tussen b.v. een Absenta of Pernod 68 en een gedistilleerd product te kennen.

Maar of je er tegenwoordig een fles voor moet gaan kopen is een andere zaak -- een paar glazen volstaan denk ik wel, en voor de prijs van een Pernod 68 koop ik liever een aanvaardbare whiskey; zoveel geld voor een beetje wetenschappelijke nieuwsgierigheid lijkt me wat te veel.

Als iemand in de buurt van Antwerpen komt: ik heb nog het slechtste van het slechtste thuis zitten (Hill's en twee Staroplznecky-flessen, een witte en een rode), voor de mensen die echt moeten weten hoe laag men kan vallen...

 

sixela (10/13/04 om 11:04:19):

Ah, vergeten: heb je toch nog een fles Absenta, of nog beter, La Fée of Pernod 68, dan kan je nog altijd "eye openers" maken: een scheutje (middelmatige) absint in je koffie.

Neen, dat zou ik niet met Jade doen.

En ook niet met echt slechte absinten, want dan is het zonde van de koffie.

 

wilbert_v (10/13/04 om 11:23:27):

Ik begin al iets wijzer te worden in mijn keuze geloof ik. Bedankt!

Nog even een vraag (het zal niet de laatste zijn): In de Absente topic zag ik dit staan:  (pas op -- een "blanche" is een totaal verschillend produkt!) hoe bedoel je dat sixela?

Sorry voor al de vragen! ik hoop dat ik ooit ook wat kan bijdragen aan het forum.

 

GroeneFee (10/13/04 om 12:46:00):

Als geestdriftig voorvechter van de goede smaak heeft sixela natuurlijk volkomen gelijk. En tegen het argument dat er voor de prijs van een maceraat in de regel wel iets beters te drinken is te krijgen, valt weinig in te brengen. Ik acht het echter te moeite waard om zelf enige terreinverkenningen te doen, opdat je een goed distillaat ten volle leert waarderen. Probeer b.v. eens een Versinthe en een Versinthe La Blanche, om enig besef te krijgen van het wonder van de distillatie. Het lijdt denk ik geen twijfel dat je niet te veel geld moet verspillen aan de uiteenlopende maceraten en mengsels die je bij de Nederlandse slijter vindt.

 

GroeneFee (10/13/04 om 12:57:05):

wilbert_v schreef:

Sorry voor al de vragen! ik hoop dat ik ooit ook wat kan bijdragen aan het forum.


Geen gesorry graag. Zo'n forum is er ondermeer om vragen op te stellen. En vragen bieden anderen de gelegenheid om hun stellige antwoorden te formuleren, die we niet graag zouden missen.

 

sixela (10/13/04 om 14:59:02):

(pas op -- een "blanche" is een totaal verschillend produkt!) hoe bedoel je dat sixela?


Ik bedoel dat het verschillende dranken zijn, met een nogal verschillend karakter, net zoals een Islay Single Malt Whisky met zijn uitgesproken turfsmaak verschillend is van een zachtere Highland Single Malt Whisky.

Het loont dan ook de moeite minstens één Blanche en één Verte te proberen om te zien wat je het beste "ligt".

Dat geldt althans voor gedistilleerde producten; natuurlijk heeft een infusie van oliën in alcohol met en zonder E<nnn> kleurstof precies dezelfde smaak.

Een goede "blanche" is geparfumeerd zoals parfum het kan zijn. De hoofdingrediënten geven meestal makkelijker te onderscheiden smaken door aan het produkt. Daardoor kan veel makkelijker een enkele smaak domineren (vaak anijs, of in uitzonderlijke gevallen Florentijnse venkel en Hyssopus). De smaak evolueert ook minder na contact met zuurstof en met de leeftijd.

Een goede verte is wat complexer, en de smaken zijn veel minder makkelijk te onderscheiden; ze zal eerder geparfumeerd zijn zoals een ruiker gemengde bloemen dat kan zijn, en met soms meer "aardse" of "grassige" ondertonen.

Dat komt door de aparte stap voor de kleuring, waarin men sommige kruiden macereert in de heldere "coeur d'absinthe" die men na distillatie verkregen heeft, en het resultaat gewoon mengt met de rest van de "coeur". Dat procédé is niet alleen om te kleuren, maar om de smaak te veranderen (en om de smaken van de "coeur" te versmelten).

Door het procédé komen van de kleuringskruiden alle oliën mee in een "verte", ook diegenen die wateroplosbaar zijn maar moeilijk in alcohol oplosbaar zijn (en dus in een distillatie vaak achterblijven in de "staart"). De smaak van die kruiden evolueert ook meer met de tijd (vooral in de eerste zes maanden, en sneller als de absint in contact is gekomen met lucht).

Zelfs als er Hyssopus, citroenmelisse of  Romeinse alsem wordt  gebruikt in een "Blanche", is dat altijd voor de enige distillatiestap -- en de smaak die diezelfde kruiden aan het product doorgeven is dus anders.

 

Helfrich (10/13/04 om 17:37:44):

sixela schreef:

Als je zoals in "Absinth, King of Spirits" takjes vermeende alsem ziet drijven, laat alle hoop dan varen.


Volgens Mme Delahaye drijven daar zelfs kruidnagelen in rond. Lasciate ogne speranza...

 

Helfrich (10/13/04 om 17:41:51):

sixela schreef:

ik heb nog het slechtste van het slechtste thuis zitten (Hill's en twee Staroplznecky-flessen, een witte en een rode), voor de mensen die echt moeten weten hoe laag men kan vallen...


Ook mijn verzameling kent een aantal beschamende dieptepunten, zoals Kermann's, Rodnik's, Mr. Jekyll's en Tabu Red.

 

Z.v.E (10/13/04 om 19:11:34):

Het is begrijpelijk dat velen beginnen met merken als Trenet of Absente. Deze zijn betaalbaar, makkelijk te verkrijgen en je drinkt Absinthe. Althans volgens het etiket. Er zijn weinigen die direct een fles van ca. 100 Euro kopen om Absinthe te proberen.

Edit:

Hier ook een Trenet, Absente, Pere Kermann en wat Absenta's....

 

wilbert_v (10/13/04 om 19:26:35):

ok, ik ga maar eens bestellen!

Heel saai ik weet het, maar ik begin denk ik met de nummer 1 en 2 van de lijst: François GUY 45 en Versinthe blanche 57. Weet ik zeker dat het goed is. ik zou ook nog wel graag een Abisinthe 72 Amer proberen, maar dan gaat het wel weer gelijk in de kosten lopen. Jammer dat ze geen 20 cl flesjes verkopen op http://www.absinthvertrieb.de

Maak ik zo een goede (veilige) keus?

 

Helfrich (10/13/04 om 19:47:32):

wilbert_v schreef:

Maak ik zo een goede (veilige) keus?


Wat mij betreft wel. Ik ben immers verslingerd aan de Guy. Versinthe La Blanche kent felle tegenstanders, maar ik vind het geen onprettig product.

 

radioflux (10/13/04 om 22:53:54):

Morgen gaat de Pernod in de koffie!

Hoewel... Ik kreeg ook vandaag bericht van het postkantoor: de VS is gearriveerd!

Keuzes, keuzes...

(Hill's zou ik trouwens op zijn minst wel eens willen proeven. Eén of twee slokken lijken me dan wel voldoende. Wil ik ooit een 'ervaren' absintheur worden, dan lijkt me zo'n educatief uitstapje onontbeerlijk.)

 

wilbert_v (10/18/04 om 12:50:20):

Het goede nieuws: de postbode is vanmorgen langs geweest.

Het slechte nieuws: ik lag nog te slapen.

 

GroeneFee (10/18/04 om 13:22:48):

Tja, onze hostmaster lag vanmorgen ook te slapen.

 

wilbert_v (10/19/04 om 11:16:20):

Het is zover! ik heb ze binnen!

Helaas kan ik ze nog niet proeven... ik moet zo bloed laten prikken... en ik denk dat ze niet blij zijn met alcohol in mijn bloed om elf uur 's morgens ::)

De geuren spreken me wel aan. De guy is wel wat ik er van had verwacht maar de versinthe is wat frisser, een aangename verrassing!

Ik kan haast niet wachten!!!

 

wilbert_v (10/19/04 om 14:46:29):

Ik ben begonnen met mijn eerste 'echte' absint. 40 ml absint + 160 ml ijswater. Heb gelijk wat foto's gemaakt, want een eerste keer doe je niet over.

Hoewel de geur van de versinthe me iets meer aansprak dan die van de Guy was did bij mijn eerste slok andersom. Helaas weet ik niets van absint en ook niet van de verschillende smaken die er in voorkomen, maar de Versinthe leek mij iets meer anijs te bevatten. De Guy heeft me erg verrast, die smaak ken ik nergens van!
Terwijl ik van twee verschillende glazen drink en probeerde de smakk in woorden te omschrijven lijkt het er op dat de Guy eerder op is, ik schenk er nog een in...

 

Helfrich (10/19/04 om 16:24:33):

Je bent aardig aan het slempen geweest, begrijp ik, zo op de doordeweekse voormiddag. Een goede zaak - des te eerder ben je toe aan de Jades. Zijn de foto's gelukt?

 

Z.v.E (10/19/04 om 18:12:44):

wilbert_v schreef:

Ik ben begonnen met mijn eerste 'echte' absint....Terwijl ik van twee verschillende glazen drink ... ik schenk er nog een in...


14:46? Dat zullen idd leuke foto's moeten worden  ;)

 

sixela (10/19/04 om 21:43:10):

wilbert_v schreef:

Hoewel de geur van de versinthe me iets meer aansprak dan die van de Guy was did bij mijn eerste slok andersom.


Vergeet niet: géén suiker bij de Versinthe la Blanche; bij de Guy mag je wel (maar moet je niet) een mini-klontje gebruiken.

 

wilbert_v (10/19/04 om 22:08:37):

oei! dat heb ik wel gedaan... nou ja, nog maar een dan. Is de verhouding 1 : 4 een normale?

Ik kan hier geen foto's uploaden toch?

 

sixela (10/20/04 om 01:11:00):

Aan de hoge kant voor een commerciële absint, althans naar mijn smaak. Ik drink FG op 3.5:1.

Doe er telkens wat water bij en proef, totdat de alcohol niet meer 'bijt'. En experimenteer...

Oh, nog iets: wacht. Als je geen fontein hebt die je glas in meer dan 3 minuten kan vullen, wacht enkele minuten nadat je het glas gevuld hebt met water...

 

wilbert_v (10/20/04 om 11:53:44):

Aha, weer wat nieuws. Hoor je het glas langzaam te vullen? Ik heb geen fontein nee. Waarom is het dan beter om even te wachten?

 

Helfrich (10/20/04 om 12:01:33):

sixela schreef:


Vergeet niet: géén suiker bij de Versinthe la Blanche


Waarom verdraagt ze volgens jou geen suiker?

 

Helfrich (10/20/04 om 12:07:43):

wilbert_v schreef:

Is de verhouding 1 : 4 een normale?

Guy schenkt zelf ongeveer 1:3. Van mij mag het net iets dunner.
Ik kan hier geen foto's uploaden toch?

Wel linken.

 

sixela (10/20/04 om 17:13:01):

Helfrich schreef:



Waarom verdraagt ze volgens jou geen suiker?


Die is véél zoeter dan een FG. Ik vind ze met suiker een beetje stroperig en zwaar -- ze heeft ook geen suiker nodig om het boeket te laten ontwikkelen.

Mijn persoonlijke mening, uiteraard.

 

Z.v.E (10/23/04 om 15:18:13):

Wat heeft dit nu te betekennen?: http://www.tonovermars.nl/absint_absinthe/absint_vesinthe.html

 

Helfrich (10/25/04 om 11:25:01):

Z.v.E schreef:

Wat heeft dit nu te betekennen?: http://www.tonovermars.nl/absint_absinthe/absint_vesinthe.html


Speelse flauwekul van Pascal Rolland. De fles wordt op een lampje geplaatst dat van kleur verandert ("La seule fée magique"). Niet interessant dus. Hoewel... met het oog op de thujondiscussie is het zinvol om te beseffen dat het "psychédélique" niet verder reikt dan een rare fles op een gekleurd lampje.

 

GroeneFee (11/03/04 om 00:05:02):

En welkom natuurlijk, Nephren, doehetzelf en benputs. Wat brengt u naar hier?

 

trasparenza_ (11/30/04 om 15:41:11):

ik wacht nog met smart op mijn wachtwoord :(

 

GroeneFee (11/30/04 om 17:05:07):

trasparenza_ schreef:

ik wacht nog met smart op mijn wachtwoord :(


Natuurlijk krijgt u antwoord. Om de wachttijd te beperken raden wij u aan eerst een vraag te stellen.

 

radioflux (11/30/04 om 21:01:50):

GroeneFee schreef:



Natuurlijk krijgt u antwoord. Om de wachttijd te beperken raden wij u aan eerst een vraag te stellen.


Lieve Fee,

Ik vermoed dat de goede trasparenza niet zozeer om een antwoord als wel om een wachtwoord verlegen zit. Tras, weet je zeker dat je een geldig email-adres opgegeven hebt? Of zijn je spamfilters misschien verstopt?

 

GroeneFee (11/30/04 om 21:22:52):

Ach verdorie, nu zie ik het ook. Het zal de drank zijn. Of de stress. Meneer Helfrich mag uitzoeken waar dat wachtwoord gebleven is.

 

trasparenza_ (11/30/04 om 22:29:08):

ik heb hetzelfde adres gebruikt wat ik altijd gebruik, typfouten voorbehouden natuurlijk

als jullie mn account met de hand zouden kunnen activeren ... :)

 

Helfrich (11/30/04 om 22:49:47):

Dat adres is "wortel op domeinnaam punt net". Ik heb je wachtwoord opnieuw verstuurd, zonder bounce. Als het niet aankomt zul je toch echt onder een werkend e-mailadres moeten registreren...

 

trasparenza_ (12/03/04 om 00:17:23):

het werkt toch echt perfect, het mailtje komt echter niet aan, ik zal me zo wel even registeren op mn catchall domein.

 

Helfrich (12/04/04 om 11:31:33):

Als ik je vanaf mijn xs4all-account mail, komt het blijkbaar ook niet aan. Een bericht naar een onzinadres op je domein wordt ook niet gebounced, dus je catchall doet wel iets, maar dat het allemaal perfect werkt waag ik toch te betwijfelen.

 

Libertin (12/08/04 om 22:13:36):

sixela schreef:


Die is véél zoeter dan een FG.


Dat vind ik gek want op het etiket van la blanche staat dat er geen suiker is toegevoegd.

 

sixela (12/09/04 om 03:09:48):

Edoch...

Trouwens, bij de François Guy is ook geen suiker toegevoegd -- ondanks wat er achteraan op het etiket staat.

 

Z.v.E (12/09/04 om 17:33:15):

Bij mijn FG is dat dus weggestreept....

Ingredients: Alcool, --------, substances vegetales

 

Helfrich (12/09/04 om 19:15:32):

Klopt. Het is een drukfout die op ieder etiket met de hand wordt doorgestreept.

 

cynic (12/13/04 om 09:28:43):

Hey ik ben nieuw hier en in de wereld van de absint althans heb een fles tabu 73% verorberd in reeds korte tijd en dat beviel me enorm. Het is een een "verslavend" drankje (in de zin van lekkere smaak). Aangezien ik in leiden alleen de tabu kan kopen heb ik net een fles Abisinthe 72 Amer besteld bij de oosterburen via het net. Kan iemand mij vertellen of deze gezoet is. De tabu 73% is nl niet gezoet. Trouwens leuke site en forum.
Groet Mike

 

GroeneFee (12/13/04 om 11:31:47):

Welkom cynic. Een Tabu 73 is een beter begin van je leertraject dan een Tabu 55 (gifgroen en gesuikerd). De keuze voor een Frans of Zwitsers distillaat is evenwel een enorme stap voorwaarts. Gefeliciteerd met de Lemercier Abisinthe 72 Amer. Deze absint bevat weliswaar een infusie, maar het resultaat mag er wezen. En Abisinthe is ongezoet, inderdaad.

Waar heb je besteld? Bij Markus Lion?

 

cynic (12/13/04 om 13:50:08):

Ja klopt daar gekocht en ben blij met je oordeel want het is voor mij een nieuwe wereld en men spreekt elkaar nogal eens tegen. Maarja smaken verschillen natuurlijk! Hoe zijn de ervaringen omrtrent het bezorgen en levertijd van lion?
Kan natuurlijk niet wachten op mijn eerste echte fles, al moet ik zeggen dat de tabu mijn smaakpapillen al verblijde  ;).
Oh en infusie leg dit eens uit svp.

 

GroeneFee (12/13/04 om 14:04:04):

cynic schreef:

Hoe zijn de ervaringen omrtrent het bezorgen en levertijd van lion?


Wat ons betreft niets dan lof voor Markus Lion. Goed verpakt, snel en betrouwbaar.

Oh en infusie leg dit eens uit svp.


Zie het derde bericht in deze thread. Een absint in het topsegment is altijd gedistilleerd. Zo ook de Abisinthe Amer, maar deze is verrijkt met een thujonrijk infusaat. Of dat werkelijk nodig is weet ik niet, maar zoals gezegd mag het resultaat er wezen.

 

cynic (12/14/04 om 11:02:15):

Bedankt! Ben al aardig aan het bijlezen en kwam vandaag tot de ontdekking dat ik nu ook de pernod 68 kan verkrijgen hier in Leiden!
Jammer dat de import zo duur is maarja een hobby kost altijd geld. ;D

 

cynic (12/15/04 om 21:59:43):

Damn dat is snel, heb het pakketje nu al binnen!!! Wat een geweldige smaak, ik ben verkocht. Een tegenvaller, ik had een lepel besteld, mooi ding maar hij is verzilverd, laat ie nou net overal gaten vertonen in het verzilveren. Op sommige stukken heeft ie niet gepakt wat een lelijk effect geeft. Eens kijken hoe ze dit oplossen.

 

Helfrich (12/15/04 om 22:15:46):

cynic schreef:

Een tegenvaller, ik ad een lepel besteld, mooi ding maar hij is verzilverd, laat ie nou net overal gaten vertonen in het verzilveren. Op sommige stukken heeft ie niet gepakt wat een lelijk effect geeft.


Wellicht moet je hem even poetsen?

 

cynic (12/15/04 om 22:30:22):

nope poetsen helpt niet het is gewoon fout gegaan met het verzilveren, ik zie de onderlaag zitten!

 

Helfrich (12/15/04 om 22:41:29):

In dat geval neem je contact op met Markus Lion (in het Duits of Engels). Dan komt het vast wel goed.

 

cynic (12/16/04 om 12:49:22):

Reeds gemaild, krijg bij de volgende bestelling een nieuwe gratis lepel. Geweldig die markus lion. Heb meteen maar  de volgende fles besteld een Francois Guy. Denk dat ik ze allemaal maar eens afwerk. Dure hobby maar een lekkere! :)

 

Markus (12/16/04 om 13:04:23):

Hello all friends in the Netherlands.

I just wanted to let you know, that if there is a problem with a spoon or other item, just contact me via e-mail. I'm sure we find a quick and good solution.

All the best

Markus

 

GroeneFee (12/16/04 om 13:36:31):

Markus schreef:

I'm sure we find a quick and good solution.

Of course. That's why we recommend you on this site. Cheers!

 

cynic (12/16/04 om 13:36:32):

That's what i said.
:D

 

Markus (12/16/04 om 15:53:53):

GroeneFee schreef:


Of course. That's why we recommend you on this site. Cheers!


Good to hear. I really hope that English is ok for you, as I can't write in Dutch - however I can read it and understand it quite well...

All the best!

 

Helfrich (12/16/04 om 17:31:47):

Good to see you around, Markus. As a matter of course, nobody will expect you to write in Dutch.

 

Z.v.E (12/16/04 om 23:14:53):

Hee Markus

Im Deutsch ist auch gut....

 

Helfrich (12/16/04 om 23:34:32):

Oder gar auf französisch.

 

Fokov (01/15/05 om 02:38:20):

Gegroet gij allen,

Fokov is de (bij)naam, mannelijk, 18 jaar en een Vlaming. De site hier ziet er heel degelijk uit en men kan er hier duidelijk niet tegen dat er idiote geruchten over absint verspreid worden - wat ik kan appreciëren. Ik drink reeds anderhalf jaar of zo absint, meestal samen met een goeie vriend van mij.
De absintmerken die ik tot nu toe gedronken heb, zijn:
Op een reisje naar Amsterdam gekocht bij slijterij De Vreng (ongelooflijk veel te veel betaald, trouwens):
- Een anonieme fles
- Absente + lepel
Daarna gekocht bij Alandia.de, 3 bestellingen tot nu toe:
- Absente
- Vision Absinthe - the sheer horror !
- Mari Mayans 70
- Serpis 55 (box met 2 glazen en 2 lepels in)
- "Absinthiades 2003: the winners": François Guy (goud), Lemercier (zilver) en Deniset (brons).
Die laatste zijn nu bijna op bij mij (en bij mijn voornoemde vriend helemaal) en dus zouden we binnenkort nieuwe flessen bestellen - waarvoor suggesties altijd welkom zijn.

Behalve die vriend ken ik niemand die (behalve door mijn toedoen) absint gedronken heeft, en dus weet ik niet juist wat de algemene opinies zijn en b.v. of mijn leverancier (Alandia.de) wel een goeie is. Ik weet wat basisdingen over absint maar niet echt veel, en ben bereid om veel te leren :)

 

GroeneFee (01/17/05 om 11:52:52):

Hartelijk welkom Fokov. Heb je al een voorkeur voor een bepaalde absint?

Alandia.de is wel betrouwbaar, maar ze voeren een ontzagwekkende hoeveelheid bocht in hun assortiment. Onze voorkeur gaat nog alijd uit naar absinthvertrieb.de

De Vreng staat bij ons bekend als oplichter.

 

Fokov (01/17/05 om 14:46:43):

De Mari Mayans vond ik uitstekend, de Serpis ook (doch nét iets minder) en van de "winners" vond ik de Deniset het beste met Guy dicht op de hielen. Een echte favoriet heb ik nog niet.
Van de eerste 4 flessen hierboven opgesomd, vind ik het achteraf gezien verwonderlijk dat ik dat door m'n strot gekregen heb.

En De Vreng is inderdaad een verschrikkelijke oplichter, maar ja, toen wisten wij niet beter ... Speciaal (vanuit Kortrijk, West-Vlaanderen) met de trein naar Amsterdam om daar schandalig dure, schandalig slechte absint te kopen: 't kan alleen beginners overkomen :D

 

Fokov (01/17/05 om 14:57:30):

Tussen haakjes, ik zou binnenkort opnieuw bestellen en heb mijn oog laten vallen op de winnaars van de afdeling "macerated" van de absinthiades 2004. 'k Zou voor de gedistilleerde gaan (uit mijzelf en ook omdat gedistilleerd blijkbaar hoger aangeslagen wordt), ware het niet dat ik maar een arm studentje ben en elke euro 3 keer moet omdraaien eer ik hem kan uitgeven. Zijn, dit in ogenschouw nemend, de gedistilleerde de 30 euro meerkost waard in vergelijking met de gemacereerde ?

 

GroeneFee (01/17/05 om 17:12:59):

Erg veel duurder hoeft een distillaat niet te zijn, de bekende uitzonderingen daargelaten. Zie ook de bijdragen in deze en andere threads. Als je een goed distillaat hebt leren waarderen, wil je niet meer terug naar de maceraten en oliemengsels.

 

Z.v.E (01/17/05 om 19:10:12):

Welkom Fokov.

 

sixela (01/18/05 om 15:04:41):

Als je toch bij Alandia wil bestellen, bestel dan de "La Bleue" uit Zwitserland.

Bij Markus Lion (absinthvertrieb.de) bestel je best toch ook een Jade combo.

 

Fokov (02/10/05 om 00:21:50):

Mijn bestelling wordt waarschijnlijk:

Versinthe La Blanche 57 (50 cl)
Kübler 53 (50 cl)
Abisinthe 72 (70 cl)

Die laatste is van hetzelfde merk als de Lemercier van de Absinthiades 2003 die ik eerder bestelde, maar met veel meer alcohol. Voor de échte groten - Jade, F. Guy, Un Emile (?) - heb ik voorlopig het geld niet, dus stel ik me tevreden met de iets mindere goden.
Mijns inziens scoort mijn bestelling heel goed in de prijs/kwaliteit-verhouding, maar ik sta nog steeds open voor suggesties ;)

 

Helfrich (02/10/05 om 11:11:33):

Voor de Abisinthe zou ik eerder de "72 Amer" kiezen. Die is - zijn naam ten spijt - wat zachter en subtieler dan de "72". De kwalificatie "amer" (bitter) heeft niet zozeer betrekking op de smaak, maar heeft te maken met het feit dat de EU-wetgeving voor "bitters" een hoger thujongehalte toestaat.

Wat de prijzen betreft springen vooral de Jades eruit. De Guy is niet duurder. Literprijzen (in euro) van Absinth-Vertrieb.de:

Versinthe La Blanche: 48,00
Kübler 53: 49,00
Guy: 49,00
Abisinthe 72: 55,71
Abisinthe 72 Amer: 55,71
UE 68: 70,00
Jade NO: 110,67
Jade VS: 110,67

 

Christian (05/03/05 om 17:32:46):

Hallo,mede absinthe-liefhebbers!

Mijn echte naam is Erik,en woon in Amsterdam,
ben man, en 38 jaar oud,
mijn zoektocht naar (echte) absinthe begon eigenlijk nadat ik de film Bram Stoker's Dracula gezien had,en ik vond de scene met de absinth nogal intrigerend.

Mijn zoektoch leverde destijds eigenlijk niks op,totdat ik op een email adres stuitte van ene Bettina Wittels,die de bootleg absinthe kon leveren uit Zwitserland...wel erg duur zo'n 200$ per fles..maar ja,ik wilde nu eenmaal perse eens absinthe proeven....
en heb toen besloten om dit toch maar eens te proberen...mijn keuze viel op de LaBleue nr.1
(deze stap maakte ik nadat ik voor het eerst in aanraking kwam met absinth via een legale webwinkel..ik had daar een fles: Staroplzenecky Absinth besteld...ik kwam er niet aan toe om dit uit te drinken..en de rest verdween in de gootsteen)

Nu goed,de absinthe van Bettina was onderweg
en ik hoopte toch wel op iets beters voor die prijs,..

En inderdaad ik had nog nooit iets dergelijks gepoefd,het beviel meteen,alhoewel ik eerst erg voorzichtig ben geweest,,eerst een slok,daarna een half glas...en toen gewoon een vol glas..met tussenpozen van een paar weken,maar dit was een hele andere absinthe dan die ik via de webshop besteld had! :D

Niet lang daarna begon eigenlijk de hele absinthe cultuur weer op te bloeien,en werd ik getuige van het ineens opduiken van de vele merken,die men nu kan kopen,hetzij via websites,of in de winkel.

Mijn collectie bestaat nu uit:

1 fles ''Bettina's'' LaBlueu nr.1
1 fles Un Emile 68%
1 fles Absinthe Verte Suisse 65°
1 fles Absinthe Nouvelle-Orléans
1 fles Absinthe Edouard

(en daarnaast ben ik een liefhebber van Belgische bieren:
Piraat,Duvel en ook kwelchouffe behoort tot de favorieten,natuurlijk ontbreekt ook de whiskey niet:
Glenmorangie,Glenfiddich,Jameson,en Tullamore dew..daarnaast wijn: rode en witte,met een voorkeur voor fris,fruitig en rond.)


Waarbij ik moet zeggen dat de Bettina's LaBleue nu bijna leeg is,en mijn favoriet nu toch wel de Nouvelle Orleans is.

Wat foto's:
Wat doe ik het liefste achter de PC:... ;D




Het is wel een heel verhaal,maar mischien toch leuk geweest om te lezen.

Erik




 

Helfrich (05/03/05 om 19:01:25):

Hartelijk welkom in dit toch wat selecte gezelschap, Christian. Leuk dat je meteen voor kwaliteit gaat - dat komt hier meer voor.

Ik zou maar niet meer bij Betina bestellen. Voor dat geld kun je zelf naar de Val-de-Travers rijden, waar een Bleue hooguit een euro of 30 per fles kost. En bij Markus of Alandia betaal je voor een Bugnon krap 50 euro.

 

Christian (05/03/05 om 19:17:04):

Bedankt voor het welkom Helfrich!,
bestellen bij betty doe ik allang niet meer,nu de Nouvelle en Edouard beschikbaar is,tegen een redelijke prijs..

De reden waarom ik gereageerd heb is eigenlijk omdat ik het leuk vond om een Nederlands absinth forum te zien,met over het algemeen vriendelijke mensen,waaronder jijzelf,tenminste zo kom je over. :)

Je zal waarschijnlijk niet al te veel posts van mij zien,omdat ik het prive en met werk nogal druk heb,maar ik moest gewoon even reageren,
en daar heb ik gewoon de tijd voor genomen.

Veel succes met dit forum,en met het uit de weg helpen van misverstanden,en daarom is een forum als dit ook belangrijk,informatief,en leuk, mischien tot...de release van een Pernod clone...wie weet!! 8)

 

Helfrich (05/04/05 om 13:47:39):

Voel je vooral vrij om hier naar eigen goeddunken te spreken of te zwijgen. Maarreh, wat is dat voor fles op die eerste foto - een zelf geëtiketteerde Verte Suisse?

 

Christian (05/04/05 om 17:07:26):

Helfrich schreef:

Voel je vooral vrij om hier naar eigen goeddunken te spreken of te zwijgen. Maarreh, wat is dat voor fles op die eerste foto - een zelf geëtiketteerde Verte Suisse?

Dankjewel!...inderdaad het etiket op de eerste foto is een zelfgeprint etiket op een fles Jade Verte Suisse..
er zat alleen een plakkertje onderaan,ik dacht laat ik dan zelf maar een etiket printen..het is dus deze geworden..het is geprint op een stikkervel,en ziet er best leuk (oud)uit.

 

Het café