Absintmerken

Absente

Wittmann (10/11/04 om 11:59:44):

Absente 55%
(Frankrijk, Forcalquier)
*******************
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit merk? Smaak, ...
Dit is blijkbaar het enige merk dat in Vlaanderen (http://www.bottlesandbottles.be/) te  verkrijgen is.
Adressen waar er in Vlaanderen absint kan gekocht worden zijn steeds welkom (vooral dan francois guy)

 

Helfrich (10/11/04 om 23:11:51):

De smaak van Absente is niet om over naar huis te schrijven. Absente is op z'n minst volstrekt oninteressant, maar wat mij betreft niet echt weerzinwekkend, al heeft het een bedenkelijke bijsmaak die mij aan de geur van vinyl doet denken. Om absint te leren kennen, laat staan te leren waarderen, lijkt Absente me geen al te beste keuze (en een ervaren abintheur zal die beker sowieso aan zich voorbij laten gaan). Bovendien is het gesuikerd en kunstmatig gekleurd.

De Guy behoort tot mijn favorieten, maar is wat onorthodox met zijn sterke anijsaandeel en eigenzinnige smaak, afkomstig van slechts een drietal planten.

Verkoopadressen in Vlaanderen zijn mij niet bekend, al zullen ze wel bestaan. Ik kan je aanraden een bestelling bij Markus te plaatsen (snel en betrouwbaar - en dat zeg ik als tevreden klant).

 

sixela (10/12/04 om 15:17:03):

In Vlaanderen bestellen?

Ik zou zeggen:

-Markus Lion.

http://www.absinthvertrieb.de/

[Blijf op de Duitstalige site!]

Ongelooflijke keuze, goede prijzen, vooral voor enkele flessen. Verkoopt ook glazen en lepels van Frenchman. Vergeet niet dat België ook Duitstalig is, en je kan (op de Duitstalige site) zelfs Jade NO kopen (maar niet voor véél minder dan bij "Liqueurs de France", tenzij je maar één fles wilt).

Heeft af en toe een goede (typisch anijzige) "La Bleue" uit Zwitserland.

Bij Markus Lion betaal je méér voor even snelle verzending als b.v. bij Frenchman, maar je betaalt niet meer voor 3 flessen dan voor 1 fles (hij verstuurt drie flessen dus in een enkel pakket). Hij heeft een tragere verzendmethode die ongeveer even duur is als bij Frenchman (voor een enkele fles).

-Frenchman

http://perso.wanadoo.fr/frenchmanltd/final/order1.htm

Klik op "bouteilles", niet op de shop, voor heel zijn selectie (en bestelling via mail).

Zijn toekomstige web-shop (helemaal links bovenaan) is http://www.absinthefrenchmanspoon.com/absinthe/eufrbout.php maar die heeft nog niet de hele selectie.

Goede service (de fles is daar binnen drie-vier werkdagen); niet zo duur voor een enkele fles.

De prijs per fles bevat portkosten voor héél snelle verzending, maar je betaalt ze op elke fles. Dat komt omdat hij de flessen discreet fles per fles stuurt.

Verkoopt prachtige replica's van glazen en lepels, en een fontein om van te kwijlen (enig probleempje dat sommige mensen hebben gemeld: het duurt een maand of zo voordat bij sommige fonteinen een lichte lijmgeur verdwijnt die je ruikt als je ze lang gesloten houdt).

-Liqueurs de France

http://www.absintheonline.com/

Heeft een selectie prachtige producten; de meesten zijn exclusief (of zijn het geweest).

Un Emile 68 is tegenwoordig bij Markus goedkoper.

Verte de Fougerolles en Blanche de Fougerolles (een aanrader voor wie niet van anijsbommen houdt; smaakt erg naar Florentijnse venkel en Hyssopus) zijn (nog) exclusief bij hen te verkrijgen.

Jade NO is exclusief bij hen en bij Markus te verkrijgen. Eigenlijk goedkoper bij LdF als je de transportkosten niet meerekent, maar ze hebben slechts één (dure) transportmethode. De expeditie is well "Rolls-Royce"; je hebt alles meestal na drie werkdagen per koerier.

Jade VS is alleen dáár te verkrijgen.

Soms goede combinatiepakketten.


Top 6:

-Jade NO en Jade VS (nogal een investering).
-Blanche de Fougerolles (pas op -- een "blanche" is een totaal verschillend produkt!) bij LdF en/of Markus.
-Un Emile 68 Verte (de "Blanche" is zo-zo, dan neem je beter de "White Fairy" variant bij LdF) bij Markus, Frenchman of LdF.
-La Bleue bij Markus, als hij er heeft.
-Abisinthe 72° Amer bij Markus of Frenchman.
-François Guy bij Markus of Frenchman.

Ik persoonlijk hou niet zoveel van Verte de Fougerolles, maar het is zeker zijn geld waard, en zeker beter dan alles wat ik niet in mijn top 6 vermeld heb ;).

Segarra 45 is een buitenbeentje en eigenlijk moeilijk te vergelijken met de rest; heel eigenzinnig: smaakt alleen naar anijs, alsem en eikenhout (een beetje whiskey-achtig). De enige absint die best genietbaar is "on the rocks" zonder water.

Bij Markus.

Daar heb ik maar één glas méér van, en die krijg je lekker niet  ;).

 

GroeneFee (10/12/04 om 17:18:31):

Verder zou je aan BoTtles&BoTles kunnen vragen of ze van zins zijn een interessanter product dan Absente aan hun assortiment toe te voegen. Dat kan gewoon op dit forum, zag ik.

 

Z.v.E (10/12/04 om 18:19:45):

sixela schreef:



Jade VS is alleen dáár te verkrijgen.


http://www.absinthvertrieb.de/shop/index.php?sid=ff6381452a84d294a434e3192d2b59d0&cl=details&cnid=&anid=3244135c5a63c6e69.87236817

 

sixela (10/12/04 om 21:26:48):

Dat betekent dat het niet meer slechts om een "distiller's proof" gaat!

 

Helfrich (10/12/04 om 22:11:37):

sixela schreef:

Dat betekent dat het niet meer slechts om een "distiller's proof" gaat!


Dit is het uiteindelijke product, zoals Ted Breaux het me heeft laten proeven. Er is nog geen etiket, maar geloof me, er zit een echte VS in.

 

sixela (10/12/04 om 23:01:35):

Dat weet ik -- maar die etiket duidt op de eerste "distiller's proof". De VS zoals LdF die verkoopt, een soort Pre-release. Ik denk dat de officiële VS pas in November uitkomt.

Ondertussen zal die al wat ouder en milder geworden zijn dan mijn fles op het moment dat ik die opende -- ik ga eens proeven of de mijne door de zuurstof en de leeftijd ook al wat milder is geworden.

 

radioflux (10/13/04 om 23:23:26):

sixela schreef:


Segarra 45 is een buitenbeentje en eigenlijk moeilijk te vergelijken met de rest;

Ik zie dat er ook een 68 is. Iemand daar ervaring mee?

Trouwens, bij de Pernod zegt Markus: "DER erste kommerziell hergestellte Absinthe! Jetzt wieder zu haben!" Alsof ze willen doen voorkomen dat dit iets te maken heeft met de originele Pernod Fils... Of ben ik paranoïde?

 

sixela (10/13/04 om 23:40:53):

Ja. Niet beter dan de 45, vind ik, en héél duur.

Sommigen schrikken van de bittere smaak - Julian Segarra gebruikt daar A. absinthium in de kleuring, normaal een grove fout die ondrinkbare absint oplevert; maar hij weet het nog iets te doseren.

Julian Segarra is een echte artiest, maar hij heeft niet de minste idee van hoe een absint hoort te smaken (vandaar dat zijn producten zo karakteristiek zijn). Hij is zelf niet zo'n fan van absenta, maar eerder van zijn brandy's.

Deze heeft-ie speciaal voor Fine Spirits Corner ontwikkeld.

 

Z.v.E (10/13/04 om 23:42:54):

Segarra 68 valt onder mijn favorieten. Hij heeft idd wat hout in de smaak zitten waar je wel of niet van kan houden. Meer anijs dan de Franse gedistilleerde doch niet overheersend zoals het gros van de Spaanse. Het is een product waar je aan moet wennen. Ik prefereer hem boven de 45 omdat er IMHO meer te beleven valt.
Het leuke (of vreemde, wat je wilt) is dat de eerste flessen 45 die ik heb gehad bruiner waren dan de laatst bestelde. De 68 is wat dat betreft groener. De inhoud dus.

 

sixela (10/13/04 om 23:44:08):

sixela schreef:

ik ga eens proeven of de mijne door de zuurstof en de leeftijd ook al wat milder is geworden.


Inderdaad. Veel beter nu, want de anijs overheerst niet langer alles. Kun je dus beter openen en een maandje laten liggen als je de anijssmaak wat agressief vindt.

Vereist een goede T-kurk (in hout, b.v. van een porto-fles) -- verschillende mensen hebben gezegd dat een synthetische kurk de smaak negatief gaat beïnvloeden.

 

radioflux (10/14/04 om 00:02:27):

Ik proef zoiets volgens mij ook bij mijn NO. Weliswaar is het daar vooral venkel, maar tenzij ik het me verbeeld is de smaak iets 'ronder' geworden sinds ik hem geopend heb.

Maar misschien speelt de kurk ook wel een rol: die komt van een lege fles highland single malt. Een kurk met karakter, dus.

 

Helfrich (10/14/04 om 00:13:58):

Ik heb zoiets gehad met een Kübler 57. Toen ik die voor het eerst opende ontsnapte er een opdringerig geurende geest die door de kamer begon te wervelen. "Wat ben jij nou aan het doen?" vroeg mijn vriendin. "Niets bijzonders - ik schenk me wat te drinken in." Sindsdien heeft de K57 nooit meer op een dergelijke manier van zich doen spreken.

 

radioflux (10/14/04 om 15:36:36):

sixela schreef:


-Liqueurs de France

http://www.absintheonline.com/

Jade NO is exclusief bij hen en bij Markus te verkrijgen. Eigenlijk goedkoper bij LdF als je de transportkosten niet meerekent, maar ze hebben slechts één (dure) transportmethode. De expeditie is well "Rolls-Royce"; je hebt alles meestal na drie werkdagen per koerier.


Je kunt nu ook kiezen voor AirMail: ik heb zojuist een fles VS in uitstekende toestand ontvangen; of eigenlijk van het postkantoor opgehaald. Scheelt zo'n drie, vier pondjes op de totale prijs.

 

Biesjanker (02/02/05 om 19:20:08):

Klopt het dat Absente een heel laag Thujon gehalte heeft? Ik weet dat ze een andere Alsem soort gebruiken, die veel minder Thujon zou bevatten. Wat is hier van waar?

 

Helfrich (02/02/05 om 20:07:08):

Artemisia absinthium behoort wel degelijk tot de ingrediënten van Absente (maar niet van de thujonvrije versie voor de Amerikaanse markt, naar ik heb begrepen). Daarnaast wordt Artemisia vulgaris, 'bijvoet', gebruikt. Er bestaat een thujonrijke variant "L'Extrême d'Absente" die uitgesproken smerig schijnt te maken. Nooit gedronken overigens - want ik vind de reguliere Absente al verkeerd genoeg.

 

Biesjanker (02/04/05 om 22:32:40):

Die Absente is misschien niet je van het, maar ik kom er net achter dat bocht met de naam Vincent's al helemaal door de gootsteen kan.... ;D

 

Absintmerken