Absintmerken

Jade

Libertin (10/07/04 om 13:57:54):

Bedankt voor de reacties die ik hier heb gekregen.

Nu lees ik hier ook al over Jade. Is dat Jade nou echt zo goed dat het de prijs waard is? Ik vind het erg duur en zal het niet zomaar bestellen.

 

Z.v.E (10/07/04 om 18:38:09):

Ik heb deze helaas nog niet mogen proberen aangezien mijn voorraad voorlopig nog niet aangevuld hoeft te worden.

Het is wel veel geld, maar ik verwacht dat deze elke eurocent waard zal zijn...

 

radioflux (10/07/04 om 20:35:38):

Libertin schreef:


Nu lees ik hier ook al over Jade. Is dat Jade nou echt zo goed dat het de prijs waard is? Ik vind het erg duur en zal het niet zomaar bestellen.


Mijn ervaring met absint beperkt zich tot Pernod 68 en Jade Nouvelle-Orleans, dus je kunt mijn mening niet werkelijk goed onderbouwd noemen. Met dat in het achterhoofd:

De Pernod was mijn eerste kennismaking met absint, en die viel niet tegen; zoetig, anijzig, duidelijk een 'acquired taste', maar uiterst drinkbaar, met vagelijk de bijgedachte dat dit toch moeilijk het aperitief kon zijn waar een hele natie zich aan verslingerd had.

Toen drupte ik een glas NO vol, en de eerste nip was als een klap in het gezicht: wat?! Wat proef ik?! Wat is dit? Niet bepaald zoetig, helemaal niet anijzig, en nog veel meer een acquired taste. Complex, niet te duiden, en een hint (niet meer dan een hint) van een ontzagwekkende bitterheid op de achtergrond. En het bijzondere aan deze absint is dat hij me de ene keer meer bevalt dan de andere.

Zoals ik al toegegeven heb, twee verschillende absints maken me geen kenner; maar afgaand op andere reacties die ik hier en daar op het web gelezen heb, vrees ik dat er bij mij al een abject snobisme op de loer ligt: als het niet zo goed is als Jade, is het maar niks. Tja, we zullen zien.

Is het echt zo goed dat het de prijs waard is? Dat zul je zelf moeten bepalen. (Maar ik meen ergens een berekening gezien te hebben dat Hills of Sebor per glas niet zo veel goedkoper zijn. Ik kan me vergissen.)

Natuurlijk is het veel en veel te duur voor de 'prijsbewuste' Nederlander. Maar bedenk wel dat dit product het resultaat is van jarenlange research, met zorgvuldig geselecteerde ingredienten, gestookt in originele ketels, etc. etc. (En dat dat klinkt als marketing geef ik direct toe.) Als je wilt weten of het de prijs waard is: drink het.

 

Helfrich (10/07/04 om 22:39:08):

radioflux schreef:



Mijn ervaring met absint beperkt zich tot Pernod 68 en Jade Nouvelle-Orleans


Dat is een opmerkelijke combinatie: een gangbare absint (hoewel een van de betere) en een zeer exclusief product (hoewel in de armen gesloten door bijna alle ware absintheurs). Hoe is dat zo gekomen, als ik vragen mag?

 

Helfrich (10/07/04 om 23:52:58):

De Jade NO en VS heb ik pas onlangs geproefd, onder erbarmelijke omstandigheden: een transparant plastic bekertje, een bekertje koud water en twee monsterflesjes van Ted Breaux. Desondanks verloochenden beide producten hun uitzonderlijke kwaliteit niet. Ze zijn zeer rijk van smaak, uitgesproken kruidig maar desondanks evenwichtig en subtiel. De VS lijkt wat sterker geaniseerd (al verzekerde TB me dat dat hooguit in geringe mate het geval is).

Bedenk dat Ted Breaux jarenlang onderzoek heeft gedaan (o.a. chromatografische analyse van de oorspronkelijke Berger om de VS te reconstrueren), dat hij distilleert volgens de ambachtelijke procédé's van weleer en dat hij zijn grondstoffen (de planten, de wijnalcohol) met de grootst mogelijke zorg selecteert. Dat alles maakt zijn producten niet goedkoop.

Bedenk verder hoeveel er verdiend wordt aan ondrinkbare tinnef en besef dan dat elke cent die je hebt betaald voor een Jade goed besteed is. Bovenal heb je dan een goed product, dat volgens kenners als enige te vergelijken is met de betere absint van weleer.

 

radioflux (10/09/04 om 15:15:16):

Helfrich schreef:


Dat is een opmerkelijke combinatie [...] Hoe is dat zo gekomen, als ik vragen mag?


Tja, ik drink pas absint sinds ik geheel toevallig (op zoek naar iets totaal anders) de uitspraak in de Boorsma-zaak tegenkwam ergens op het Internet. Kort daarna had de Albert Heijn-slijter (Gall & Gall) de Pernod op de schappen, en de rest laat zich raden. Ik keek verder, en ontdekte op diverse websites dat je voor een werkelijk fatsoenlijke absint de plaatselijke slijter niet lastig hoefde te vallen. De stap naar Jade en LdF was toen een kleine.

Een fles VS65 is in bestelling. Ik wacht met kloppend hart.

 

Helfrich (10/11/04 om 23:36:17):

radioflux schreef:



Een fles VS65 is in bestelling. Ik wacht met kloppend hart.


Je gaat meteen voor het beste. Dat is niet verkeerd, maar je mist op die manier wel het grootste deel van de ontdekkingsreis (en alle dwaalsporen en valkuilen). Na de Jades zal bijna alles alleen nog maar tegenvallen - hoewel ik zelf bijvoorbeeld een Guy en een Jade niet kan vergelijken, omdat ik ze beide op hun geheel eigen manier meesterlijk vind. Maar goed, val de slijter niet lastig en wacht rustig de bestelde VS af. Deze heb ik reeds in mijn hart gesloten en ook voor mij is inmiddels een zending NO en VS onderweg.

 

Helfrich (10/12/04 om 19:56:40):

Vandaag de NO en VS ontvangen, van Markus(*). Wat een vreugde!


(*) We spreken hier een soort Duits dialect.

 

sixela (10/12/04 om 21:24:59):

Ik dacht niet dat Markus de VS verkocht...

 

Helfrich (10/12/04 om 22:05:50):

sixela schreef:

Ik dacht niet dat Markus de VS verkocht...


Toch wel. Daartoe heeft hij een deal met LdF.

De fles heeft trouwens nog steeds een plakkertje i.p.v. een etiket.




 

radioflux (10/12/04 om 22:49:59):

Helfrich schreef:



Je gaat meteen voor het beste. Dat is niet verkeerd, maar je mist op die manier wel het grootste deel van de ontdekkingsreis (en alle dwaalsporen en valkuilen).


Ik weet het. Voornoemd abject snobisme enzo. Aan de andere kant: luxe-problemen zijn er om opgelost te worden. Méér van het goede!

 

Z.v.E (10/13/04 om 00:28:33):

he zo ziet de MM er ook uit  ;)

 

Z.v.E (10/13/04 om 00:52:22):

Helfrich schreef:

Vandaag de NO en VS ontvangen, van Markus(*). Wat een vreugde!


Ik kom nu toch wel erg in de verleiding....

 

Z.v.E (10/13/04 om 01:13:03):

... nog 5 dagen wachten en dan heeft Markus hier ook een pakketje achtergelaten.

 

sixela (10/13/04 om 10:54:55):

Z.v.E schreef:

he zo ziet de MM er ook uit  ;)



Iedereen met gezond verstand gaat een Verte in een donkere fles leveren, dus die gaan vlug op mekaar gelijken.

D'r zijn wel nogal wat verschillen -- MM#32-35 zijn geleverd in een fles die lijkt op een Jade fles, maar MM#30 had een andere (en veel sierlijkere) fles.

 

GroeneFee (10/13/04 om 13:19:37):

radioflux schreef:

abject snobisme enzo.


Abject? Voordat je het weet hebben we hier een onhollands niveau van bekoorlijke pedanterie bereikt, met forumleden die Huysmans lezen en bereid zijn zo'n 100 euro of meer voor een goede fles neer te tellen.

 

sixela (10/13/04 om 14:22:31):

't Is natuurlijk geen Hollandse drank (en ook geen Limburgse, Friese enz., voor ik op lange tenen trap).

Voor diegenen die hun "Vieille France" kant nog wat willen bijschaven om de vereiste authentieke 19de eeuwse Franse attitude te kweken is er altijd http://www.heureverte.com/  om te oefenen (als je Frans kent).

 

GroeneFee (10/13/04 om 18:05:07):

sixela schreef:

Voor diegenen die hun "Vieille France" kant nog wat willen bijschaven om de vereiste authentieke 19de eeuwse Franse attitude te kweken is er altijd http://www.heureverte.com/  om te oefenen (als je Frans kent).


Ça alors, monsieur le président des gommeux ! Vous savez bien qu'on possède mal la langue française aux Pays-Bas.

 

Z.v.E (10/13/04 om 19:00:44):

sixela schreef:


D'r zijn wel nogal wat verschillen -- MM#32-35 zijn geleverd in een fles die lijkt op een Jade fles, maar MM#30 had een andere (en veel sierlijkere) fles.


Hier een #36

 

Z.v.E (10/13/04 om 19:01:26):

Voor wat betreft snobisme:

Anton Moonen heeft daar een leuk boek over geschreven:

Kleine encyclopedie van het snobisme over dandy's, estheten en etiquette.

Leuk enkel geen woord over Absinthe dus.

 

radioflux (10/13/04 om 22:37:18):

Waar was 'snob' ook alweer een afkorting van?

 

Z.v.E (10/13/04 om 23:15:50):

Snob:

Afkomstig van het Latijnse woord sine nobilitate.

 

sixela (10/13/04 om 23:33:25):

Sine nobilitate.

Een kleine nota bij de naam van een niet-edelman, op studentenlijsten van prestigescholen waar de Engelse adel ook ging (18e eeuw).


Maar dat is een beetje een apocrief verhaal.

We are often told that this originated as an abbreviation for the Latin phrase sine nobilitate 'without nobility', used to mark out those of a humble social background. None of our informants can agree on the circumstances in which this abbreviation was supposedly used: on lists of names of Oxford or Cambridge students; on lists of ships' passengers (to make sure that only the best people dined at the captain's table); as a marginal note in genealogies; on lists of guests to indicate that no title was required when they were announced. But the word snob (or in Scotland snab) is first recorded in the late 18th century as a term for a shoemaker or his apprentice. At about this time it was indeed adopted by Cambridge students, but they did not use it to refer to students who lacked a title or were of humble origins; they used it generally of anyone who was not a student. By the early 19th century it was being used to mean a person with no 'breeding', both the honest labourers who knew their place, and the vulgar social climbers who aped the manners of the upper classes. It was this latter group to whom the word has now become specially applied: those who patronize or ignore anyone they perceive as inferior in social position, education, or taste. It is quite possible that the phrase sine nobilitate may have appeared in one context or another, but we can't see why it would have given rise to a word for a shoemaker.

 

radioflux (10/13/04 om 23:55:35):

Het wordt hier steeds bekoorlijker  ;)

 

radioflux (10/14/04 om 15:48:44):

Het lijkt er op dat de very limited distiller's proof nu echt zijn limiet bereikt heeft. LdF heeft er nu tenminste [color=Red]TEMPORARILY OUT OF STOCK[/color] bij staan:

http://www.absintheonline.com/acatalog/Jade.html

 

Z.v.E (10/14/04 om 18:07:35):

radioflux schreef:

[color=Red]TEMPORARILY OUT OF STOCK[/color]


Net op tijd dus...

 

radioflux (10/14/04 om 18:36:05):

Het eerste glas Verte Suisse is leeg, het tweede staat voor me, en het oordeel is reeds: te prefereren nog zelfs boven Nouvelle-Orléans. Is het een grotere 'toegankelijkheid'? Ik weet het niet, maar de sterke venkel-toon van de NO is hier afwezig, en vervangen door een veel duidelijker bestanddeel aan anijs, inderdaad, zonder overheersend te zijn. (Hoewel de enige 'overheersing' die ik ken natuurlijk van de Pernod 68 is, en die is de term dan ook beslist waard.)



En ook interessant: het laat een soort residu achter op mijn glas... nooit eerder gezien... hmm...

 

Z.v.E (10/14/04 om 18:50:58):

radioflux schreef:

Het eerste glas Verte Suisse is leeg, het tweede staat voor me,


18:36?

;)

 

radioflux (10/14/04 om 19:43:59):

Z.v.E schreef:



18:36?


Ik ben wat aan de late kant, ik weet het ;)

 

Helfrich (10/14/04 om 23:33:19):

radioflux schreef:


Ik ben wat aan de late kant, ik weet het ;)


Het Groene Uur is dan al zo'n anderhalf uur op gang. Meestal sta ik dan nog in de file.

 

radioflux (10/15/04 om 00:00:37):

Helfrich schreef:


Het Groene Uur is dan al zo'n anderhalf uur op gang. Meestal sta ik dan nog in de file.

En ik in de trein. Echter: de trein reed vandaag niet, dus ik heb mijzelf het genot van een Uur (of twee) geschonken.

Maar ik had wat problemen met het wassen zegel op de fles. Dus het duurde allemaal wat langer. Weet iemand hoe je dat er netjes afkrijgt? Met de NO was dat ook zo'n ramp; honderden kleine schilfertjes verspreid over vloer en aanrecht...

 

sixela (10/15/04 om 09:13:07):

radioflux schreef:


En ook interessant: het laat een soort residu achter op mijn glas... nooit eerder gezien... hmm...


Ted Breaux raad aan om ze eens te schudden voor het eerste gebruik-- echt! Ondanks de 65% alcohol zijn er oliën die soms uit oplossing komen.

 

sixela (10/15/04 om 09:15:47):

radioflux schreef:


Weet iemand hoe je dat er netjes afkrijgt?

Zoals men vroeger deed: verwarm een mes en smelt de was net onder de rand weg, en dan kun je het er in één stuk afhalen.

Dan moet je langs één kant ook het onderste eraf halen, want sommige bestanddelen kunnen in de absint migreren terwijl je inschenkt...

 

Z.v.E (10/15/04 om 19:22:16):

De VS, NO en Guy zijn gearriveerd.

 

radioflux (10/15/04 om 21:08:16):

sixela schreef:


Ted Breaux raad aan om ze eens te schudden voor het eerste gebruik-- echt! Ondanks de 65% alcohol zijn er oliën die soms uit oplossing komen.


Het interieur van de fles biedt nogal een bewolkte aanblik, inderdaad. (Bij de NO in veel mindere mate ook, trouwens.) Er hangen duidelijk kleine vlokjes in. Als dit druivensap geweest was had ik het subiet door de gootsteen gespoeld, maar ik heb inderdaad ook wel eens een post van TB gelezen dat "het zo hoort." Uhm, hij zal het wel weten, denk ik dan...

 

Z.v.E (10/15/04 om 21:51:39):

Nu begrijp ik die drukte rondom de NO. Ik kan nu natuurlijk in superlatieven uitbarsten, maar dat ga ik dus niet doen: ze is zeer te genieten.

 

GroeneFee (10/28/04 om 12:51:06):

We hebben geprobeerd bij Jade wat informatie los te weken over wat de toekomst brengen zal. Uiteraard zullen nieuwe reproducties volgen, maar de details geven ze niet prijs. Nieuwe producten worden bekendgemaakt op de mailing list.

 

Helfrich (01/30/05 om 17:48:11):

Er is iets vreselijks gebeurd.

Reeds bij de eerste slok NO raakte ik destijds gefascineerd door een merkwaardige smaakcomponent die wel wordt toegeschreven aan het z.g. 'mystery herb'. Ik vond het bedenkelijk maar niet verkeerd.

Nu is dit ingrediënt op feeverte.net wel geduid als 'curry', wat overigens niet correct is. Het vervelende is echter dat ik er nu ook steeds curry in proef, terwijl ik een verstokt curryhater ben, met als dramatisch gevolg dat de NO mij steeds meer tegen gaat staan.

Alleen omdat iemand over curry begon? Dat zal de macht van het woord zijn...

 

radioflux (02/08/05 om 21:04:36):

Helfrich schreef:

Dat zal de macht van het woord zijn...

Machtiger dan de kurketrekker, inderdaad. Maar dat klinkt toch tamelijk betreurenswaardig. Het is alweer enige maandjes geleden dat de laatste slok NO mij over de tong spoelde, en van dat curry staat me eigenlijk niet zoveel bij. Ik heb het curieuze bestanddeel (volgens mij ook op feeverte.net) wel eens benoemd gezien als oud laurierblad, maar de indruk die me zelf het beste bijgebleven is, is de zweem van verbrand rubber die ik in mijn allereerste glas bespeurde.

Mijn ervaring is wel dat de NO me de ene keer beter beviel dan de andere. Dus geef de hoop nog niet op! Drink 'm eens een half jaartje niet, ofzo.

Aan de andere kant - zou je hem door de gootsteen willen spoelen: mijn gootsteen houdt zich aanbevolen...

 

Helfrich (03/26/05 om 17:56:07):

Vandaag bevalt de NO me weer uitstekend. Ik drink hem alleen nog zonder suiker, omdat een aantal van zijn donkere tonen in mijn smaakbeleving niet meer met suiker willen harmoniëren.

 

Christian (05/19/05 om 20:16:47):

de Jade VS is ook weer verkrijgbaar via LDF incl. mooi etiket neem ik aan nu,
..alleen staat er nog steeds bij dat het om een 'Distiller's Proof' gaat.

 

Helfrich (05/22/05 om 14:50:45):

Christian schreef:

de Jade VS is ook weer verkrijgbaar via LDF incl. mooi etiket neem ik aan nu.


Ook weer via Markus (met etiket). Scheelt in de verzendkosten.

 

mimi (06/09/05 om 16:06:03):

sixela schreef:

Ik dacht niet dat Markus de VS verkocht...



hallo allemaal,

Ik wil mij graag aan U allen voorstellen, ik ben mimi en ik ben helemaal nieuw in de wondere wereld van Absint...
Mijn vraag is dan ook of iemand mij kan vertellen met welke Absint ik het beste kan beginnen.
Heeft iemand een goede tip voor mij..

O,ja wie is Markus??

In afwachting van de reacties..

Liefs Mimi

 

Helfrich (06/09/05 om 16:39:28):

mimi schreef:


Mijn vraag is dan ook of iemand mij kan vertellen met welke Absint ik het beste kan beginnen.
Heeft iemand een goede tip voor mij..

Als je, zoals ik, goed tegen anijs kunt, een Guy of een La Bleue. Of anders bijvoorbeeld een Edouard, een Montmarte of een van de "Fougerolles". Of desnoods een Helfrich.

O,ja wie is Markus??

http://www.absinthe-distribution.com/

Kus,

Serge

 

mimi (06/13/05 om 08:40:11):

[color=Purple]Hardstikke bedankt voor de tips..
Nog enthousiaster als ik al was heb ik meteen een bestelling gedaan.
Ik ben gegaan voor de Guy...aangezien ik anijs zeer lekker vindt..
Zodra ik 'm geproefd heb ben je de eerste die het weet...

liefs mimi...[/color]

 

mimi (07/06/05 om 19:18:47):

Mijn eerste fles is nu leeg....( 4 dagen na aankomst...) er zit helaas geen drupje meer in...

Ik ben helemaal verkocht...de smaak, de geur en kleur, maar ook het hele ritueel geweldig!!!

Mijn volgende fles is een Montmartre, en daarna misschien een Helfrich..

liefs mimi

 

Helfrich (07/07/05 om 00:16:40):

Een fles Guy in 4 dagen? Een liter?

De Montmartre is heel anders, maar bijzonder goed. Deze bevat wat veel verschillende kruiden voor een goede absint, waaronder een aantal onorthodoxe, maar in het recept van Tuivel pakt dat zeer prettig uit, vind ik.

De Helfrich is onderweg. Blijkbaar stel ik schier onmogelijke eisen aan mijn leveranciers, waardoor de levertijden nogal oplopen. (De importlijnen zijn verder wel op orde.)

Mogelijk laat ik een variatie op het prototype uitbrengen onder het label Muse de France, al is het maar om te weten wat Lemercier ervan maakt.

 

mimi (07/07/05 om 16:40:06):

[color=Purple] Inderdaad in 4 dagen op, moet er wel bijvertellen dat het een halve liter fles was..

Deze fles heb ik bij markus besteld, ik denk alleen  niet dat dit het Tiuvel recept is...
tenminste dat haal ik niet uit de beschrijving.

wacht wederom met spanning..





[/color]

 

Christian (07/07/05 om 20:03:29):

Na mijn fles 'Un Emile' 68 te hebben geleegd,ben ik overgestapt naar mijn al aangebroken fles van Jade- de Nouvelle Orleans,inmiddels al een half jaar oud,dus lekker gerijpt inmiddels,en af en toe geschud,en zorgvuldig bij kamertemperatuur bewaard onder een T-kurk....en ik moet zeggen toch een heel verschil..Un Emile is zonder meer een betere absinthe,maar de N.O. waar ik nu achter zit,geeft me het gevoel weer een kleuter te zijn,die voor het eerst zoethout proeft in een snoepwinkel. ;)

1/3 N.O. ijskoud water over het suikerklontje op de originele lepel van 'La Cressonnee"..boven een prachtig en zwaar replica glas...een prachtige louche,een heerlijke geur...dit is genieten!

 

Helfrich (07/08/05 om 00:31:56):

mimi schreef:

Deze fles heb ik bij markus besteld, ik denk alleen  niet dat dit het Tiuvel recept is...
tenminste dat haal ik niet uit de beschrijving.


Toch wel, Tuivel is de man achter de Montmartre, met een bijzonder gevoel voor receptuur. Sommige van zijn probeersels zijn nog heel wat extravaganter. Die had hij ooit opgestuurd naar de experts onder onze Amerikaanse vrienden. Dat leek haast een grap, want dat fratsen als zoethout in de kleuringsstap niet werken kun je op je klompen aanvoelen. Citrusschillen en kaneel zijn ook best gewaagd, maar het werkt. De Montmartre valt nergens mee te vergelijken, maar dient zeker niet onderschat te worden.

(En als je Duits leest: http://www.absinth-guide.de/forum/thread.php?threadid=1137 Daar spreidt een andere (hobby-)distillateur bovendien zijn totale waanzin tentoon. Ontstellend.)

 

Helfrich (07/08/05 om 00:37:44):

Christian schreef:

Un Emile is zonder meer een betere absinthe


Dis donc... :o Waarom vind je dat?

de originele lepel van 'La Cressonnee"


Hoe ben je daaraan gekomen?



 

Christian (07/08/05 om 20:13:39):

[quote author=Helfrich]link=board=merken;num=1097150274;start=45#50 date=07/08/05 om 00:37:44]
Dis donc... :o Waarom vind je dat?


..eerlijk gezegd...na de lovende berichten over de Un Emile 68 te hebben gelezen,was ik best onder de indruk,en ik moet zeggen de eerste glazen waren naar mijn smaak niet slecht,en met 'betere' bedoel ik een betere absinthe dan nu in de winkel te koop is..daarna zakte het echter snel weg..mede omdat ik halverwege toen ben overgestapt naar de Jade absinthes..voller en veel rijker van smaak,beter in balans,ongeevenaarde louche! en reuk..met een Jade heb ik het gevoel echte absinthe voor me te hebben,Un Emile ken ik nu wel,en bestel ik ook niet meer,hij viel me toch wat tegen,ook qua reuk en louche,mischien dat ik nog wel de Francois Guy ga proberen..maar..hell,waarom eigenlijk ik heb nog een ongeopende distillers proof edouard staan!! :D
(maar die fles is bijna verheven tot een verzamel object/kunststuk) :)..

[quote author=Helfrich]link=board=merken;num=1097150274;start=45#50 date=07/08/05 om 00:37:44]
Hoe ben je daaraan gekomen?




ja,ik heb precies dezelfde exact  tot in detail..gekocht via EBay...ik dacht voor zo'n 10 euro.

 

Helfrich (07/08/05 om 22:46:23):

Christian schreef:


na de lovende berichten over de Un Emile 68 te hebben gelezen,was ik best onder de indruk,en ik moet zeggen de eerste glazen waren naar mijn smaak niet slecht,en met 'betere' bedoel ik een betere absinthe dan nu in de winkel te koop is..daarna zakte het echter snel weg..

Ah ja, akkoord. Ik dacht dat je bedoelde: eigenlijk beter dan de NO. Maar in de zin die je bedoelt is Un Emile vanzelfsprekend een 'betere' absint. Helemaal mee eens. Toch is het een absint waarop ik vrij snel uitgekeken ben geraakt (te mager en te saai, en te zwak van louche).

ja,ik heb precies dezelfde exact  tot in detail..gekocht via EBay...ik dacht voor zo'n 10 euro.

Lijkt me een goede koop. In de gauwigheid kom ik in de MCD-classificatie alleen de "klaveren" van La Cressonnée tegen en niet de "ruiten".  Die "klaveren" heeft twee sterren, d.w.z. gangbaar en zeker niet zeldzaam, maar ook niet zeer algemeen. Tegenwoordig betaal je er al snel tientallen euro's voor of nog veel meer.

 

radioflux (07/08/05 om 22:56:47):

Hm. Al dat gepraat over Jade. :( En ondertussen sta ik hier hartverscheurend droog. Geen NO meer, geen Edouard meer, hoe moet dat nu?

Maar wacht, ik heb natuurlijk nog een iel bodempje VS. Voor speciale gelegenheid en zo. Zal ik?

Of toch maar de Kubler?

Zucht.

 

Helfrich (07/09/05 om 18:00:35):

Over Jade gesproken... Daar is toch echt iets geks mee aan de hand. Er is een aspect van de geur en de smaak dat ze alledrie verbindt en dat zich verder nergens mee laat vergelijken. Het sterkst is het in de NO, terwijl het zich in de Edouard aanzienlijk subtieler manifesteert.

Toen Ted mij vorig jaar in Pontarlier de NO en de VS liet proeven, beantwoordde hij mijn verwonderde blik met: "Spicy!". Inderdaad is die specifieke trek eerder "spicy" dan "herbal/herbaceous", eerder "epicé" dan "herbacé".

Bij Barski proefde ooit een dame van de VS. Zij constateerde iets vreemds in de smaak en schreef dat toe aan iets dat volgens haar niets met kruiden te maken had: "iets van de ketel of zo". Ze voegde eraan toe dat vrouwen sowieso zoveel keer meer ruiken en proeven dan mannen, dus de tegenwerpingen die me op de lippen brandden kon ik gevoeglijk achterwege laten.

Van merkwaardige associaties wordt gewag gedaan: laurier, curry... Zouden die ook opgeroepen worden door de Bergers en Pernods van weleer? Of zijn de Jades toch eerder verwant aan elkaar dan aan hun illustere voorouders?

In een authentieke Verte Suisse of Suisse de Pontarlier verwacht je niet direct een moeilijk te duiden exotisch ingrediënt aan te treffen dat bovendien op de voorgrond treedt.

De afgelopen jaren en vooral de afgelopen maanden zijn er veel kruiden en specerijen door mijn vingers gegaan. Van uiteenlopende herkomst en kwaliteit. Van sommige heb ik alcoholaten getrokken, andere heb ik gedistilleerd. Geen daarvan vertoont zelfs maar in de verte iets van de specifieke trekken van een Jade-absint.

 

radioflux (07/09/05 om 22:13:14):

Ted Breaux heeft zelf altijd de mond vol over zijn 'volledig authentieke' grondstoffen en werkwijzen, en het contrast met de 'moderne' praktijk. Is het ondenkbaar dat het specifieke Jade-karakter meer een resultaat is van die rigide kwaliteits- en procescontrole dan van een raadselachtig additief?

En er zijn natuurlijk die antieke ketels bij Combier.

 

Helfrich (07/10/05 om 01:58:28):

Dat er sprake is van een additief, als in een kunstmatige toevoeging, verwacht ik allerminst. Dat sommige ingrediënten dusdanig bijzonder (en authentiek?) zijn dat ze het eindproduct het karakter verlenen waarop ik eerder doelde, wil ik niet uitsluiten, maar aannemelijk vind ik het ook niet. Kortom, ik sta voor een raadsel.

Het bijzondere aan die bewuste ketels van Combier is dat het originele Pernod Fils-ketels zijn. Guy en Pernot gebruiken vergelijkbare ketels (bain-marie,  boogvormige brug, etc.) die minstens even oud zijn. Goed gereinigde ketels geven geen bijsmaak, hoe oud ze ook zijn. (Met koperoxide heeft deze kwestie niets van doen.) Ook de Nederlandse distillateurs met wie ik heb gewerkt gebruiken antieke koperen ketels. De Pernod-ketel draagt misschien bij aan de kwaliteit van een Jade, maar die opmerkelijke eigenaardigheid zou ik er niet aan toe durven schrijven.

 

Christian (07/11/05 om 19:31:44):

Aangezien,dit een Jade topic is..wil ik wel eens wat speculeren over een volgende kloon absinthe van Jade...wat denkt men hier dat een volgend product zal worden uit de Jade serie?..
Ik hoop/gok op een Pernod Fils kloon..:) (pre-ban uiteraard)
is wel de meest voor de hand liggende denk ik.

 

Helfrich (07/11/05 om 23:19:22):

Dat zou leuk zijn, maar alleen al de naamgeving en etikettering zouden zouden al problematisch kunnen zijn. Pernod Fils is immers een geregistreerd handelsmerk. Het zou een groots gebaar zijn als Pernod in het jaar van het 200-jarig bestaan zelf met een echte Pernod Fils kwam, maar daarvoor is dat bedrijf net iets te lang van God los, vrees ik.

 

wilbert_v (07/27/05 om 23:30:04):

Ik heb hulp nodig mensen! Heb helaas mijn twee flessen absint gebruikt om wat mensen te overtuigen en dus zijn ze leeg. Ben nu weer druk aan het surfen op de site van markus en dit forum natuurlijk maar ik kom er niet uit. Ik denk dat ik maar eens een jade ga kopen maar ik zit nog erg te twijfelen tussen de Edouard en Verte Suisse. Aangezien ik een arme student ben gaat het niet lukken om ze beiden te kopen dus moet ik deze onmogelijke keuze maken... wat denken jullie?

 

Helfrich (07/27/05 om 23:41:12):

Edouard.

 

Z.v.E (07/30/05 om 20:18:42):

wilbert_v schreef:

Ik heb hulp nodig mensen! Heb helaas mijn twee flessen absint gebruikt om wat mensen te overtuigen en dus zijn ze leeg.


In het vervolg wat minder mensen overtuigen?

 

wilbert_v (07/31/05 om 17:15:30):

Da's moeilijk na een paar glazen... Als ik mijn jade heb zal ik het zeker laten!

 

Christian (07/31/05 om 18:32:09):

..ik heb nog een fles Edouard staan,gesealed en al..,een aangebroken fles Nouvelle Orleans,en een fles Verte Suisse alles van de eerste zending,bewaard bij kamertemperatuur,op een donkere plaats en af en toe wat doorgeschud...ik laat ze express nog wat 'doorrijpen'..(hoe hou ik het vol.. ::) )
..het hoort allemaal bij de hobbie,zo is absinthe nou eenmaal meer dan gewoon een drankje onder de kurk om te drinken. :)..bij mij krijgen ze de verzorging,zoals een baby van de moeder.. ;)

 

radioflux (07/31/05 om 22:52:32):

wilbert_v schreef:

Ik denk dat ik maar eens een jade ga kopen.


Bezint eer ge begint. Voor je het weet wil je geen andere meer, en is je dure hobby plotseling een onbetaalbare hobby geworden.

Maar als je voet bij stuk houdt: de Edouard is een goede om mee te beginnen. (Niet dat het op de lange duur uitmaakt, want uiteindelijk zal je de VS en de NO toch ook moeten proberen...)

 

wilbert_v (08/01/05 om 18:24:35):

radioflux schreef:


Bezint eer ge begint. Voor je het weet wil je geen andere meer, en is je dure hobby plotseling een onbetaalbare hobby geworden.


Dat is ook een beetje waar ik nog mee zit. Misschien moet ik eerst nog even een paar andere merken proberen zodat ik het meer kan waarderen en vergelijken... Voor het geld van een jade kan ik ook twee andere flessen proberen. En als ik nu nog even wacht heb ik tenminste weer wat de volgende keer naar uit te kijken.

 

Christian (08/01/05 om 19:12:11):

Nou,als ik zo vrij mag zijn;van de Jade krijg je geen spijt..alleen het idee al dat het waarschijnlijk gewoon de meest authentieke absinthe te koop is voor rond de 80 euro..alleen de geur,de louche,het label..alles geeft je echt de indruk dat je te maken hebt met kwaliteits absinthe zoals die ruim 100 jaar geleden moet zijn geweest...waarom nog eens 2 flessen van een ander merk kopen..spaar dat geld uit,en koop gewoon 1 fles Edouard,of Nouvelle Orleans.
Succes in je beslissing...uit eigen ervaring hoef ik eigenlijk geen andere absinthe meer,dan die van Jade..hoewel de bootleg La Bleue (nr.1) van Bettina ook niet slecht was..de Jade is nog rijker van smaak en geur.
En mischien de Oxygenee (om label)

 

wilbert_v (08/03/05 om 23:13:55):

Christian schreef:


En mischien de Oxygenee (om label)


Is Oxygenee nog een beetje te drinken? het is toch een merk dat vroeger ook absint maakte? ik hoor er nooit iemand over.

 

Helfrich (08/04/05 om 00:06:30):

De nieuwe Oxygénée is een synthetisch industrieeltje uit de koker van Pernod-Ricard. De productie ervan is begin dit jaar gestopt. Mijn fles is meer dan halfvol. Wat heb je ervoor over?

 

Christian (08/04/05 om 18:51:12):

wilbert_v schreef:



Is Oxygenee nog een beetje te drinken? het is toch een merk dat vroeger ook absint maakte? ik hoor er nooit iemand over.

Ik heb er geen ervaring mee,maar persoonlijk denk ik dat het kwalitatief ongeveer hetzelfde in mekaar zit als de Pernod..(de moderne Pernod,verkrijgbaar bij Gall & Gall,wel te verstaan,mischien mag je een proefmonster nemen,als je het vriendelijk vraagt)

 

Helfrich (08/05/05 om 11:28:59):

De gothics onder het duizendkoppig, hooggeëerd publiek alhier kunnen de Pernod naar hartelust savoureren op Summer Darkness. Daartoe lever ik een BMW-lading replica Pontarlierglazen en lepels aan Tivoli.

Volgend jaar misschien iets interessanters, maar voor zoiets als een Jade loopt de horeca voorlopig niet warm.

 

wilbert_v (08/05/05 om 20:28:04):

Helfrich schreef:

De nieuwe Oxygénée is een synthetisch industrieeltje uit de koker van Pernod-Ricard.


Op absinthe.se zetten ze hem op de eerste plaats van de niet gedistilleerde absints maar ik geloof dat ik hem maar oversla na deze mooi beschrijving.

 

Helfrich (08/07/05 om 00:30:41):

Indertijd was de Oxygénée zo slecht nog niet voor een commercieel product. Die tijd is voorbij. Weerzinwekkend is ze evenwel niet, en heel wat minder hels dan vele fabrikaten die nu nog als warme broodjes over de toonbank gaan. Bij De Vreng bijvoorbeeld. Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat ze niet meer gemaakt wordt, hoe oninteressant ze verder ook mag zijn.

Wat Jade betreft zou ik toch echt voor de Edouard gaan. Dat rare Jade-smaakje zit er ook in, maar het is veel beter in balans met de rest van het rijke, aromatische geheel. De Edouard is een absint die ik graag met regelmaat drink, in tegenstelling tot de andere twee, die me veel eerder gaan tegenstaan, al zijn ze op z'n tijd de moeite waard als bijzondere afwisseling.

Verder wil ik je toch aanraden niet voorbij te gaan aan de mooie 'vertes' zonder raar Jade-smaakje, zoals de Verte de Fougerolles, de Montmartre, de Muse de France #4 en #5... (die laatste komt waarschijnlijk na de zomer uit als Frenchman/Lemercier/Helfrich-productie).

En als je zoals ik van Bleues houdt, dien je de ontwikkelingen in Val-de-Travers niet uit het oog te verliezen. Ze drinken wel erg makkelijk weg en dat is gevaarlijk. Zo wil meneer Bugnon bij gelegenheid nog wel eens het bewustzijn verliezen.

Om Jade kom je op dit moment niet heen, maar er is heel wat meer te beleven op absintgebied. Gelukkig maar, wat mij betreft. En als je een Nouvelle-Orléans niet te beffen vindt, betekent dat geenszins dat je geen echte absintliefhebber zou kunnen zijn...

 

wilbert_v (08/07/05 om 05:41:13):

Helfrich schreef:

Verder wil ik je toch aanraden niet voorbij te gaan aan de mooie 'vertes' zonder raar Jade-smaakje, zoals de Verte de Fougerolles, de Montmartre, de Muse de France #4 en #5... (die laatste komt waarschijnlijk na de zomer uit als Frenchman/Lemercier/Helfrich-productie).

En als je zoals ik van Bleues houdt, dien je de ontwikkelingen in Val-de-Travers niet uit het oog te verliezen. Ze drinken wel erg makkelijk weg en dat is gevaarlijk. Zo wil meneer Bugnon bij gelegenheid nog wel eens het bewustzijn verliezen.


Dit zijn precies de merken waar ik naar heb gekeken en ik denk dat ik na de jade zeker nog verder op verkenning ga. Helaas ligt het niet in het budget om ze allemaal te nemen, iets dat ik graag zou doen. De jade wil ik nu ook wel eens proberen na alle lovende kritieken.
Bij de volgende bestelling zal ik zeker kijken naar  Verte de Fougerolles en de Montmartre, en natuurlijk de Muse de France. De Bleues ken ik nog niet echt goed en daar ga ik de komende tijd nog wat over opzoeken zodat ik weet wat ik drink. Vragen zullen nog wel volgen.
Na al dat gepieker zal ik morgen maar eens gaan bestellen...

 

Helfrich (08/08/05 om 16:52:40):

En dan is er natuurlijk nog de betere huisvlijt: een Barski, een Helfrich. De officiële Helfrich komt er nu toch ook echt aan, al is die misschien nog niet zo excellent als de kelder-Helfrich.

 

Christian (10/05/05 om 21:37:45):

Nu mijn inhoud van de fles Nouvelle Orleans gevaarlijk dicht bij de de bodem van de fles begint te komen..moet ik zeggen dat (nu mijn smaak veel verfijnder is als vroeger) ik ook inderdaad allerhande orientaals begin te proeven...ben ik nu aan het *hallucineren*..lol..
Nee,na meer reviews gelezen te hebben over de N.O. denk ik van niet..
de smaak is meteen kenmerkend onlosmakend  voor de N.O. geworden nu..(vroeger had ik er minder erg in) niet negatief bedoeld,het is nog steeds een topper vindt ik.
Maar ik denk dat ik nu ook in staat ben om de andere absinthe's beter te proeven/analyseren..mijn smaak is denk ikzelf verbeterd/verfijnd..de afgelopen jaren,dat ik absint ben beginnen te drinken.

 

Helfrich (10/07/05 om 17:14:40):

Ik blijf erop hameren: er is meer dan Jade.

Hoewel de Nouvelle-Orléans me soms tegenstaat - ik moet ervoor in de stemming zijn - blijf ik er evenwel bij dat dit een superieure absint van uitzonderlijke kwaliteit is. Het is vooralsnog de enige Jade op de Franse markt en daarmee de enige die op de Absinthiades was vertegenwoordigd. Tijdens die degusteersessies valt wel op dat ie met kop en schouders boven de meerderheid uitsteekt. Dat ie door de jury zo laag is gewaardeerd toont wel aan hoe bedenkelijk die hele competitie is.

 

radioflux (10/07/05 om 22:16:49):

Ik heb er sinds vorige week weer een fles van in huis, en heb gisteren mijn eerste glas NO in lange maanden gedronken. Het viel me direct op hoe anders deze smaakt dan andere absints die ik gedronken heb sinds ik vorig jaar deze verderfelijke gewoonte opvatte.

Er is inderdaad meer, en veel ervan is beslist de moeite waard. Er is echter maar één Jade, of dat nu een NO, een VS of een AE is.

Anders dan bij die eerste keer, verheug ik me er op om deze fles nu eens in een glaciaal tempo leeg te drinken. Een glas per maand, ofzo.

 

Christian (10/09/05 om 22:20:09):

Na een paar slokjes Edouard,moet ik bekennen dat dit toch wel een heel aparte absint is hoor,deze is echt lekkerder en is meer toegankelijker dan de N.O.(drinkt makkelijker weg) de smaak is zeeer goed gebalanceerd,de louche is inderdaad magisch..dit is mijn derde glas maar dit is toch wel mijn favoriete Jade nu.
De alcohol heeft ietsje meer de overhand,naar mijn smaak,dan het wormwood.
Nu de N.O. bijna leeg is,en mijn V.S. ook al snel gaat..ben ik toch wel gespannen of er nog meer Jade komt binnenkort,met wellicht nieuwe verassingen!
Wat gevoel het veroorzaakt?..
een soort extase,een zweverig,inspirerend gevoel een beetje slaperig,dromerig,maar tegelijkertijd energievol,en intensiverend, het wekt de eetlust ook op..ik krijg altijd trek na een paar glazen Jade.
(en mischien verhuist de groene fee vanavond nog,vanuit mijn glas,naar mijn bed);)

 

wilbert_v (10/29/05 om 15:15:58):

jammer... vandaag de postbode gemist. Maandag kan ik hem nu pas ophalen... :-/ :(

 

wilbert_v (11/01/05 om 17:23:07):

Nu pas snap ik alle ophef! Heerlijk! echt een heel eigen smaak die mooi in balans is. Nu wil ik de Verte Suisse ook wel eens proberen...

 

radioflux (11/06/05 om 12:11:49):

Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren. 'Absinthe hacker' Ted Breaux in Wired:
The Mystery of the Green Menace

Het nieuwste plan: tabak-likeur...

 

F@TM@N (12/10/05 om 23:11:46):

heb m`n "betalen met creditcard angst overboord gezet " en eindelijk een bestelling geplaatst...

http://home.versatel.nl/the.fatman/best.JPG
zal wel voor de kerst binnen zijn....

U hoort nog van mij .... ;D ;D ;D ;D

 

sixela (05/15/06 om 02:13:13):

Wat me opvalt is dat - in tegenstelling tot wat de nogal "zelfzekere" marketing van Ted Breaux beweert - er naar mijn mening nog wordt gesleuteld aan die recepten.

Ik heb net de nieuwste VdS65 en NO geproefd, en die zijn stukken beter dan de vorige - en niet alleen door de hogere leeftijd en het hergebruik van de distilleerstaarten, maar waarschijnlijk ook omdat er (zeker in de VdS65) aan de kleuring getimmerd is.

De oude VdS65 was veel meer een anijsbom dan de huidige - dat is misschien deels door de hogere leeftijd te verklaren, maar de bron voor de groene anijs of de gebruikte hoeveelheid lijken toch wat anders; en in de kleuring maskeert een heerlijk hyssopussmaakje (die er veel minder was) nu het typische "Jade" nasmaakje, dat trouwens veel discreter is geworden.

Tja, voor die prijs mag-ie zijn producten wel wat af en toe wat bijwerken ;).

 

Christian (05/18/06 om 19:50:07):

sixela schreef:

Wat me opvalt is dat - in tegenstelling tot wat de nogal "zelfzekere" marketing van Ted Breaux beweert - er naar mijn mening nog wordt gesleuteld aan die recepten.

Ik heb net de nieuwste VdS65 en NO geproefd, en die zijn stukken beter dan de vorige - en niet alleen door de hogere leeftijd en het hergebruik van de distilleerstaarten, maar waarschijnlijk ook omdat er (zeker in de VdS65) aan de kleuring getimmerd is.

De oude VdS65 was veel meer een anijsbom dan de huidige - dat is misschien deels door de hogere leeftijd te verklaren, maar de bron voor de groene anijs of de gebruikte hoeveelheid lijken toch wat anders; en in de kleuring maskeert een heerlijk hyssopussmaakje (die er veel minder was) nu het typische "Jade" nasmaakje, dat trouwens veel discreter is geworden.

Tja, voor die prijs mag-ie zijn producten wel wat af en toe wat bijwerken ;).


Ben benieuwd hoe de Edouard nu is..

 

sixela (05/19/06 om 01:49:46):

Geler.

 

Helfrich (11/27/06 om 17:22:32):

En daar is de PF 1901: http://www.absintheonline.com/acatalog/Jade.html ...

 

F@TM@N (11/27/06 om 17:32:41):

En daar is de PF 1901


Het Kerstkado voor 2006


ps onze duitse vriend heeft hem ook vanaf 10 december....

http://www.absinthvertrieb.de/shop/authentischer-absinthe/artikel/jade-absinthe-pf1901-075l/?sid=1a0ed6f376ef57c7efda65898a7a99e0

 

radioflux (11/28/06 om 21:07:02):

Helfrich schreef:

En daar is de PF 1901...


Heeft iemand hem al ergens kunnen proeven? Over de authenticiteit (of het gebrek daaraan) zullen bij verschillende gelegenheden natuurlijk weer uiterst smaakvol de degens gekruist worden, maar wat mij vooral de kaasvraag lijkt: smaakt hij als een typische Jade?

 

sixela (11/29/06 om 12:22:08):


Het Kerstkado voor 2006


Neen, ik houd het bij PF 1914.

 

Christian (12/02/06 om 16:04:16):

..eindelijk de langverwachte Pernod Fils Absinthe kloon is er inderdaad:




Dit is dus de Absinthe die zo populair was rond 1900...samples van de originele absinthe uit flessen die bewaard gebleven zijn uit 1900 zijn moleculair geanalyseerd en opnieuw samengesteld...de reviews liegen er alvast niet om:

Reviewed by eric 12/1/2006

COLOR BEFORE WATER 9/10
Perfectly clear light Peridot. Very nice.

LOUCHE ACTION 9/10
Nice swirling turbulence building up to a near-perfect opalescence. Quite good.

COLOR AFTER WATER 8/10
Whitish green, a little pale but still very satisfactory.

AROMA 27/30
Fruity anise with a hint of mint up front. Familiar dark wormwood tones in the back. Some sweet fennel notes linger at the end along with the pungent scent of grape spirit that is characteristic of the Jade products. Becomes more floral after adding water.


MOUTH-FEEL 10/10
Near perfect. Very full bodied. Certainly up to what one would expect.

TASTE 18/20
Extremely well balanced. Lots of fresh tasting floral notes countered with a pleasantly mild darkness that produces a lingering bitterness on the palate. Very reminiscent of the samples of pre-ban Pernod Fills that I have tasted.

OVERALL IMPRESSION 9/10
I came very close to giving this one a ten. I really like this Absinthe a lot. It makes for a very tasty, refreshing drink. This is a fine product and worthy of its reputation.


75cl 68% abv (136 proof)

Prachtig etiket alvast.
Waarschijnlijk de beste in de reeks zowel etiket als inhoud.
Ik kom nu in het rood...but who cares...meteen een fles besteld uiteraard!!! ik wil nieuwjaar niet missen zonder deze fles.

 

Christian (12/02/06 om 19:46:13):

Zo,de fles is besteld...ik ben vol verwachting... :D

 

kazz1980 (01/12/07 om 16:38:38):

Weet iemand misschien ook hoe ik Ted Breaux kan bereiken? Ik wil die PF1901 gebruiken in een review en voor promotionele zaken moet je schijnbaar echt bij Ted zelf zijn... maar ik heb nergens een website of e-mailadres oid weten te vinden!

 

sixela (01/12/07 om 18:28:52):

http://www.vintageabsinthe.com/contact.htm

 

Helfrich (01/12/07 om 18:32:36):

Wat wil je nu allemaal precies? Ik vernam al dat je naarstig op zoek was. Neem even contact met me op, als je wilt.

 

Christian (01/27/07 om 13:00:17):

Ik heb mijn bestelling maar even geannuleerd,nadat ik de bevestigings email kreeg..ik zag de uiteindelijke kosten..en dat werd me toch een beetje teveel..130€

 

radioflux (04/28/07 om 14:04:12):

Ted Breaux op The History Channel

Het is natuurlijk weer net alsof hij eigenhandig de moderne absint heeft uitgevonden - maar goed, ik neem niet aan dat hij daar veel aan kan doen in zo'n documentaire.

 

sixela (04/29/07 om 00:59:41):

Hij kan daar veel aan doen, maar hij doet aan marketing. Dan ga je niet van de daken schreeuwen dat zelfs een Nederlander in z'n vrije tijd zoiets kan produceren ;).

 

Helfrich (04/29/07 om 01:34:00):

Over de manier waarop Jade zich in de markt heeft gezet zou ik nog weleens een boekje open willen doen, maar nu even niet. Of misschien wel helemaal niet.

Ik heb bewondering voor wat Ted weet te bereiken en bovendien mag ik hem graag. Het toeval wilde dat die ploeg van The History Channel daar bezig was juist toen mijn dame en ik in Saumur verbleven. Ted en Peter zijn onderhoudend tafelgezelschap; het absintwereldje kent veel leuke en bijzonder nare roddels. Nu ja, er werd goed gegeten en natuurlijk gedronken -- weinig absint, maar wel een sloot rum uit Martinique bij ene Pierre. Inmiddels doet LdF ook aan rum uit Martinique, zag ik.

Dit even als irrelevante krabbel in de kantlijn, na een arbeidzame zaterdag van niets.

 

radioflux (04/29/07 om 02:20:17):

sixela schreef:

Hij kan daar veel aan doen, maar hij doet aan marketing. Dan ga je niet van de daken schreeuwen dat zelfs een Nederlander in z'n vrije tijd zoiets kan poduceren ;).

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat alles wat hij zegt uiteindelijk door het filter van de programmaredactie gaat, en dat als de makers van de documentaire hem zouden willen afschilderen als de enige absintdistillateur de naam waardig, dat hij daar weinig aan zou kunnen doen. Zelfs al zou hij het willen.

 

radioflux (04/29/07 om 02:22:43):

Helfrich schreef:

Inmiddels doet LdF ook aan rum uit Martinique, zag ik.

Die rum ken ik, ja.

 

sixela (04/29/07 om 10:52:13):

radioflux schreef:


Zelfs al zou hij het willen.


Maar hij wilt het niet. Omdat hij wilt verkopen.

Maar ik vind niet dat daar iets mis mee is (in tegenstelling tot wat Amerikaanse producenten van huisvlijt mogen beweren).

Als je wat aan misleidende reclame wilt doen, begin dan alvast bovenaan het lijstje. Als je belooft te beginnen bij de cosmetica, dan blijft elke andere industrie buiten schot tenzij je blijkt onsterfelijk te zijn.


 

Zenzero (04/29/07 om 12:31:57):

sixela schreef:

Hij kan daar veel aan doen, maar hij doet aan marketing. Dan ga je niet van de daken schreeuwen dat zelfs een Nederlander in z'n vrije tijd zoiets kan [b]po[/b]duceren ;)

Wat is dat, sixela? [b]Po[/b]duceren. Kun je de betekenis van dat woord misschien wat duidelijker omschrijven voor de kijkers thuis  
 
Naar het schijnt is het wel een woord dat vaker gebezigd wordt in Vlaanderen:

Op het vlak van morfologie moeten ze regelmatige en de voornaamste onregelmatige vormen van flectie en derivatie grotendeels foutloos kunnen [b]po[/b]duceren.

http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/syllabi/F0AE6AN.htm

En dat, notabene, in een onderwerp over taal & tekst

 

Helfrich (08/18/07 om 00:56:57):

Christian schreef:


Dit is dus de Absinthe die zo populair was rond 1900...samples van de originele absinthe uit flessen die bewaard gebleven zijn uit 1900 zijn moleculair geanalyseerd en opnieuw samengesteld...

Yeah right.

 

Absintmerken